December 31, 2013

رادیو فرانسه

rfi_logo.png
نامه سرگشاده محمد شطح به حسن روحانی، زمانی قبل از ترور در بیروت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو

محمد شطح، سیاستمدار لبنانی و وزیر اقتصاد سابق این کشور قبل از کشته شدن، طی نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در مورد وضیعت لبنان به وی هشدار داده و خواستار عدم مداخله سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در امور لبنان شده بود. گفت‌و‌گو با علیرضا نوری‌زاده، روزنامه نگار ...



محمد شطح اقتصاددان و از مشاوران سعد حریری و فواد سینیوره نخست وزیران سابق لبنان، روزجمعه 27 دسامبر در جریان یک سوءقصد انفجاری در بیروت کشته شد.
در آن هنگام حامیان محمد شطح، سوریه و حزب الله را در پس پرده این انفجار دانسته بودند. محمد شطح ریاست جریان المستقبل لبنان را برعهده داشت که از تشکل‌های مخالف نزدیکی لبنان و سوریه به شمار می رود.
به گزارش منابع خبری درهفته های پیش از ترور محمدشطح نامه سرگشاده ای برای حسن روحانی فرستاده و اوضاع لبنان را برای او تشریح کرده بود.
او قرار بود در مورد این نامه امضاهای بیشتری را از نمایندگان پارلمان لبنان جمع آوری نماید.
روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال، نامه محمد شطح به حسن روحانی را در شماره روز یک‌شنبه خود انتشار داده است.
شطح در این نامه ضمن "بسیار خطرناک" خواندن وضعیت کنونی لبنان به حسن روحانی یاد آوری کرده است که انتخابات ایران در شرایط کنونی می تواند نقش مهمی در تعیین سرنوشت لبنان بازی کند.
شطح در نامه خود می نویسد: "برای ما در لبنان، آزمون واقعی این است که ایران اکنون قصد دارد چه رویکردی را در منطقه و بطور مشخص لبنان داشته باشد".
شطح در ادامه به نقش سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در بوجود آوردن حزب الله لبنان اشاره کرده و گفته است که آیا حزب الله قصد دارد به حضور نظامی مستقل خود در لبنان و خارج از حیطه دولت مرکزی این کشور ادامه دهد؟.
وی می گوید: این نیروی نظامی مستقل کار مدیریت نظامی سیاسی لبنان را غیرممکن کرده و عملاً همه امور را فلج کرده است.
شطح در پایان نامه خود به حسن روحانی برای حل مشکل لبنان چهار اقدام را لازم می داند که باید به گفته وی از سوی شورای امنیت سازمان ملل و یا یک کنفرانس بین المللی پیرامون لبنان به تصویب برسد. این اقدامات از نظر محمد شطح عبارتند از:
١-تعهد تمامی کشورها به اجرای مفاد "پیمان نامه بعبدا" درمورد بیطرفی لبنان.
٢-پایان دادن به مشارکت تمامی نیروهای نظامی لبنانی و ازجمله حزب الله در درگیری های سوریه.
٣-استقرار موثر ارتش لبنان در مرز این کشور با سوریه.
۴-اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برقراری آتش بس دائمی با اسرائیل.

December 31, 2013 12:23 AM






advertise at nourizadeh . com