May 19, 2014

rfi_logo.png

قیام نظامیان مخالف حکومت علیه پارلمان درطرابلس
نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو

گروهی از نیروهای مسلح ارتش منظم لیبی روزیک شنبه، با یورش به ساختمان پارلمان درطرابلس، وظایف مجلس را به حالت تعلیق درآوردند.
برخی گزارش‌ها حاکی است که شورشیان نتوانسته‌اند و یا نخواسته اند ساختمان پارلمان رابطورکامل تحت کنترل خود درآورند ولی برخی از نمایندگان را دستگیر و دفاتر آنها را مورد هجوم قرارداده اند.

گفت وگو با دکترعلیرضا نوری زاده مدیر مرکز پژوهشهای ایران و عرب ...

19/05/2014

آنچه که روز گذشته درپایتخت لیبی روی داد و به انحلال پارلمان توسط نظامیان انجامید شدید‌ترین درگیر‌ها طی سه سال پس از سرنگونی معمرقذاقی دیکتاتورسابق این کشورمحسوب می‌شود.

خشونت‌های میان قومی ومذهبی طی هفته گذشته دامنه تازه‌ای یافته بود که در ادامه آن روزیک شنبه، هجدهم ماه مه، با حملات نیروهای مسلح هوادارژنرال پیشین ارتش لیبی «خلیفه خف‌تر» به گروههای اسلامی تندرو دربنغازی به اوج تازه‌ای رسید.
به دنبال این حملات، درطرابلس هواداران ژنرال سابق ارتش لیبی وارد محل پارلمان شده ومجلس را معلق اعلام کردند.
ژنرال خلیفه خفتردرزمان خدمت درارتش ازدست اندرکاران سامان دهی شورش‌ها علیه حکومت معمرقذافی بود. وی درروزهای اخیربا انتشارپیامی با انتقاد شدید ازعملکرد دولت اسلامی درطرابلس گفته بود که به یک «نبرد ملی» برای سامان دادن به اوضاع نابسامان کشوردست خواهد زد.
به گزارش منابع خبری، روزیک شنبه، دیروز، با آغازعملیات نظامی گروهی ازافراد مسلح به تیربار ضدهوائی و موشک انداز، وارد پارلمان شده و آنرا دراختیارگرفتند. به دنبال این حادثه یک ژنرال ارتش لیبی به نام مختارفرنانه دریک پیام تلویزیونی که ازسوی ژنرال خفترخوانده شد اعلام داشت که پارلمان منحل است و یک هیئت شصت نفره تا اطلاع ثانوی مسئولیت پارلمان را عهده دارخواهد بود.
این ژنرال ارتش لیبی بدون پرداختن به هدف‌های نظامیان ازا تصاحب قدرت گفته است : دولت فعلی لیبی درحال حاضر به عنوان «کابینه اضطراری» عمل خواهد کرد.
ژنرال خف‌تر اکنون ماه‌ها بود که درمورد ادامهٔ درگیری‌ها درکشورهشدارمی داد. وی درماه فوریه گذشته گفته بود که درصدد است لیبی را از شراسلامگرایان افراطی پاک کند.

رهبران نظامی گروه قیام کننده می‌گویند حمله به پارلمان یک «کودتا» نیست، بلکه «انتخاب مردم» است که جامعه عمل می‌پوشد.
دراین حال دولت لیبی مرکزی درطرابلس یورش نیروهای درگیری‌های خونین بنغازی را که توسط نیروهای هوادارژنرال خف‌تر صورت گرفت یک «کودتا» نامیده است.
به دنبال این حوادث دولت مرکزی درطرابلس آسمان بنغازی را منطقه پروازممنوع اعلام داشت و دربیانیه‌ای که نخست وزیرموقت، رئیس مجلس و فرمانده ارتش منظم منتشرکردند به ژنرال خلیفه خف‌تر و نظامیان شورشی هواداروی هشداردادند.
لازم به یاد آوری است که، سه سال پس از سرنگونی خونین معمرقذافی، دولت موقت لیبی هنوز نیز قادربه عادی سازی اوضاع درکشور و بهبود شرایط اقتصاد نبوده است. پست نخست وزیری بار‌ها میان چهراهای سیاسی تازه به قدرت رسیده دست به دست شده و متن قانون اساسی جدید نه نهائی شده و نه به تصویب رسیده است.
برخی ازناظرین می‌گویند که اقدام نظامی روز یک شنبه درمخالفت با طرح جدید قانون اساسی است که توسط اسلامیون نوشته شده است.
درزمینه اقتصاد لیبی که برتولید تک محصولی یعنی نفت متکی است. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی است با افزایش درگیری‌ها طی هفته‌های اخیر میزان تولید روزانه این کشورازسیصد هزاربشکه به دویست هزاربشکه درروز سقوط کرده است.

May 19, 2014 11:50 PM






advertise at nourizadeh . com