January 13, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png
عدم توافق آمریکا و روسیه درباره حضور ایران در کنفراس صلح سوریه

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو

به دنبال نشست نمایندگان ١١ کشور "دوستان مردم سوریه" در پاریس که دیروز یکشنبه دوازدهم ژانویه برگزار شد، جان کری- وزیر امور خارجه آمریکا و همتای روس وی- سرگئی لاوروف، امروزدوشنبه طی نشستی دو جانبه به بحث پیرامون آخرین تحولات بحران سوریه در آستانه برگزاری اجلاس "ژنو ٢" پرداختند....

گفتگو با علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه مقیم لندن

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه، پس یک دیدار دوجانبۀ نیم ساعته، دریک کنفرانس مطبوعاتی با حضور اخضرابراهیمی- فرستاده سازمان ملل درامور سوریه، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری و سرگئی لاوروف در آغاز کنفرانس مشترکاً خواستار اعلام یک آتش‌بس محدود میان طرف‌های درگیری، در آستانه برگزاری نشست "ژنو ٢" در 22 ژانویه شدند.
و همزمان با این خواست مشترک، سرگئی لاورف و اخصرابراهیمی نیز بار دیگر حمایت خود را برای دعوت از ایران جهت شرکت درنشست 22 ژانویه اعلام داشتند.

در میان فهرست ٢٦ کشور دعوت شده از سوی اخضر ابراهیمی، نام ایران دیده نمی شود؛ وی گفته است که جامعه جهانی درمورد لزوم دعوت ایران به توافق دست نیافتند.
همین خبرگزاری امروز از پاریس گزارش داد که وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه امروز نیزدر مورد لزوم حضور نمایندگان ایران در ژنو به توافق نرسیدند. لاوروف در سخنان خود از اهمیت حضور ایران در کنارعربستان سعودی، در نشست "ژنو ٢" تأکید کرد.

جان کری، در این رابطه بار دیگر با یاد آوری موضع پیشین آمریکا گفت: در صورت موافقت ایران با اصل انتقال قدرت در سوریه، ما به حضور ایران در "ژنو ٢" خوش آمد خواهیم گفت.

علاوه بر پیشنهاد رعایت یک آتش بس محدود، بویژه در حلب، درآستانه برگزاری "ژنو ٢" وزرای امورخارجه دو کشور و اخصرابراهیمی خواستار شدند که دو طرف متخاصم ضمن مبادله زندانیان طرف مقابل، با ایجاد یک راهروی امن غیرنظامی برای رساندن کمک های بشردوستانه به مردم سوریه موافقت نمایند.

January 13, 2014 11:44 PM






advertise at nourizadeh . com