July 06, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

در مصر چه ميگذرد ؟

منصور عدلی رییس جمهور موقت مصر امروز مجلس نمایندگان این کشور را که در آن اسلامگرایان اکثریت کرسی ها را داشتند منحل کرد...گفتگو با علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل جهان عرب ...


همزمان سازمان اخوان المسلمین دستگیری رهبر فکری این گروه محمد بدیع را تکذیب کرد و افزود که نامبرده قرار است برای طرفدارانش در مسجدی در حومۀ قاهره سخنرانی کند.
*در تظاهرات امروز طرفداران رییس جمهور برکنار شدۀ مصر میان طرفداران محمد مُرسی و پلیس تبادل آتش صورت گرفت که در نتیجۀ آن شماری از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند. گزارش حاکی از کشته شدن دست کم سه تن از تظاهرکنندگان است. در این حال، ائتلاف مخالفان محمد مُرسی، در "جبهۀ نجات ملی"، نیز فراخوانی برای برگزاری تظاهراتی فوری منتشر کرد.
در تظاهرات امروز طرفداران محمد مُرسی یکی از رهبران سازمان اخوان المسلمین اعلام کرد که این سازمان به صورت مسالمت آمیز در مقابل اقدام ارتش مقاومت می کند. غالب گروه های اسلامگرای طرفدار محمد مُرسی که در "جبهۀ ملی دفاع از قانون" جمع شده اند اعلام کرده اند که در اعتراض به کودتا علیه رییس جمهور منتخب کشور به طور مسالمت آمیز در سراسر کشور دست به تظاهرات می زنند. وزیر کشور مصر هشدار داده است که نسبت به هر آشوبی واکنش نشان خواهد داد و هواپیماهای نظامی بر فراز پایتخت پرواز خواهند کرد. چهارشنبه گذشته نظامیان مصر هم محمد مُرسی را برکنار کردند و هم قانون اساسی کشور را به حال تعلیق درآوردند و همزمان یک حقوقدان به نام عدلی منصور را به مقام رییس جمهوری موقت مصر منصوب کردند. عدلی منصور در سخنانی به مناسبت انتصابش به عنوان رییس جمهور موقت مصر خود را حافظ منافع مردم توصیف کرد.

*در واکنش، اسلامگرایان افراطی مصر در پی برکناری محمد مرسی امروز صبح به پاسگاه های پلیس در صحرای سینا با استفاده از خمپاره انداز و سلاح های خودکار حمله کردند که در نتیجۀ آن یک سرباز مصری کشته و شماری دیگر زخمی شدند. در شهر مرزی رفح اسلامگرایان علاوه بر پاسگاه پلیس به یک ساختمان اطلاعات ارتش مصر نیز یورش بردند. جراید اسرائیل ابراز امیدواری کرده اند که ارتش مصر بتواند اسلامگرایان افراطی این کشور را مهار کند. دولت آمریکا از ارتش مصر خواسته است که از دستگیری خودسرانۀ محمد مرسی و دیگر رهبران سازمان اخوان المسلمین خودداری ورزد و هر چه سریعتر حکومت قانونی و منتخب مصر را احیا کرده و به رسمیت بشناسد.
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه که برای انجام یک سفر رسمی در تونس به سر می برد خواستار بازگشت کثرتگرایی و وحدت و انسجام ملی در مصر شد. رییس جمهوری فرانسه از ارتش مصر خواست که هر چه سریعتر با رعایت آزادی و کثرتگرایی انتخابات پیش از موعد را در این کشور برگزار کند.
برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر هم نگرانی در مورد آیندۀ سیاسی این کشور را افزایش داده هم شکاف میان اسلامگرایان مصر را افزایش داده است. در نتیجۀ وضعیت جدید علاوه بر اخوان المسلمین متحدان افراطی این گروه نیز اعتبار و منزلت خود را در نزد جوانان مصری از دست خواهند داد که معتقدند تجربۀ حکومت محمد مُرسی، تجربۀ شکست بوده است. اکنون بیم آن می رود که کودتای ارتش علیه نخستین رییس جمهور منتخب مصر پس از سقوط حسنی مبارک بخشی از اسلامگرایان این کشور را به سوی راه حل های افراطی و مسلحانه سوق دهد.

تلاش محمد مرسی برای اخوانیزه کردن مصر

علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید:" اتفاقی که در مصر رخ داد، ممکن است از نگاه کارشناسان غربی کودتا باشد؛ اما از نگاه میلیون‌ها مصری این کودتا نبود؛ بلکه از نظر آنان تصحیح مشکلاتی بود که یک انقلاب با آن روبرو شده است."

به گفته این تحلیلگر مقیم بریتانیا بعد از انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر، وی با وعده‌هایی به میدان آمد که در طول یک سال گذشته نه تنها هیچ‌کدام از آنها عملی نشده است، بلکه عملا همه تلاش مرسی برای " اخوانیزه " کردن مصر بوده است.

وی در ادامه توضیح می‌دهد:" اینکه در میان مخالفان محمد مرسی حتی اسلامگرایان و گاهی سلفی‌ها هم حضور دارند؛ نشان دهنده این است که وی حتی برای اسلامیزه کردن حکومت هم تلاش نکرده است؛ بلکه فقط در راستای پیش بردن اهداف " اخوان المسلمین" فعالیت داشته و این با خواسته‌های میلیون‌ها مصری که از انقلاب، انتظار بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش فساد در دولت را داشتند، متناقض است."

این روزنامه نگار تاکید می‌کند:" به سادگی می‌شود گفت که ارتش مصر علیه مرسی کودتا کرده است، اما آیا این ارتش یک شورای نظامی برای در دست گرفتن قدرت تشکیل داده است؟"

به گفته نوری زاده از آنجا که ارتش مصر برای خود حق قانونگذاری را قائل نبوده؛ نمی‌توان اتفاقات اخیر مصر را به سادگی یک کودتا خواند.

وی با اشاره به تلاش‌های برخی اسلامگرایان افراطی بعد از برکناری محمد مرسی می‌گوید:"ارتش مصر از آنجا که به اندازه کافی مقتدر است و اغلب مردم مصر هم پشتیبان آن هستند، می‌تواند در شرایط بحرانی قاطعانه عمل کند و به همین دلیل در مصر شاهد جنگ داخلی نخواهیم بود."

July 6, 2013 03:24 PM






advertise at nourizadeh . com