October 12, 2013

راديو فرانسه

rfi_logo.png


کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای اپوزیسیون سوریه
نوشتۀ شهلا رستمی
نیروهای اپوزیسیون سوریه، در یورشی که در ماه اوت گذشته در استان لاذقیه انجام داد دست کم ١٩٠ غیر نظامی را کشته ٢٠٠ تن را به گروگان گرفته‌اند...از علیرضا نوری زاده- روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل خاورمیانه، پرسیدم، بدون این که بخواهیم جنایات رژیم سوریه را نادیده بگیریم، ابن نمی تواند نخستبن باری باشد که چنین جنایتی از سوی اپوزیسیون انجام می گیرد. چرا آن روزهائی که غرب میخواست به سوریه حمله کند، چشم خود را به روی چنین جنایاتی می بست و همه می گفتند که می توان سلاح‌هائی را که به اپوزیسون قرار بود داده شود کنترل کرد؟


دیدبان حقوق بشر که این خبر را منتشر کرد، آنرا شاهدی بر جنایت علیه بشریت توسط اپوزیسون سوریه می‌داند. به گفته این سازمان، شمار بالائی از این غیرنظامیان توسط این شورشیان که برخی از آنها به گروه القاعده وابسته هستند اعدام شده‌اند.

شورشیان در روز ٤ اوت، شماری از مواضع نظامیان را به دست آورده سپس به ده‌ها منطقه علوی‌نشین پیرامون این شهر رخنه کردند. علوی‌ها که یکی از شاخه های شیعیان و هوادار بشار اسد هستند، در برخی از موارد همه اعضای یک خانواده، پیش از گریختن شورشیان، دسته جمعی کشته شده اند.

دیدبان حقوق بشر از پنج گروه از شورشیان نام می برد که در تأمین منابع مالی، سازمان دهی و یورش به شهر لاذقیه شرکت داشتند. از جمله این گروه‌ها، "جبهه النصرت"و "دولت اسلامی عراق و لبنان" هستند که وابسته به القاعده اند. این گروه‌ها شرکت خود در این یورش را از راه ویدئو و بیانیه‌هائی تأیید کردند. به گفته دیدبان حقوق بشر، به نظر می رسد که بخشی از منابع مالی این یورش توسط پاره ای از امیر نشینان خلیج فارس تأمین شده باشد.

نقش افراد "ارتش سوریه آزاد"- شاخه نظامی ائتلاف بزرگ اپوزیسیون، که توسط آمریکا، انگلستان، فرانسه و کشورهای سنی خلیج فارس حمایت می شوند چندان روشن نیست. بدین معنا که در ویدئوئی که در روز 11 اوت در اینترنت دیده شد، رئیس "ارتش سوریه آزاد"- "سلیم ادریس"، می گوید نفرات او به شکل گسترده در یورش شرکت کرده اند، اما "لاما فقیه" که به مدت چند روز برای دیدبان حقوق بشر در محل تحقیق کرده و با مردم، شبه نظامیان، سربازان، پزشکان و مسئولین گفتگو کرده است می گوید که نمی تواند حضور "ارتش سوریه آزاد" را در روز 4 اوت و به هنگام کشتار انجام گرفته تأئید کند.

از سوی دیگر اعضای شورای امنیت توصیه‌های دبیر کل سازمان ملل متحد- بان کی مون، را در مورد چگونگی از میان برداشتن سلاح‌های شیمیائی سوریه پذیرفتند. بان کی مون، در گزارشی که روز دوشنبه به شورای امنیت داد، پیشنهاد کرد یک «گروه مشترک» صد نفره، از "سازمان ملل متحد" و "سازمان مبارزه با سلاح های شیمیائی" تشکیل شود. دفتری هم که پایگاهش در دمشق و دفتر کمکی آن در قبرس باشد، به ریاست یک «هماهنگ کننده غیرنظامی ویژه» آغاز به کار کند.

***

از علیرضا نوری زاده- روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل خاورمیانه، پرسیدم، بدون این که بخواهیم جنایات رژیم سوریه را نادیده بگیریم، ابن نمی تواند نخستبن باری باشد که چنین جنایتی از سوی اپوزیسیون انجام می گیرد. چرا آن روزهائی که غرب میخواست به سوریه حمله کند، چشم خود را به روی چنین جنایاتی می بست و همه می گفتند که می توان سلاح‌هائی را که به اپوزیسون قرار بود داده شود کنترل کرد؟

October 12, 2013 12:03 PM






advertise at nourizadeh . com