March 24, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

نگرانی نظامیان ایران از عادی شدن رابطۀ اسرائیل و ترکیه

گفتگوي ناصر اعتمادي از راديو فرانسه با عليرضا نوري زاده در باره آشتي تركيه و اسرائيل و نگراني نظاميان رژيم ايران .

سردار جزایری دولت ترکیه را نمایندۀ آنچه وی "اسلام آمریکایی" نامید توصیف کرد و افزود که هدف آمریکا و اسرائیل جایگزین کردن "اسلام ناب" توسط "اسلام آمریکایی" است که به تعبیر سردار جزایری بخشی از طرح "اسلام ستیزی" به شمار می رود. معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در جای دیگری از سخنانش افزود که اسرائیل و آمریکا قصد دارند "اسلام آمریکایی" را جایگزین سرمشق جمهوری اسلامی در دنیای اسلام کنند.
دیروز نخست وزیر اسرائیل در یک گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بابت کشته شدن 9 شهروند ترک توسط نیروهای اسرائیلی در سال 2010 از مردم ترکیه عذرخواهی کرد. این گفتگوی تلفنی که در حضور باراک اوباما صورت گرفت به تنش میان دو متحد مهم آمریکا در منطقه پایان داد و به یک معنا آخرین دستاورد دیپلماتیک باراک اوباما در جریان سفرش به منطقه به شمار می رود.
دفتر نخست وزیر ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان عذرخواهی نخست وزیر اسرائیل را پذیرفت و دو طرف به زودی قراردادی را برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثۀ سال 2010 امضا خواهند کرد. در 31 ماه مه سال 2010 گروهی از کماندوهای اسرائیلی با حمله به یک کشتی حامل مواد غذایی به نوار غزه 9 تن از سرنشینان آن را کشتند و این حادثه به بحرانی مهم در مناسبات اسرائیل و ترکیه تبدیل شد.
عادی شدن مناسبات ترکیه و اسرائیل نگرانی دولت اسلامی ایران را تشدید می کند تا آنجا که ترکیه از مهمترین طرفداران سرنگونی رژیم بشار اسد، متحد اصلی تهران، در منطقه نیز به شمار می رود. دیروز همچنین رییس جمهوری آمریکا در امان، پایتخت اردن، در واکنش به اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی که شهرهای اسرائیلی را تهدید به نابودی کرده بود، گفت که آیت الله خامنه ای بهتر است به جای تهدید این و آن به فکر رفع مشکلات معیشتی مردم ایران باشد. رییس جمهوری آمریکا بار دیگر تأکید کرد که در صورت توقف فعالیت های اتمی ایران و رفع تحریم های بین المللی علیه این کشور، ایران می تواند با کلیه کشورها از جمله ایالات متحد آمریکا رابطۀ تجاری و اقتصادی برقرار کند که همگی کمکی مهم به بهبود وضعیت اقتصادی ایران خواهد بود.
رییس جمهوری آمریکا در جای دیگری از سخنانش از گسترش نفوذ اسلامگرایان افراطی و القاعده در سوریه ابراز نگرانی کرد. دولت آمریکا مبلغ دویست میلیون دلار کمک مالی برای یاری رساندن به پناهندگان سوری در اردن در اختیار این کشور می گذارد. دولت آمریکا همچنین اعلام کرد که مبلغ 500 میلیون دلار کمک مالی نیز که توسط کنگرۀ این کشور طی ماههای اخیر مسدود شده بود در اختیار فلسطینیان می گذارد.

March 24, 2013 03:31 AM






advertise at nourizadeh . com