July 12, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png

اوباما، دستور بازنگری در کمک‌ها به مصر را صادر کرد
گفتگوي رحمت قاسم بیگلوبا علیرضا نوری‌زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر جهان عرب، مقیم بریتانیا

در مصر تلاش‌های، حازم ال ببلاوی- نخست وزیر جدید این کشور، برای تشکیل کابینه‌ای مرکب از همه جناح‌های سیاسی در صحنه برای اداره امور کشور در دوره انتقالی ادامه دارد.

حازم ال ببلاوی- نخست وزیرجدید مصر، روزسه شنبه نهم ژوئن، در اولین روز کاری خود با رهبران ائتلاف لیبرال این کشور ازجمله محمد البرادعی، دیدار و گفت وگو کرد.
وی از رهبران اخوان المسلمین در خارج از زندان نیز دعوت کرده بود برخی پُست‌های وزارتی را در دولت جدید برعهده بگیرند ولی اخوان المسلمین اعلام داشته‌اند که با دولت جدید همکاری نخواهند کرد.

همزمان با این تلاش‌ها، تنش سیاسی میان حکومت جدید مصر و اعضاء و هواداران اخوان‌المسلمین ادامه دارد.

روزنامه معتبر "الاهرام"، روز سه شنبه فاش ساخت که برخی از عوامل دخیل در رویدادهای روز دوشنبه، در مقابل مقر گارد ریاست جمهوری، از رهبران اخوان‌المسلمین پول دریافت داشته بودند.

درجریان رویدادهای روز دوشنبه هشتم ماه ژوئن، بنا بر گزارش ها 55 نفرازهواداران محمد مرسی کشته شدند. نیروهای مسلح حافظ مقر گارد ریاست جمهوری می گویند که مهاجمین درآستانؤ حمله به ساختمان گارد بودند که با واکنش نیروهای مسلح رو به رو شدند.

به هرحال، پس اعترافات شماری از دستگیرشدگان و افشای آن توسط روزنامه الاهرام، دادستانی کل مصر احکام بازداشت ٢٠٠ تن ازاعضای اخوان‌المسلمین، از جمله محمد بدیع- رهبرکنونی آن، را صادر کرد.

در این حال خبرگزاری فرانسه طی گزارشی از قاهره خاطر نشان می سازد، اکنون که اخوان المسلمین با دولت جدید همکاری نمی کنند، سلفیست‌های "النور" امیدوارند که آرای بخشی از هوداران اخوان را به سوی خود جلب نمایند.

لازم به یاد آوری است که حزب سلفی النور، سابقه تاریخی ندارد؛ این حزب اسلامی بنیادگرا با سرنگونی حسنی مبارک اعلام موجودیت کرد و اکنون ادعا می کند که از آرای ٨٠٠ هزار نفر برخوردار است.
در انتخابات سال ٢٠١٢، این حزب که درآن زمان از متحدین اخوان المسلمین به شمار می‌رفت وارد مجلس اول پس از برکناری مبارک شد ولی در حوادث بعدی راه خود را از اخوان المسلمین جدا کرد.
این حزب در حال حاضر با حکومت جدید مصر به رهبری عدلی منصور همکاری می کند و امیدوار است که در سیاست‌های آینده این کشور نقش حساس‌تری ایفا نماید.

و اما با گذشت یک هفته از رویدادهای داخلی مصر که به برکناری محمد مرسی انجامید، دولت واشنگتن هنوز موضع مشخصی اتخاذ نکرده است.
به گفته مقامات پنتاگون، باراک اوباما- رئیس جمهوری، دستور بازنگری در کمک های مالی ایالات متحده به ارتش و دولت مصر را صادر کرده است.
مقامات وزارت دفاع می گویند: این تصمیم با رویدادهای داخلی مصر در هفته گذشته مرتبط بوده است.

با این حال، کاخ سفید واشنگتن هنوز از بکار بردن واژه "کودتا" درباره رویدادهای سوم ژوئیه مصر خودداری می‌کند.
دولت آمریکا سالانه یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار، به ارتش و دولت مصر کمک مالی اعطا می کند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا همزمان با دستور اوباما، از تصمیم پنتاگون برای تحویل ٤فروند هواپیمای جنگی ازنوع "اف 16" به ارتش مصر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته مسئولین وزارت دفاع آمریکا، این هواپیماها در طول هفته آینده تحویل ارتش مصر خواهند شد.
این اقدام آمریکا آشکارا درراستای حمایت از ارتش مصر با وجود خلع ید محمد مرسی از حکومت این کشورصورت می‌پذیرد.
یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است: در حال حاضر هیچ تغییری در برنامۀ آمریکا برای تحویل این هواپیماها به مصر صورت نگرفته است.

لازم به یاد آوری است که دولت واشنگتن در ساعات اولیه پس از حوادث سیاسی مصر، به اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی- رئیس جمهور اسلامگرای مصر، ازقدرت معترض بود.

July 12, 2013 03:21 AM






advertise at nourizadeh . com