March 21, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

نخست وزير موقت سوريه ٬ كردي كه از آمريكا آمد!

گفتگوي راديو فرانسه با عليرضا نوري زاده

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
درپایان اولین روز نشست سراسری رهبران ائتلاف ملی سوریه در استانبول یک تکنوکرات تحصیل کرده سوری به ریاست دولت درسایه برای جایگزینی رژیم بشاراسد انتخاب شد....

غسان هیتو، رئیس دولت موقت اپوزیسیون تحصیل کرده آمریکاست.
درآغازنشست استانبول سه تن از چهرهای برجسته اپوزیسیون، ازجمله وزیر سابق کشاورزی سوریه و یک مدیرارتباطات سوری نامزده ریاست دولت موقت بودند، ولی آقای هیتو با کسب سی و پنج رای ازمجموع پنجاه رای به ریاست دولت برگزیده شد.
نخست وزیراپوزیسیون پس از انتخاب طی سخنانی ازمبارزین سوری با عنوان " قهرمانان و انقلابی ها " یاد کرد و ضمن تشکر از آنان تصریح کرد که " ما در کنار شما هستیم ".
با آغازنشست روز دوشنبه، شماری از اعضای ائتلاف به هنگام رای گیری دراعتراض به آنچه که " فشارقدرت های خارجی برای انتخاب هیتو" نامیدند، جلسه راترک کرده و در رای گیری شرکت نکردند.
با این حال، محمد قداح فرستاده شهر درعا به نشست استانبول به رویترزگفت: " انتخاب هیتو نتیجه اجماع بود. اومردی کارآمد است و تجربه مدیریتی خوبی دارد."
همزمان با نشست استانبول اعلام شد جنگنده ها ی رژیم سوریه به نواحی مرزی لبنان حمله کرده اند.
ساعتی پس ازاین حملات، میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان این حملات را غیرقابل قبول دانست و با انتشاربیانیه ای تاکید کرد که : " بمباران خاک لبنان تجاوز غیرقابل قبولی است به حاکمیت ملی سوریه."

در واکنش به حملات نیروی هوائی سوریه به خاک لبنان، دولت واشنگتن ضمن تائید انجام این حملات آنرا نقض تمامیت ارضی لبنان دانست.
خانم ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا دراین رابطه گفت: " رژیم سوریه با این اقدام تازه خود حریم هوائی و تمامیت ارضی لبنان را نقض کرده است. وی گفت این اقدام سوریه باعث تشدید وخامت اوضاع درمورد سوریه و لبنان می شود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام داشت که واشنگتن مخالفتی با تصمیم کشورهای فرانسه و انگستان مبنی بر ارسال سلاح برای مخالفان رژیم بشاراسد ندارد.
جان کری به خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری آمریکا بطور روشن و واضح گفته که مانع از اجرای تصمیم ارسال تسلیحات برای مخالفان رژیم اسد نخواهد شد.

March 21, 2013 11:29 AM






advertise at nourizadeh . com