April 17, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

رژیم بشار اسد برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود

خبرگزاری فرانسه به نقل از نشریه کویتی "الوطن" گزارش داد: تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه هفته آینده بطور رسمی از سوی رئیس مجلس سوریه- محمد جهاد اللّحام، اعلام خواهد شد.
گفت‌وگوی لادن فیروز بخت از رادیو فرانسه با علیرضا نوری زاده-مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن...

لینک یوتیوب

https://plus.google.com/u/0/photos/103943458065500500160/albums/6003329351606176209/6003329353686677650

لینک رادیو فرانسه :Persian.rfi.fr/node/101546

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در بیانیه ای با بیان اینکه برگزاری هرگونه انتخابات ریاست جمهوری یا انتخابات دیگر در سوریه «فاقد اعتبار» است، تأکید کردند: برگزاری هرگونه انتخابات، با توجه به درگیری‌ها در سوریه و در سایه آواره شدن میلیون‌ها سوری از خانه‌هایشان، به نشانه «به سخره گرفتن دموکراسی» است.

عربستان سعودی هم در واکنش به انتشار این گزارش، جامعه بین المللی را به اتخاذ «تدابیر قاطع» در برابر رژیم سوریه در راستای تصمیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و بحران شدید در سوریه فراخواند.

دوره ریاست جمهوری در سوریه هفت سال است و قانون انتخاباتی جدید که ماه گذشته (ماه مارس) به تصویب مجلس سوریه رسید، به بشار اسد امکان می دهد تا برای بار سوم برای احراز مقام ریاست جمهوری در انتخابات نامزد شود.

در حالیکه برپایه قانونی که سال 2012 در مجلس سوریه به تصویب رسید، امکان شرکت در انتخابات برای نامزدهای ریاست جمهوری میسر می شد، به موجب شروط اعمال شده در قانون انتخاباتی جدید بسیاری از نامزدهای رقیب بشار اسد از دور مبارزات انتخاباتی خارج می شوند.

در ماده سی ام قانون جدید آمده است: کسانی که در ده سال اخیر در سوریه اقامت نداشتند اجازه اعلام نامزدی در انتخابات را نخواهند داشت که بدین ترتیب رهبران در تبعید نخواهند توانست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

اخضر ابراهیمی- نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، در واکنش به قانون مذکور گفت: در صورتی که با این قانون، انتخاب بشار اسد برای سومین بار برای احراز مقام ریاست جمهوری مورد تضمین قرار گیرد، مخالفان رژیم بشار اسد هیچ توجهی به هیچ یک از مذاکرات صلح نشان نخواهند داد.

همچنین، عمران الذُهبی- وزیر اطلاع رسانی سوریه، اعلام کرد: از روز 20 آوریل ثبت نام از متقاضیان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه تأکید کرد: انتخابات در زمان تعیین شده (که هفته آینده اعلام خواهد شد) برگزار می شود و تحت هیچ شرایطی زمان برگزاری انتخابات تغییر نخواهد کرد.

به موجب قانون اساسی سوریه، انتخابات ریاست جمهوری باید در فاصله 60 تا 90 روز پیش از پایان دوره فعالیت رئیس جمهوری سوریه برگزار شود.

دوره ریاست جمهوری بشار اسد در روز هفدهم ماه ژوئیه به پایان می رسد. بشار اسد، در ماه ژانویه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، تأکید کرد که او در انتخابات آینده از «بخت بالائی» برخوردار است.

همچنین به تازگی بشار اسد، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام آمادگی نموده.

April 17, 2014 08:49 PM






advertise at nourizadeh . com