November 23, 2012

راديو فرانسه

rfi_logo.png

آتش‌بس تنش‌آلود میان حماس و اسرائیل و واکنش ایران

2012-11-22T090950Z_1321469966_GM1E8BM1BJ301_RTRMADP_3_PALESTINIANS-ISRAEL.jpg

چند ساعت پس از آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، ارتش اسرائیل از بازداشت 55 فلسطینی خبر داده که در کرانه غربی رود اردن به اتهام «فعالیت‌های تروریستی» بازداشت شدند. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، امروز پنج شنبه، گفت که اگر حماس به آتش بس اعلام شده پایبند نباشد، حملات این کشور از سر گرفته خواهد شد.( گفتگو با عليرضا نوري زاده )

Download file

ارتش اسرائیل، امروز پنج‌شنبه با تأکید بر ضرورت بازگرداندن آرامش به منطقه، اعلام کرد که 55 فعال فلسطینی در کرانه غربی رود اردن دستگیر شدند.

بر اساس بیانیه‌ای که ستاد مشترک ارتش اسرائیل منتشر کرده، افراد دستگیرشده که در میان آنها برخی از «مسؤولان رده بالای عملیاتی» نیز هستند، به گروه‌ها و سازمانهای مختلف نظامی تعلق دارند.

همچنین در این بیانیه، تعهد این ارتش بر «حفظ نظم و جلوگیری از نفوذ تروریست ها در اسرائیل» تأکید شده است.

مردم کرانه غربی رود اردن که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس است، طی روزهای جنگ حماس و اسرائیل با مردم نوار غزه اعلام همبستگی کرده بودند.

در کرانه غربی رود اردن، دو فلسطینی در جریان یک تظاهرات که به رویارویی با نیروهای اسرائیلی تبدیل شد کشته شدند.

دیروز چهارشنبه، در مرکز تل آویو اتوبوسی منفجر شد که منجر به زخمی شدن پانزده اسرائیلی گردید.

ارتش اسرائیل این موضوع را رد نکرده که ممکن است بانیان این انفجار از کرانه غربی رود اردن آمده باشند.

آتش بس میان اسرائیل و حماس

اما دیشب، چهارشنبه شب، از ساعت 19 به وقت گرینویچ، بر اساس یک توافق، آتش بسی میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این آتش بس به یک هفته رویارویی ارتش اسرائیل با گروه نظامی حماس که منجر به کشته شدن 155 فلسطینی و 5 اسرائیلی شد پایان داد.

آتش بس میان اسرائیل و حماس با تلاش‌های دیپلماتیک بین المللی به ویژه مصر و آمریکا صورت گرفته است.

پس از آغاز این آتس بس، فلسطینیان به خیابان آمدند و با فریاد «الله اکبر» به شادی پرداختند.

در اورشلیم نیز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از گفت وگو با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که آتش بس را برای «دادن یک شانس» به پیشنهاد مصر قبول کرده است.

همچنین شب گذشته، شورای امینت سازمان ملل متحد از اسرائیل و حماس خواست تا به آتش بس به طور جدی پایبند باشند.

بر اساس آتش بس صورت گرفته، اسرائیل باید تمام حملات هوایی، زمینی و دریایی خود را علیه غزه متوقف کند.

در عوض، تمام گروه های فلسطینی نیز باید به راکت‌پراکنی به سمت اسرائیل و درگیری در تمامی مرزهای اسرائیل را پایان دهند.

تنش‌ها ادامه دارد

اما بر اساس گفته های پلیس اسرائیل به خبرگزاری فرانسه، یک ساعت پس از اعلام آتش بس، دوازده راکت از سوی سرزمین‌های فلسطینی به اسرائیل پرتاب شد اما هیچ تلفات جانی در پی نداشت.

همچنین سامانه ضدموشکی اسرائیل به نام «گنبد آهنین» از فرود یک موشک بر شهر اشکلون در اسرائیل جلوگیری کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که دیروز چهارشنبه، 130 موشک از سوی نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شد.

این در حالی است که طی مدت یک هفته درگیری میان اسرائیل و حماس، 1300 راکت توسط حماس به مناطق اسرائیلی پرتاب شده است.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، امروز پنج شنبه، گفت که اگر حماس به آتش بس اعلام شده پایبند نباشد، حملات این کشور از سر گرفته خواهد شد.

وی که با رادیوی اسرائیل سخن می گفت، اظهار داشت: آتش بس می تواند 9 روز، 9 هفته یا بیشتر به طول بینجامد اما در صورت اصابت موشک یا تحرکات حماس علیه اسرائیل، امکان از سرگیری فعالیت های نظامی ما وجود دارد.

موضع ایران در قبال این آتش بس

محمود احمدی نژاد که در پاکستان به سر می برد امروز در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور، از آنش بس میان حماس و اسرائیل استقبال کرد اما گفت که به این آتش بس خوش بین نیست.

وی در این گفت و گو اظهار داشته است: «رهبران اصلی آمریکا و صهیونیست‌های حاکم بر آمریکا امروز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه وضع کنونی برای صهیونیست‌ها غیرممکن بوده و قابل دوام نیست، لذا با ایجاد جنگ به دنبال تغییر شرایط هستند.»

این در حالی است که وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران امروز پنج شنبه، درباره برقراری آتش بس میان حماس و اسرائیل گفته است: «مقامات صهیونیستی فکر نمی کردند که تمامی شهرهای آنها در تیررس موشک های مقاومت باشد و وقتی با قدرت مقاومت اسلامی فلسطین مواجه شدند برای برقراری آتش بس دست به دامن واسطه ها شدند.»

وی اضافه کرد: «بعد از اصابت موشک های مقاومت به شهرهای اسراییل فضای اجتماعی این رژیم بسیار آسیب پذیر شد و مردم هراسان درصدد ترک منازل خود بودند و با توجه به این وضعیت، ادامه جنگ برای اسراییل غیرممکن است.»

رسانه‌های جمهوری اسلامی، نظیر خبرگزاری فارس که وابسته به سپاه پاسداران است، تلاش می کنند آتش بس صورت گرفته را به عنوان «یک پیروزی بزرگ» برای حماس مطرح کنند.

این خبرگزاری در گزارشی به «خسارت‌های» اسرائیل و «دستاوردهای» حماس پرداخته است.

خبرگزاری فارس با ادبیات خاص جمهوری اسلامی در این زمینه، نوشته است: «برای نخستین بار گروه‌های مقاومت شهرهای تل‌آویو و بیت المقدس را هدف شلیک موشک‌های فجر 5 قرار دادند که وحشت زیادی در میان صهیونیست‌ها ایجاد و زندگی طبیعی در این شهرها را مختل کرد. مقاومت همچنین موفق شد یک بالگرد نظامی و 2 هواپیمایی رژیم صهیونیستی را در آسمان غزه با موشک‌های ضد هوایی و نیز دو ناوچه این رژیم را در آبهای غزه هدف قرار دهد که خود همین موفقیت‌ها باعث شد مقاومت در عرصه جنگ روانی نیز علیه دشمن پیروز شود.»

خبرگزاری مهر، نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز در گزارش مدعی شده که ایران «پیروز اصلی» این نبرد 8 روزه بوده است.


November 23, 2012 12:17 AM






advertise at nourizadeh . com