May 26, 2014

زمینه ها و زمانه ها

rfi_logo.png

انتخابات مصر: السیسی برنده بی و چون و چرا ؟
نوشتۀ واسع محسن
دومین انتخابات ریاست جمهوری در مصر پس از سقوط حسنی مبارک در سال ٢٠١١، به روزهای دوشنبه ٢٦ و سه شنبه ٢٧ مه برگزار می گردد. در این انتخابات فقط دو نفر، مارشال فتاح السیسی، وزیر دفاع پیشین و نامزد ارتش و حمدین صباحی، از جریان مردمی مصر، شرکت دارند... در برنامه این هفته " زمینه ها وزمانه ها" حسن هاشمیان، کارشناس مسایل خاورمیانه مقیم ترکیه و علیرضا نوری زاده، مدیر مرکز مطالعات ایران-عرب در لندن به این پرسش ها و چند پرسش دیگر درباره انتخابات مصر پاسخ میدهند...

انتخابات کنونی در حالی برگزار می شود که السیسی، با برکنار کردن محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب انتخابات ٢٠١٢ از قدرت و سرکوب جنبش اعتراضی اخوان المسلمین در حمایت از او، در ماههای گذشته و در جریان کارزار های انتخاباتی، به قدرتمند ترین فرد مصر تبدیل شده است. تا آنجا که بیشتر گمانه زنی ها، او را برنده بی چون و چرا و حتمی انتخابات میدانند.

در چنین صورتی، برگزاری این انتخابات از چه اهمیت و در نتیجه مشروعیتی برخوردار است ؟

آیا در صورت پیروزی السیسی، مصر دوباره به همان دوره سلطه ارتش بر نظام سیاسی این کشور باز نخواهد گشت ؟

آیا بدین ترتیب، بهار عربی مصر، که با شرکت میلیونها تن از مردم بویژه جوانان، نوید دمکراسی و نظام باز سیاسی دراین کشور را میداد، به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد ؟

در برنامه این هفته " زمینه ها وزمانه ها" حسن هاشمیان، کارشناس مسایل خاورمیانه مقیم ترکیه و علیرضا نوری زاده، مدیر مرکز مطالعات ایران-عرب در لندن به این پرسش ها و چند پرسش دیگر درباره انتخابات مصر پاسخ میدهند.

May 26, 2014 12:57 PM






advertise at nourizadeh . com