June 12, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

نیروهای "داعش" به سمت بغداد پیش می‌روند

نوشتۀ فرید وهابی
در اوضاع آشفتۀ عراق، نیروهای دولتی، شهر "تکریت" را که در تصرف جهادیون بود بمباران کرده‌اند. برخی گزارش‌ها از پیشروی نیروهای تروریست به سمت "بغداد" خبر می‌دهند. نیروهای مسلح کرد نیز اختیار تمامی شهر "کرکوک" را در دست گرفته اند. در ایران، مقامات سپاه پیش بینی میکنند که وضعیت بزودی در عراق «معکوس» شود.
در بعد ازظهر پنج‌شنبه، خبرگزاری فرانسه از بمباران مرکز شهر "تکریت" گزارش داد.
از طرف دیگر گفته می‌شود که نیروهای داعش در نود کیلومتری "بغداد" هستند. شاهدان محلی از نگرانی و بلاتکلیفی مردم این شهر خبر می‌دهند. گفتگو با علیرضا نوری زاده مدیر مرکز پژوهشهای ایران و عرب ....

یوتیوب
https://www.youtube.com/watch?v=aqO4Az6y_OU&feature=youtu.be

امروز یکی از رهبران داعش به اسم "محمد عدنانی"، با انتشار یک پیام صوتی از طرفداران خود خواست که به سوی بغداد و همچنین کربلا و نجف پیش‌روی کنند.
فرصتی برای کردها
وضعیت از هم‌گسیختۀ نیروهای دولتی، عرصه را برای نیروهای کرد گشوده است.
اینک برای نخستین بار تمامی شهر "کرکوک" در اختیار پیشمرگه‌ها قرار گرفته است. فرماندار کرکوک اعلام کرد که خلأ ناشی از فرار نیروهای دولتی، توسط پیشمرگه‌ها پر شده است.امروز، پنجشنبه، وزیر امنیت کردستان عراق- جعفر مصطفی، که برای بازدید نیروها به کرکوک رفته هدف سوءقصد قرار گرفت اما جان به در برد.
با اینحال آیندۀ نزدیک منطقه کاملاً مبهم است. معلوم نیست که توان استقامت نیروهای داعش چقدر است و تا چند روز قادر به نگاهداری مناطق تصرف‌شده خواهند بود.
در مقابل، آمریکا و همچنین کشورهای منطقه مشغول بررسی وضعیت و یافتن راه‌حل هستند.
اجلاس ویژۀ شورای امنیت نیز اوضاع عراق را به بحث گذاشته است.


عاقبت کار سیاست های نادرست آمریکا و انگلیس

به عقیدۀ وزیر خارجۀ روسیه- سرگئی لاوروف، «آنچه در عراق می‌گذرد، نمایش‌دهندۀ شکست کامل ماجراجویی‌های آمریکا و بریتانیا در عراق است». او افزود: «از خیلی وقت پیش هشدار داده بودیم که این کارهای آمریکا و انگلیس عاقبت بدی خواهد داشت».
به عقیدۀ لاوروف، تمامیت ارضی عراق به خطر افتاده است.

اما در ایران، جانشین فرماندۀ سپاه پاسداران- سردار سلامی، پیش‌بینی کرد که «روند رو به جلوی گروه‌های افراطی در عراق بی‌تردید معکوس خواهد شد».

یوتیوب

June 12, 2014 09:57 PM






advertise at nourizadeh . com