June 28, 2013

يكهفته با خبر

KAYHAN-1.jpg

جهدی کن و سرحلقه رندان جهان باش !

سه شنبه 18 تا جمعه 21 ژوئن
زهر یا نوشداروی تلخ ؟
دوم خرداد 76 برای همه ی ما یک حادثه بود .چه بسیاری از ما که با دید پر از تردید و شک ، داستان ساختیم و به نفی اهمیت این روز در تاریخ معاصرمان پرداختیم . یادم هست مسعود رجوی با نفی حضور میلیونی مردم در پای صندوقهای رأی رقم عجیب و غریب 6 میلیون را از کیسه مارگیری اش بیرون آورد و به دکتر هدایت الله متین دفتری که مردم را باور داشت و کار میلیونها ایرانی را در نه گفتن به ولایت جهل و جور و فساد و گزینه اش ، علی اکبر ناطق نوری ، ستوده بود ، با خشم و فارغ از حیا ، انتقاد کرده بود و ... نواده ی زنده یاد دکتر مصدق رشته از شورای مقاومت ماه و ماهبانوی در جوار وطن برید و در دل آنهائی جای گرفت که در وطن برای آزادی و عدالت با استبداد و ارتجاع در ستیز بودند .


اینکه رژیم در آستانه ی دوم خرداد آبروباخته و در انزوا ، عملا در شرایطی سخت و سنگین دست و پا میزد حقیقتی است انکار ناشدنی و نیز اینکه آمدن خاتمی به انزوا پایان داد و درها را گشود و نظام را از یک اعتبار نسبی برخوردار کرد ، برای همه ما آشکار است اما اینرا نیز میدانیم که حاکمیت به رهبری خامنه ای با همه قدرت برای به شکست کشاندن تجربه ی خاتمی ، هر 9 روز یکبار توطئه ای چید ، مانع از بهبودی روابط تهران و واشنگتن شد ، با حادثه 18 تیر دانشگاه ، قتلهای زنجیره ای و بگیر و ببندها و شکستن قلمها و به زنجیر کشیدن صاحبان قلم و اندیشه ، اصلاحات را به محاق برد . با اینهمه هوای سیاسی ایران ، فرهنک اجتماعی ، روابط انسانی ، ارتباط بین داخل و خارج کشور ، جایگاه ملت ایران در خانواده بین المللی ، بعد از دوم خرداد در جهتی پویا و مثبت دگرگون شد . رژیم وحشی تر شد و مردم مهربانتر و انسان باورتر . ( منظره آن جنایتکار بسیجی را بیاد بیاورید که در جریان جنبش سبز بعد از قتل یک نوجوان به دام افتاد . در سوریه قلب سرباز اسد را مخالفی بیرون کشید و بلعید در تهران زنان و دختران سپر شدند و او را به در بردند . ) این کردیت را باید به خاتمی بدهیم که بعد از از بیست سال ، واژگان و رفتاری را وارد فرهنگ و رفتار ما کرد که رژیم ولایتمدار از دلها و جانها شسته بود . هر که هرچه میخواهد بگوید من خاتمی را قطره بارانی در آن ریگستان خارنشین میدانم که میتوانست چشمه شود اما هم خود از بی عملی مردم به یأس آمد و هم از شقاوت و استعداد اهل ولایت فقیه برای جنایت به خوف سنگین رسید . ( دو مورد را اشاره میکنم . در همان آغاز خاتمی با لحنی که رنگ تمنا و گاه التماس داشت به ما گفت به دنبال تجمع و سازماندهی و حزب و کانون و انجمن باشید صنفی ، فرهنگی ، سیاسی و ... چون من یکتنه نمیتوانم کاری کنم . کسی اعتنائی به حرف اونکرد حداکثر شماری به دنبال روزنامه رفتند و با توقیف روزنامه ها به دست جلاد سعید مرتضوی ، سنگرها یکی بعد از دیگری سقوط کرد . دوم اینکه بعد از شکنجه همسر سعید امامی و پخش ویدیوی آن توسط من در برنامه ی یاران علیرضا میبدی از کانال ماهواره ای تلویزیون ملی ضیاء آتابای ، پخش شد و سرو صدای بسیاری برانگیخت آنچنان که آقای کروبی به صدا آمد و ... کسانی از آدمخوران امنیت خانه مبارکه راه را بر دختر رئیس جمهوری منتخب 20 میلیون ایرانی گرفته بودند و تهدید به اینکه آنچه با فهیمه – کردیم – صدبرابرش را با شما و مادرتان میکنیم به پدرت بگو خطوط قرمز را رعایت کند . )
خاتمی قهرمان نبود ، در عین حال به نظام و خمینی و میراثش وفادار بود اما دلی پر از آرزو و امید برای اصلاح داشت . با اشک رفت و پذیرفت که تدارکچی بیش نبوده است ، اما بیش بود .پیش از او کدامیم از ما از جامعه مدنی میگفتیم ؟ خاتمی برای خامنه ای مثل طبیب متخصص شیمی درمانی برای بیمار سرطانی بود . درد و رنج و لرزه برایش داشت اما برای ماندن ناچار به تحملش بود ولی تا فرصت به دستش میافتاد لگدی محگم به میان پای او میزد یا ظرف خالی دارو را پس از مصرف مختوایش بر سر او میشکست . خاتمی قادر بود او را شفای کامل دهد اما تا اندک نفسی گرفت سر طبیب به سنگ کوفت .
