May 23, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

اتحادیه اروپا و کانادا، خشونت‌های عراق را محکوم کردند

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خشونت‌های روزهای اخیر در عراق را که منجر به کشته شدن ده ها نفر شده، شدیداً محکوم کرد. همزمان کانادا نیز نسبت به خطر جنگ فرقه‌ای در عراق هشدار داد...

گفتگو با علیرضا نوری‌زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر جهان عرب مقیم بریتانیا


گوش کنید (07:21)


کاترین اشتون، در بیانیه‌ای که دیشب منتشر شد، گفته است: «من حملاتی را که روزهای اخیر در شهرهای مختلف عراق اتفاق افتاده و منجر به کشته شدن تعداد شگفت انگیزی از انسان ها شده، شدیداً محکوم می کنم.»

هشت نفر از جمله سه سرباز دیروز سه شنبه، در خشونت‌های عراق کشته شدند. پریروز نیز حملاتی صورت گرفت که در آن شیعیان عراق مورد هدف قرار گرفته بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ٦٤ نفر در خشونت‌های روز دوشنبه کشته شدند.

خانم اشتون، در بیانیه خود آورده است که چنین خشونتی علیه انسان‌های بیگناه از جمله مردمی که در حال عبادت بودند، واقعاً وحشتناک است و عاملان این جنایت‌ها باید پاسخگو باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده که این اتحادیه در کنار مردم عراق در برابر این خشونت‌ها مقاومت می‌کند، خشونت‌هایی که برای ایجاد اختلافات فرقه ای و بی ثباتی در کشور روی می دهد.

کاترین اشتون از مقام های عراقی خواسته تا برای خروج از بن بست کنونی گفت وگو کنند.

خشونت های اخیر در عراق، این بیم را به وجود آورده که این کشور به اختلافات فرقه ای سال های 2006 و 2007 بازگردد.

علاوه بر اتحادیه اروپا، کانادا نیز روز سه شنبه در برابر وجود این خطر هشدار داد.

جان برد- وزیر امورخارجه کانادا، گفته است که وضعیت امنیتی عراق در سال‌های اخیر شکننده بوده، اما نوع خشونت‌هایی که ما در روزهای اخیر می‌بینیم خیلی نگران کننده است و می تواند کشور را به جنگ داخلی فرقه‌ای بکشاند. او همچنین به نقش نیروهای خارجی در این خشونت ها اشاره کرد اما نگفت که دقیقاً کدام نیروی خارجی مسبب این حوادث است.

روز دوشنبه نوری المالکی- نخست وزیر عراق، گفت که در آینده نزدیک سیاست‌های امنیتی خود را تغییر می دهد.

May 23, 2013 02:41 AM






advertise at nourizadeh . com