December 12, 2013

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

بحران اعتماد میان عربستان و آمریکا بر سر ایران

نوشتۀ ناصر اعتمادی

همزمان با سفر چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به عربستان، که امروز انجام می شود، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات سعودی نوشت که به دلیل توافقات اتمی ایران و قدرت های غربی، نوعی بحران اعتماد میان عربستان سعودی و آمریکا ایجاد شده است... گفتگوی ناصر اعتمادی با علیرضا نوری زاده

به دلیل همین بحران است که شنبه گذشته چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، در اجلاس امنیتی منامه اظهار داشت که دولت واشنگتن قصد ندارد به دلیل توافقات بیست و چهارم نوامبر ژنو با ایران حضور نظامی خود را در خلیج فارس کاهش بدهد.
با این حال، وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجی، نزار مدنی، در اجلاس امنیتی منامه که دیروز یکشنبه خاتمه یافت، گفت که کشورهای عربی منطقۀ خلیج فارس نباید برای تأمین امنیت خود به دیگران متکی باشند.
نزار مدنی در ادامه گفت که کشورهای عربی منطقۀ خلیج فارس متوجه شده اند که دنباله روی کورکورانه از یک نیروی خارجی قابل قبول نیست و دولت های عضو شورای همکاری خلیج فارس باید به تنهایی در مورد آینده شان تصمیم بگیرند.
کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی نگرانند که توافقات اتمی ایران و غرب، جمهوری اسلامی ایران را به ادامۀ سیاست های تاکنونی اش در منطقه ترغیب کنند.
در اظهاراتی جداگانه، ترکی الفیصل، رییس پیشین سرویس های اطلاعاتی عربستان، دیروز در منامه خواستار آن شد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی شرکت کنند. او همچنین بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی همسایه متهم کرد و گفت که حکومت اسلامی ایران باید با پایان دادن به این مداخلات به عامل ثبات در منطقه تبدیل شود.
ترکی الفیصل همچنین ضمن انتقاد از انفعال جامعۀ جهانی در قبال بحران سوریه گفت که جامعۀ بین المللی باید به گرایش معقول مخالفان بشار اسد امکانات لازم را برای دفاع از خود بدهد. یکی از رهبران مخالفان بشار اسد که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که عربستان مخالفت آمریکا را با تحویل سلاح های سنگین و موشک های ضدهوایی به مخالفان بشار اسد مورد سرزنش قرار داده است. به دلیل همین مخالفت نیروهای بشار اسد قادرند به بمباران مناطق مختلف سوریه ادامه بدهند.
دولت عربستان در سپتامبر گذشته خودداری آمریکا را از بمباران مواضع بشار اسد مورد انتقاد قرار داد و نسبت به مقاصد آمریکا در کنفرانس صلح موسوم به "ژنو دو" به منظور پایان دادن به بحران و جنگ داخلی سوریه بیمناک است.
با این حال ترکی الفیصل گفته است که اختلافات میان عربستان و آمریکا اتحاد راهبردی دو کشور را که از سال 1945 میان پادشاه و بنیانگذار عربستان سعودی، ابن سعود، و فرانکلین روزولت منعقد شد زیر سئوال نخواهد برد. به موجب این توافق دولت آمریکا امنیت عربستان و متقابلاً دولت عربستان نفت مورد نیاز آمریکا را تأمین می کند. اما، به مرور که خود ایالات متحد آمریکا تا سال 2015 به نخستین تولیدکنندۀ نفت جهان تبدیل خواهد شد، این وحدت راهبردی نیز به موضوع تأمل تبدیل خواهد شد.

December 12, 2013 12:34 AM






advertise at nourizadeh . com