بین دیروز و امروز
16 سال پس از دوم خرداد در خردادی دیگر مردی که هیچ شبیه خاتمی نیست اما با غمض عین او ، در همان نقطه ای ایستاده است که خاتمی ایستاده بود با 18 میلیون رأی ، پیش از اعلام حمایت رفسنجانی و از او مهمتر خاتمی از حسن روحانی ، کمتر کسی از اصلاح خواهان و معارضان رژیم ، حاضر به گزینش او به عنوان رئیس جمهوری در این مرحله بودند . شال بنفش اعتباری برا ی شیخ نیاورده بود و حرفهای بعضا متفاوت با حرفهای دیگر نامزدهای بند گشای شوق کسانی نبود که بعد از خرداد 88 به صندوقهای رأی گیری پشت کرده بودند .
روحانی در هفته پایانی مبارزات انتخاباتی ، بر موج آرزوی همه آنهائی سوار شد که 8 سال حکومت شعار و جنون و حماقت ، به جانشان آورده بود . هفته پیش نوشتم ، میتوانیم پیروزی او را نتیجه یک بازی هوشمندانه از سوی نایب امام زمان و امنیت خانه و سپاهش بدانیم ( یادمان نرود که سپاه حداقل در سطح فرماندهان و کادرهای ثابت خود به دنبال روحانی نبود ) اما نمیتوانیم این واقعیت را انکار کنیم که سید علی آقا از اینکه آبروی خاتمی و هفت خطی رفسنجانی عامل اصلی پیروزی روحانی شد به هیچ روی شادمان نیست .
حال با داشتن تجربه ی تلخ و شیرین سید اردکانی ، در برابر مرحله ای قرار گرفته ایم که در آن چند حادثه میتواند اتفاق بیفتد .
1-کاهش تنش در روابط با غرب ، دستیابی به راه حلی سیاسی برای پرونده اتمی ، تجدید رابطه با بریتانیا ، آغاز گفتگو با ایالات متحده
2-رفع حصر از مهندس موسوی و بانویش و حجت الاسلام مهدی کروبی ، آزادی زندانیان جنبش سبز ، آرام شدن فضای کشور و تغییر شیوه های تعامل با دگر اندیشان و مخالفان و ...
3- غیبت ناگهانی آقای خامنه ای ... رهبر رژیم سخت بیمار است .تیم پزشکی چینی او فعلا با درمانهای هزارساله ( ترادیشنال ) سید را زنده نگاه داشته اما حضرت نایب امام زمان کم کمک دارد به چرت ابدی دچار میشود . کوکنار دیگر اثر ندارد و نگاری میرزا علی اکبر طبیب حضور ولایتی ، وقتی به پنج و شش سر میرسد نفس تنگی میآورد . سید دو سر زیاد میکند و شب گرفتار خارش پائین و بالا میشود . وحشت از تکرار سرنوشت احمد آقا برای نورچشمی مجتبی ، جان و جهانش را به هم میریزد . فکرش را بکنید فردا سید علی آقا نباشد . سناریوهای پیش رو جز این نخواهد بود :
الف : هاشمی رفسنجاني با حمایت سپاه و البته رئیس جمهوری حسن روحانی ، جلوی هرنوع واکنش ازسوی مصباح یزدی و آدمخوران معمم و بی عمامه ، باریش و بی ریش را گرفته و خود بر کرسی ولایت تکیه میزند و بلا فاصله خاتمی را به قائمقامی خود تعیین میکند . سیدعلی آقا با شکوه و جلال بسیار با حضور نمایندگان حزب الله و شرکای فلسطینی و لبنانی خود و عصائب اهل حق و نماینده ایمن الظواهری ، در مقبره باشکوهی که در جوار ضریح حضرت رضا برایش تدارک داده شده به خاک سپرده میشود و عنوان مزار مطهر حضرت امام خامنه ای انارالله مثواه الاخیر، بر قبر او گذاشته میشود .
ب : قبل از وفات آقا زمانی که ایشان در بستر احتضار است ، سردار جعفری با کمک سرلشکر صالحی فرمانده ارتش و شماری از بلند پایگان سپاه و ارتش ، قدرت را به دست میگیرند و پس از به خاکسپاری آقا ، یک شورای نظامی سیاسی اداره امور کشور را برای یکسال در دست میگیرد ...
ج : آقای خامنه ای به علت ناتوانی ناشی از بیماری عزل و شورائی مرکب از رفسنجانی ، خاتمی ، هاشمی شاهرودی و موسوی بجنوردی مسئولیتهای رهبر را عهده دار میشود شورای نگهبان با اشاره رفسنجانی حسن خمینی را به رهبری انتخاب میکند . و بعد از یکسال و تغییراتی در قانون اساسی ، انتخابات مجلس و سپس ریاست جمهوری برگذار خواهد شد . ( البته در گذشت رفسنجانی پیش از خامنه ای میتواند در سناریوی فرضی تغییراتی را سبب شود )
د : آقای حسن روحانی در عین حفظ روابط حسنه با رفسنجانی و خاتمی و ناطق نوری از یکسو و سپاه و رهبر و قم از سوی دیگر ، با موفقیتهائی در عرصه بین المللی و خاتمه دادن به بخشی از تحریمها و حصول گشایشی در معیشت مردم و فضای سیاسی و فرهنگی کشور ، به مرور میخ خود را میکوبد و با تشدید بیماری رهبر زمینه را برای حذف ولایت فقیه بعد از درگذشت خامنه ای فراهم میکند .

