June 30, 2013

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

مخالفان مرسی برای تظاهرات گسترده آماده می‌شوند

در آستانه نخستین سالگرد ریاست جمهوری محمد مرسی، مصر روزهای پرتنشی را پشت سر می گذارد و معترضان خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده روز یک شنبه مقابل کاخ ریاست جمهوری آماده می کنند.حزب "تمرد"، ارگانی که با هدف کنار کشاندن رییس جمهور مصر از قدرت تأسیس شده و تظاهرات فردا را سازمان‌دهی می کند، اعلام کرده که برای درخواست خود مبنی بر کناره گیری محمد مرسی ٢٢ میلیون امضا جمع آوری کرده است...
گفت‌وگو با علیرضا نوری زاده-روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن

کناره گیری محمد مرسی از قدرت و انجام انتخابات زودهنگام ازعمده ترین مطالبات معترضان است.

درگیری‌های روزهای اخیر میان موافقان و مخالفان رئیس جمهوری مصر، بر تنش‌ها در این کشور افزوده است. در جریان این درگیری‌ها دست کم 7 نفر جان خود را از دست دادند.

مخالفان محمد مرسی، از صبح امروز (شنبه بیست و نهم ژوئن 2013)، بار دیگر در مناطق مرکزی شهر تجمع کردند.

میدان تحریر که از زمان آغاز اعتراضات به حسنی مبارک- رئیس جمهوری پیشین مصر، به مکان تحصن معترضان تبدیل شده بود، باردیگر شاهد حضور معترضانی است که برای خروج رئیس جمهوری اسلامگرای مصر از قدرت دست به اعتراض زدند.

حامیان محمد مرسی نیز روز گذشته (جمعه بیست و هشتم ژوئن)، با برگزاری تچمعی در مسجد "رابعه عدویه" در قاهره، حمایت خود را از رئیس جمهوری مصر اعلام کردند.

همچنین باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا، امروز شنبه و در جریان سفر به آفریقای جنوبی، از افزایش تنش‌ها در مصر ابراز نگرانی کرد و از رئیس جمهوری این کشور خواست تا با انجام گفت‌وگوهای «سازنده» با مخالفان، به بحران‌های اخیر در این کشور خاتمه دهد.

جمع آوری ٢٢ میلیون امضا برای خروج مرسی از قدرت

محمد بدر- سخنگوی حزب "تمرد"، امروز در یک کنفرانس خبری در مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر گفت که این سازمان بیش از ٢٢ میلیون امضا برای درخواست خروج محمد مرسی از قدرت جمع آوری کرده است؛ آخرین آمار در زمینه تعداد امضاکنندگان این درخواست که از سوی حزب تمرد اعلام شده بود، 15 میلیون امضا بود.

از آن جا که جمعیت مصر ٨٠ میلیون نفر است، آمار اعلام شده از سوی حزب "تمرد"، بیشتر از تعداد رأی دهندگان به محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر است که در ژوئن سال گذشته برگزار شد؛ در آن انتخابات، آقای مرسی توانسته بود با بیش از ١٣ میلیون رأی، ٥١ درصد آرا شرکت کنندگان در انتخابات را از آن خود کند.

طرفداران رییس جمهور اسلامگرای مصر، درباره آمار اعلام شده از سوی حزب "تمرد" می گویند که این آمار ارزش قانونی ندارد و تنها از راه انتخابات است که می توان درباره باقی ماندن یا رفتن آقای مرسی تصمیم گیری کرد.

محمد مرسی پیشتر اعلام کرده که قصد دارد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود، یعنی تا ژوئن 2016 در قدرت بماند.

تظاهرات فردا که از سوی حزب تمرد و دیگر احزاب مخالف آقای مرسی سازمان دهی شده، همزمان است با اولین سالگرد انتخاب محمد مرسی به عنوان اولین رییس جمهور مصر پس از سقوط حسنی مبارک.

مخالفان مرسی، وی را متهم می کنند که در جهت منافع حزب اسلامگرای اخوان المسلمین پیش می رود و نظام استبدادی گذشته را بازتولید می کند.

این در حالی است که حامیان آقای مرسی بر مشروعیت وی تأکید می کنند و می گویند که این مشروعیت از راه انتخابات به دست آمده است.

June 30, 2013 03:20 AM






advertise at nourizadeh . com