February 22, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

روحانی: ایران خواهان مذاکرات عادلانه و سازنده است

گفتگو با علی رضا نوری زاده مدیر مرکز پژوهشهای ایران و عرب

راهپیمایی‌های سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در حالی برگزار شده که ایران بعد از مذاکرات طولانی، به یک توافق اتمی با کشورهای غربی از جمله آمریکا دست یافته است. این راهپیمایی ها در حالی برگزار شده است که ایران بعد از مذاکرات طولانی، به یک توافق اتمی با کشورهای غربی از جمله آمریکا دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در راهپیمایی رسمی امروز در تهران، ده‌هاهزار تن از مردم با عبور از مسیرهای تعیین شده در میدان آزادی به تجمع پرداختند.

شماری از شرکت کنندگان در این راه پیمایی، طبق معمول پلاکاردهای ضدآمریکایی را با خود حمل می‌کردند و علیه آمریکا شعار می دادند.

در برخی از این پلاکاردها شعارهای «سازش ما با آمریکا، محال است» و یا «ما مشتاق گزینه‌های روی میزیم» خوانده می شد که ظاهراً تهدیدهای آمریکا در مورد گزینه نظامی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات اتمی را مورد انتقاد قرار داده بودند.

حسن روحانی- رئیس جمهور ایران، در سخنرانی امروز خود در این راهپیمایی، با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: «این انقلاب هم برای آن بود که رژیم کودتایی را سرنگون کند و هم در پی آن بود که مداخلات ناروا، نابجا و غلط آمریکایی در سرزمین ایران را پایان بخشد.»

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود که به مذاکرات هسته‌ای اختصاص داشت گفت که مذاکرات ایران با گروه ۵+١ «بر مبنای حسن نیت» انجام گرفته و ایران از این طریق خواسته است «بهانه‌های واهی و دروغ » در مورد برنامه هسته‌ای ایران را از دشمنان این کشور بگیرد.

آقای روحانی در ادامه تأکید کرد که «ایران به یک مذاکره عادلانه و سازنده در چارچوب مقررات بین‌المللی پایبند است» و گفت «همه دنیا بدانند که ملت ایران از تهدید و تحریم هراسی نداشته و نخواهد داشت.»

رئیس جمهور ایران، با اشاره به تهدیدهای غرب از جمله «گزینه نظامی» مورد نظر آمریکا علیه ایران، گفت «اگر کسانی در توهم هستند که بر روی میز آنها تهدیدی علیه ملت ایران است نیاز به عینک جدید دارند؛ روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ایران وجود ندارد.»

در حالیکه قرار است دور آینده مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۵+١ روز ١٨ فوریه در وین برگزار گردد، حسن روحانی این مذاکرات را «یک آزمایش تاریخی برای اروپا و آمریکا» خواند.

بخشی از سخنرانی امروز حسن روحانی به مسایل داخلی ایران از جمله دستاوردهای اقتصادی دولت شش ماهه او اختصاص داشت که بگفته او، نرخ تورم را از ۴۳ درصد به ۳۵ درصد کاهش داده و تلاش خواهد کرد در سال آینده این کاهش را به ۲۵ درصد برساند.

February 22, 2014 01:21 AM






advertise at nourizadeh . com