اینها را که نوشته ام برگرفته از تصورات و برداشتهای شخصی ام نیست ، اینها حرفهائی است که با پیروزی روحانی در این هفته اینجا و آنجا شنیده ام . یک روحانی سرشناس که اخیرا از ایران به ... آمده میگفت : رویای آقای خامنه ای برای به تخت نشاندن مجتبی ، با شکست مطلق سعید جلیلی ، به کابوس بدل شد البته تنی از علمای سرشناس به او پیغام داده بودند ، اگر قرار به گزینش روحانی جوانی به رهبری باشد حسن خمینی هزاربار بیشتر از مجتبی صلاحیت دارد . با اینهمه آقای خامنه ای دست از فکرش برنداشته و اخیرا برای مصباح یزدی پیغام داده است که شما به فکر مجتبی باشید ... همین روحانی از تصمیم آقای خامنه ای به برکشیدن بسیج در مقابل سپاه میگفت و اینکه فعلا نورچشم خامنه ای و سپهسالارش سردار نقدی است . بی عرضگی حسن فیروز آبادی در همه عرصه ها برای آقا ثابت شده است . موقعیت اصغر حجازی هم بسیار مستحکمتر از گذشته شده در حالکه محمدی گلپایگانی به کلی قدرت خود را از دست داده و به عروسکی کوکی تبدیل شده است . وضع وحید حقانیان تغییری نکرده و همچنان امنیت شخصی رهبر و خانواده اش در دست اوست و در عین حال مسائل محرمانه و تماسهای آقا دور از چشم اهل بیت با دوست و نیز تروخشک کردن آقا و ترتیب دادن حلقه کوکنار هرروز در ساعت 2 بعد از ظهر از مسئولیتهای او محسوب میشود
شنبه 22 تا دوشنبه 24 ژوئن
فرصتهای روحانی
حسن روحانی مثل احمدی نژاد تازه وارد به حلقه اهل بیت نیست بلکه از روزهای پیش از به قدرت رسیدن خمینی در حاشیه و سپس در متن اهل بیت حضوری گاه پررنگ و گاه کمرنگ داشته است .در این پنجاه روزی که تا ورود به کاخ پاستور فرصت دارد عمده ترین کار او چانه زنی برای انتخاب وزیران و معاونانش خواهد بود . او نوبخت ، نمازی ، اکبر ترکان ، نجفی و برادرش حسین فریدون را مأمور کرده است تا با بررسی افراد مورد نظر گروههای همراه که قصد همکاری با آنها را دارد فهرست فشرده ای برایش تهیه کنند . برپایه مطالبی که سایتها و روزنامه های نزدیک به روحانی و شرکای اصلی اش منتشر شده فهرست آخرین در بر گیرنده اسامی زیر است :
1- معاون اول رئیس‌جمهور: محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده؛ آل‌اسحاق و جهانگیری . اگر عارف به وزارت علوم نرود این مقام از آن او خواهد بود.
2- وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام علی یونسی تا این لحظه ، گزینه اصلی است .آیت الله مصطفی محقق داماد پیشنهاد خاتمی را برای شرکت در کابینه روحانی در مقام وزیر اطلاعات نپذیرفته ، همینطور آیت الله بجنوردی پدر همسر حسن خمینی .
3- وزارت امور خارجه: محمود واعظی،گزینه روحانی و صادق خرازی گزینه خاتمی و رفسنجانی است . قرار بود ولایتی به وزارت خارجه بازگردد اما اودبیری شورایعالی امنیت ملی را ترجیح داده است . در یکی از فهرست ها اسم کمال خرازی و علی اکبر صالحی و مرتضی سرمدی هم آمده بود اما ...
4- وزارت کشور: محمد باقر قالیباف ، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری سه نامزد مورد بحث برای وزارتخانه قدر قدرت کشورند
