December 02, 2013

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

تاکید وزیر امور خارجه ایران بر لزوم همکاری مشترک با عربستان سعودی

گفتگو با علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار و تحلیلگر جهان عرب

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز، دوشنبه وارد قطر شد. وی در این سفر بر لزوم همکاری ایران و عربستان سعودی برای ارتقای ثبات در منطقه خاورمیانه تاکید کرد...


وزیر امور خارجه ایران که پس از کویت و عمان امروز وارد دوحه، پایتخت قطرشد با شیخ تمیم بن حمد، امیراین کشور دیدار کرد و گفت:"لازم است بر مشترکات تکیه کنیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا مانع بروز اختلاف شویم."

وزیر امور خارجه ایران درادامه گفت:" با حفظ و تقویت روابط دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای، پایه‌های اعتماد و همکاری مستحکم شده و بی تردید روابط دو کشور وارد فصل جدیدی خواهد شد."

همچنین به گزارش ایرنا در این دیدار امیر قطر توافق ایران و 1+5 در ژنو را برای تهران یک دستاورد بزرگ خوانده است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد که وزیر خارجه ایران در ابتدای این سفر دوره‌ای تاکید کرده که ایران و عربستان سعودی برای ایجاد ثبات بیشتر در منطقه خاورمیانه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

آقای ظریف همچنین عربستان را کشوری مهم برای خاورمیانه و جهان اسلام خوانده است.

وی همچنین یادآوری کرد که آمادگی سفر به عربستان سعودی را نیز دارد؛ هرچند زمان آن هنوز مشخص نیست و تاریخ این دیدار می‌بایست با مقامات سعودی هماهنگ شود.

به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه ایران سعی دارد در این سفرمقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس را قانع کند که توافق روز بیست و چهارم نوامبر میان ایران و گروه 5+1 در ژنو به نفع ثبات در منطقه است.

وی که حامل پیام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای سلطان قابوس، پادشاه عربستان بود؛ در دیدار با وی گفت: "آماده توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با عمان هستیم."

روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار تنش شده بود و این تنش‌ها با دو کشور عربستان سعودی و قطر به اوج رسیده بود که دلیل آن نیز رقابت‌های منطقه‌ای دو کشور در سوریه و بحرین بود.

December 2, 2013 06:39 PM






advertise at nourizadeh . com