February 02, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

.
نشست کشورهای داوطلب کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه، درکویت

گفتگو ي رحمت قاسم بيگلو با علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در لندن پيرامون نشست اخير كشورهاي دوست ملت سوريه در كويت و نتايج آن ...


این نشست به درخواست سازمان ملل و باحضور بان کی مون- دبیرکل این سازمان، ترتیب یافته است. دبیر کل سازمان ملل در هفته‌های اخیر ناخشنودی خود را از ناچیز بودن میزان یاری‌های انجام گرفته ابراز داشته بود.
با این حال با آغاز نشست بامداد امروز، دولت کویت تعهد کرد که 300 میلیون دلار به صندوق سازمان ملل برای کمک به آوارگان سوری اختصاص دهد.

سازمان ملل، در برآورد نیازهای فوری آوارگان سوری اعلام داشته است، برای تأمین حداقل نیازهای اضطراری 700 هزار آواره سوری در کشورهای همجوار به یک میلیار دلار و برای تهیه مواد اولیه غذائی برای جابجا شدگان داخل خاک سوریه به پانصد میلیون دلار نیازدارد.

در همین رابطه باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه اعلام داشت که دولت واشنگتن 155 میلیون دلار به این امر اختصاص داده است. همزمان مقامات اتحادیه اروپا نیز یک صد میلیون اورو در اختیار سازمان ملل قرارمی دهند.

در این حال به دنبال کشف یک گور دستجمعی در سوریه، اخصرابراهیمی- فرستاده سازمان ملل به بحران سوریه، با دهشتناک خواندن آنچه که در سوریه در جریان است خواستار اجلاس اضطراری شورای امنیت و یافتن راه حلی برای خروج از دور تسلسل پایان ناپذیر خشونت شد.
در این گور دستجمعی که در شهر ویران شده حلب به دست آمده اجساد هشتاد جوان سوری یافت شده که هریک با یک گلوله در ناحیه سر به قتل رسیده بودند.

یک عضو ارتش آزاد سوریه، رقم قربانیان کشتار جمعی را بیشتر از هشتاد تن دانسته وگفته که اکنون 76 جسد به ساختمانی در نزدیکی حادثه انتقال یافته ولی هنوزحدود سی جسد در کنار رودخانه باقی است که به علت کمین کردن تک تیراندازان رژیم در اطراف رودخانه، انتقال آنها ممکن نشده است.

اخضرابراهیمی، با اشاره به بحران بیست و دو ماهه در سوریه هشدار داد که کشور آرام آرام درحال نابودی کامل است.
لازم به یاد آوری است که بر اساس آخرین گزارش محافل حقوق بشری که ماه گذشته انتشار یافت طی این بیست و دو ماه بیش از 60 هزار نفر از مردم سوریه جان خود را ازدست داده اند که بخش اعظم آن را غیرنظامیان مخالف رژیم و مردم عادی تشکیل می‌داده اند.

February 2, 2013 10:15 PM






advertise at nourizadeh . com