5- وزارت اقتصاد: محمدباقر نوبخت و نمازی نامزدهای اصلی این وزارتخانه اند .
6- دبیر شورای عالی امنیت ملی: علی اکبر ولایتی تاکنون تنها گزینه است . خاتمی علاقمند است علی ربیعی معاونت ولایتی را داشته باشد البته اگر آقا اشکالی نتراشد
7- وزارت دفاع: حسین دهقان، نامزد اصلی و علی شمخانی فرعی برای این وزارتخانه اند .
8- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: تا امروز علی مطهری نامزد این وزارتخانه است و مسجد جامعی که مورد نظر خاتمی بود در انجمن شهر میماند .
9- وزارت دادگستری: مرتضی بختیاری و اسماعیل شوشتری نامزدهای تصدی وزارت دادگستری میباشند .
10- وزارت ورزش و جوانان: محمد دادکان و سعید فائقی دو نامز این وزارتخانه اند
11- وزارت نفت: بیژن نامدار زنگنه مهمترین نامزد و در پی او اسمهای اکبر ترکان و وزیری هامانه در فهرست اخیر دیده میشود .
12- ریاست سازمان انرژی اتمی: علی‌اکبر صالحی ، غلام‌رضا آقازاده دو نامزد ریاست سازمانند . امید حسین فریدون برای ریاست با مخالفت خامنه ای امید عبثی بشمار میرود .
13- وزارت رفاه و امور اجتماعی: مرتضی بانک و صفدر حسینی و نجفی نامزدهای اصلی اند .
14- وزارت ارتباطات: نصرالله جهانگرد تا امروز یگانه نامزد تصدی این وزارتخانه است .
15- وزارت علوم: جعفر توفیقی، مورد نظر خاتمی عبدالله جاسبی مورد نظر رفسنجانی و جواد اطاعت مورد نظر روحانی برای این وزارتخانه اند ..
16- وزارت بهداشت و درمان: گفته می‌شود صلاح‌الدین دلشاد و مسعود پزشکیان گزینه‌های اصلی این وزارت‌خانه هستند.
17- وزارت راه و شهرسازی: از علی عبدالعلی‌زاده و علی‌اکبر آقایی به‌عنوان گزینه‌های تصدی این وزارت‌خانه نام برده می‌شود.
18- وزارت صنعت، معدن و تجارت: محمد نهاوندیان رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران مورد حمایت رفسنجانی برای این وزارتخانه است . ترکان نیز هنوز بخت اندکی برای تصدی این منصب دارد .
19- مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری: محمدرضا نعمت‌زاده یار نزدیک روحانی نامزد این منصب است ضمن اینکه ریاست دفتر تا حالا از آن حسین فریدون است .
20- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تا کنون به اصرار خاتمی برای معصومه ابتکار در نظر گرفته شده است .
اگر کابینه با ترکیبی از این اسامی تشکیل شود میتوان انتظار داشت رهبر حداقل برای مدت زمانی دست روحانی را باز گذارد تا اوضاع آشفته را تا حدی آرام سازد . در عین حال اسامی نشان از جارو کردن تمامی وابستگان احمدی نژاد و باند مصباح یزدی است . من اصولگرائی هم در بین اسامی نمیبینم .راستها و محافظه کاران از همه طیف حضور دارند اما از دارودسته های حاکم در این 8 سال طاعونی خبری نیست و این خود مژده ای برای مردم ماست .
.........................................................

June 28, 2013 06:45 PM






advertise at nourizadeh . com