June 08, 2013

بهترین زمان، برای اتحاد اپوزیسیون داخل و خارج است

علی‌رضا نوری‌زاده در گفتگو با تقاطع؛

Nourizadeh-Stockholm.jpg

تقاطع - عبدالرضا احمدی: رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی چه تحولی ـمثبت یا منفی- بر روند دموکراسی‌خواهی در ایران ایجاد کرده است؟ راه‌های ایجاد گفتمان و دیالوگ ملی بین اپوزیسیون داخل و خارج ایران چیست؟ این‌ها سوال‌هایی است که با علی‌رضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و کار‌شناس مسایل سیاسی در حاشیه‌ی نشست اتحاد برای دمکراسی در ایران (UDI) در شهر استکهلم مطرح کردم. او معتقد است که با رد صلاحیت رفسنجانی، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد دیالوگ ملی بین اپوزیسیون داخل و خارج ایران به وجود امده است.

برای اولین پرسش لطفا بگویید چه میزان نشست‌های برگزار شده توسط UDI به هدف‌های خودش رسیده است؟

به نظرم نشست چهارم کمپین اتحاد برای دموکراسی نشست خوبی بود، از آن جهت که در این نشست تکلیف و جهت‌گیری UDI مشخص شد. همان‌طور که در بیانیه پایانی هم به طور واضح آن را روشن کرد، امروز زمانی است که بخشی از اصلاح‌طلبان از حکومت ایران خواهند برید. UDI می‌تواند در این شرایط بهترین شریک و فرصت برای ایجاد ارتباط و همکاری برای تحقق یک انتخابات آزاد در ایران گردد.

چگونه می‌توان بین اپوزیسیون داخل و خارج کشور گفتمان ایجاد نمود؟

ما باید هزینه‌ی بچه‌های داخل ایران را پایین بیاوریم. امروز اگر بخواهیم خیلی شعار دهیم و ارمانی فکر کنیم هزینه آن‌ها را بالا خواهیم برد. امروز گفتمان بین اپوزیسیون باید در چهارچوبی معقول که به دنبال خشونت نباشد مطرح گردد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. امروز به نظرم به نقطه‌ای رسیدیم که بتوانیم شاهد اتحاد دو اپوزیسیون باشیم.

آقای رفسنجانی که به میدان امد کمی صورت مساله را مخدوش کرد. این مساله مطرح بود اگر بخواهیم به دنبال رفسنجانی برویم آیا حق داریم علیه نظام حرکت کنیم؟ اما خوشبختانه الان با روشن‌تر شدن وضعیت، ما هم‌صداهای بیشتری را در داخل پیدا خواهیم کرد. اما راه ارتباط برقرار کردن با آن‌ها و اینکه این رابطه باید علنی باشد یا غیر علنی مسائلی است که به نظرم طی چند ماه دیگر روشن‌تر خواهد شد.

سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران امروز با چه چالش‌هایی روبرو است؟

سیاست خارجی ایران باید در چند بعد بررسی شود. یک بعد آن سیاست منطقه‌ای رژیم جمهوری اسلامی است. بعد از جنگ ایران و عراق ایران علی‌رغم حمایت حکومت ایران از حزب‌الله و برخی نیرو‌ها در عراق، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی تا این حد آلوده یک جنگ منطقه‌ای نشده بود. دخالت رژیم ایران در سوریه به نظرم مهم‌ترین جنگی است که این رژیم آلوده آن است. موقعیت حکومت ایران در جهان عرب چیزی شبیه موقعیت اسراییل است. همسایگان ما تا یک سال قبل به سختی مخالف حمله نظامی به ایران بودند اما الان به شدت موافق و طرفدار حمله به ایران هستند.

از طرفی در سوریه جنگ اصلی بین روسیه و آمریکا رخ داده است. در این جنگ ایران به عنوان متحد روسیه در حال رویارویی با متحدان امریکا است. کافی است یکی از طرفین روسی و آمریکا بخواهند به نوعی مستقیم عمل کنند و وارد جنگ شوند که در آن صورت خطر یک جنگ منطقه‌ای حتمی است.

خطر دیگر جنگ خطر رویارویی ایران و اسراییل است. اسراییل اگر با جمهوری اسلامی وارد جنگ شود، جمهوری اسلامی بیش از انکه اسراییل را بزند حاشیه خلیج فارس را خواهد زد و در ان صورت امریکا به جنگ وارد خواهد شد.

از طرفی سیاست جمهوری اسلامی با جامعه بین‌المللی حول مسأله‌ی هسته‌ای است. اگر جمهوری اسلامی بتواند آن را حل کند خطر جنگ پایین خواهد آمد و بعد از این تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی، حکومت ایران باید با همسایگانش به سازش برسد. اما آیا خامنه‌ای به این درایت رسیده است؟ من بسیار بعید می‌دانم، مگر اینکه رییس جمهوری بعدی که به احتمال زیاد جلیلی است بتواند آقای خامنه‌ای را برای این امر متقاعد کند والا متاسفانه مسأله جنگ حتمی است.

حالا در این شرایط بحرانی ما که قدرت آتوریته‌ای نداریم چه می‌توانیم بکنیم؛ ما تنها می‌توانیم هشدار دهیم سخنرانی کنیم و با خارجی‌ها صحبت کنیم و حتی آثار مخرب جنگ را برای رژیم ایران مشخص کنیم ولی اگر تصمیم جنگ گرفته بشود دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد. چهار میلیون اروپایی در اروپا بر علیه جنگ آمریکا و عراق تظاهرات کردند ولی آیا ثمری داشت؟

کمپین اتحاد برای دموکراسی، انتخابات آزاد را به عنوان عامل اصلی اتحاد بین گروه‌های سیاسی قرار داده است. راهکار UDI برای تقویت جامعه مدنی و نهاد‌ها در ایران چیست؟

در جامعه بین‌المللی وقتی صحبت از براندازی است معمولا کمتر توجهی به این خواسته می‌شود. انتخابات آزاد توسط این گروه به عنوان خواسته‌ی محوری قرار گرفت تا هم ضریب موفقیت آن در داخل و بین گروه‌های سیاسی و هم در جامعه بین‌المللی افزایش یابد. از طرفی مسأله قومی و زنان در چهارچوب کارگروه‌ها و کمیته‌ها که در خلال این نشست به وجود آمده است در حال بررسی است که به نظرم می‌تواند بسیار به تقویت جامعه مدنی در ایران کمک کند.

June 8, 2013 07:54 PM






advertise at nourizadeh . com