April 24, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

ارتش سوریه، ده ها نفر را در حومه دمشق و حمص کشت

ارتش سوریه دو منطقه استراتژیک در نزدیک دمشق و منطقه حمص، در مرز لبنان را بمباران و تصرف کرده است. ناظران حقوق بشر سوری از کشته شدن نزدیک به هشتاد نفر در درگیری های میان ارتش و شورشیان این کشور خبر می دهند که در بین آنان زنان و کودکان هم دیده شده اند... ( گفتگو با عليرضا نوري زاده مدير مركز پژوهشهاي ايران و عرب ) ...



به گزارش خبرگزاری فرانسه، رژیم بشار اسد در درگیری هایی که پنج روز ادامه داشت، دیروز، یکشنبه توانست کنترل کامل شهر «جدیدة الفضل» در حومه دمشق را به دست بگیرد.

بر اساس گزارش ناظران حقوق بشر سوری هشتاد نفر در این درگیری ها از جمله عده ای زن و کودک از سوی ارتش سوریه کشته شده اند و در فیلمی که از سوی این سازمان منتشر شده، جنازه های افراد با صورت های مثله شده دیده می شود و جنازه ها، حاکی از اعدام فوری این افراد با اسلحه است.

در منطقه حمص نیز ارتش سوریه با پیشروی تا سنگرها و استحکامات شهر « القصیر» در نزدیکی مرزهای لبنان، توانسته تعدادی روستا را تصرف کند.

براساس این گزارش نیروهای حزب الله به همراه ارتش دولتی سوریه بشار اسد نیز در درگیری با شورشیان در این شهر شرکت دارند.

به گفته رامی عبدالرحمان، رئیس ناظران حقوق بشر سوری، نیروهای حزب الله که در این درگیری ها شرکت دارند، از لبنان گسیل نشده بلکه از نیروهای شیعه لبنانی هستند که در روستاهای اطراف سوریه زندگی می کنند.

بر این اساس نیروهای رژیم سوریه و حزب الله لبنان پیش از ورود به مناطق حومه القصیر ، این مناطق را با موشک و گلوله های خمپاره هدف قرار داده اند. این در حالی است که بسیاری از مردم حمص به دلیل درگیری های شدید میان مخالفان و نیروهای اسد در حمص به حومه القصیر در این استان پناه برده بودند.

بحران سوريه که از ماه مارس گذشته وارد سومین سال خود شده، در ماه های گذشته شدیدتر شده و بر اساس امار سازمان ملل تاکنون هفتاد هزار نفر در این درگیری ها کشته شده اند.

در عین حال با شدت گرفتن بحران سوریه، معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه، دیروز یکشنبه، برای دومین بار بطور رسمی کناره گیری خود را از این سمت اعلام کرد.

دلیل این استعفا، عدم واکنش جامعه بین المللی نسبت به درخواست کمک مردم سوریه عنوان شده است.

بشار اسد مخالفان خود را تروریست خوانده و دولت های غربی را به حمایت از آنان متهم می کند.

وی در تازه ترین دیدار خود از هیئتی از احزاب و فعالان سیاسی لبنانی با بیان اینکه اکنون تروریست های 23 کشور در سوریه فعال هستند، تاکید کرده است: «جنگ ما اکنون با القاعده است.»

ایران از جمله کشورهایی است که به حمایت مستقیم از بشار اسد و رژیم سوریه متهم شده است. مقامات ایرانی با تائید اقدامات رئیس جمهور سوریه، حمایت خود را از وی اعلام می کنند.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران که شنبه شب به دمشق سفر کرده است، امروز در یک کنفرانس خبری از کشورهای همسایه سوریه که از رژیم این کشور حمایت نمی کنند، انتقاد کرده است.

وی گفته است که این کشور ها تلاش دارند چندپارچگی و بحران در سوریه را تشدید کنند و باعث کشتار بیشتر در میان مردم سوریه گردند.

ارتش سوریه می خواهد تا سه ماه دیگر مخالفان را کاملا سرکوب کند

علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه می گوید: « سفر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به سوریه در واقع برای تائید اقدامات بشار اسد و باز شدن مجال بیشتر برای آلودگی بشتر حزب الله و فلسطینی های وابسته به سوریه بوده است.»

وی تاکید می کند: « اکنون حضور حزب الله به ویژه در دهکده های مرزی با لبنان، حضوری آشکار است و سپاه پاسداران نیز هم از نظر تامین نیازهای لجستیکی و هم از دادن پوشش توپخانه و حتی درمورد پوشش هوایی و تامین نیازهای نیروی هوایی سوریه ابعاد مشارکت خود را وسیع تر و گسترده تر کرده است.»

این روزنامه نگار می افزاید: « بعد از شکست اپوزیسیون در سرنگونی رژیم و نیز عدم حمایت کامل آن از سوی غرب، هدف رژیم سوریه اکنون این است که حداکثر تا سه ماه دیگر بتواند مناطق بزرگی را که در اختیار مخالفان بود؛ تصرف کرده و آنان را به سوی حاشیه مرزی ترکیه براند تا مجال دیگری برای مانور نداشته باشند.»

وی ادامه می دهد: « تحقق این هدف بستگی به حمایت نظامی مخالفان از سوی غرب دارد. چون نقطه ضعف شورشیان سوری، بمباران هوایی از سویی ارتش بشار اسد است و اگر غرب در همین لحظات موشک ضدهوایی یا حداقل توپخانه ضدهوایی به آنها برساند ، ممکن است بتوانند در برابر 450 هواپیمای نظامی و صدها هلی کوپتر که ارتش سوریه دارد، مقاومت کرده و مناطق تحت تصرف خود را حفظ کنند.»

April 24, 2013 01:48 AM






advertise at nourizadeh . com