June 17, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

احتمال مذاکره ایران و آمریکا در مورد عراق قوت گرفت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو


با اوجگیری بحران نظامی در مرکزعراق، واکنش های رهبران عرب درحال افزایش است. دولت عربستان سعودی، امروز در پایان نشست هفتگی کابنیه در ریاض، با انتشار بیانیه ای در رابطه با رویدادهای عراق، نخست وزیرعراق را متهم کرد که با اعمال سیاست ها براساس فرقه گرایی مذهبی عراق را دچار بی ثباتی کرده است. دولت عربستان در این بیانیه ازجواد نوری المالکی خواسته است هرچه زودتراقدام به تشکیل یک دولت تفاهم ملی نماید.

گفت‌و‌گو با علیرضا نوری‌زاده، روزنامه نگار...

لینک رادیو فرانسه :
http://www.persian.rfi.fr/احتمال-مذاکره-ایران-و-آ»ریکا-درمورد-عراق-قوت-گرفت-20140616/خاور-میانه

یوتیوب :

https://www.youtube.com/watch?v=CzuH-k2Q8sE

دولت عربستان در پایان بیانیه تصریح می کند که با هر گونه دخالت کشورهای بیگانه دررویدادهای داخلی عراق مخالف است.

واما، به دنبال سخنان روز پنجشنبه ی حسن روحانی، که تلویحاً تمایل ایران با آمریکا در مورد رویاروئی با اسلامگرایان داعش درعراق را اعلام کرده بود، یک مقام دولت واشنگتن گفت آمریکا مذاکره مستقیم با ایران در مورد امنیت عراق را در دستور کار قرار داده است.

گفته شده است که این مذاکرات، در صورت تحقق، در سطح مقامات ارشد جمهوری اسلامی و آمریکا صورت خواهد گرفت.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرده بود که درباره عراق با ایران مذاکره نخواهد کرد و مذاکرات دو کشورتنها به برنامه اتمی محدود خواهد بود، با این حال به نوشته روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال مقامات آمریکائی مذاکره با ایران و دیگر قدرت های منطقه را برای بررسی وضعیت امنیتی عراق ضروری می دانند تا بتوان برای مبارزه علیه نیروهای شنبه نظامی دولت اسلامی عراق وشام ( داعش ) به یک اقدام هماهنگ دست زد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی درروزهای پس ازحمله ی نیروهای اسلامی داعش به موصل، و تصرف آن، گفته بود : هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می شود درباره همکاری با این کشورفکرکرد.

روز یک شنبه، دیروز، به دنبال اوجگیری بحران نظامی درعراق و به دنبال انتشارخبراعزام ناو هواپیمابرجرج دبلیو بوش به آبهای خلیج فارس مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی اعلام داشت که کشورش با هرنوع دخالت نظامی خارجی درعراق مخالف است.

با این حال، همزمان با این سخنان، روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که سرلشکر پاسدارقاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران به بغداد سفرکرده است.

آمریکا بارها ایران را به دخالت در امورداخلی عراق و دامن زدن به خشونت ها دراین کشورمتهم کرده است.

اکنون ایران به طورتلویحی خواستارهمکاری با آمریکا برای رویارویی با اسلامگرایان داعش گردیده و آمریکا آماده می شود تا با ایران دراین مورد به گفت وگو به پردازد.

درصورت آغازمذاکرات این دومین بارخواهد بود که ایران و آمریکا خارج از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی درمورد یک بحران منطقه ای به همکاری می پردارند.

گزارش های قبلی حاکی بود که دو کشور درمورد سرنگونی طالبان درافغانستان نیز همکاریی داشته اند.

واما همزمان با اعلام آمادگی آمریکا برای گفت وگو های احتمالی با حکومت اسلامی درمورد بحران نظامی عراق، درتهران علی شمخانی، دبیرشورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، طی سخنانی آمریکا را مورد انتقاد قرارداد وبرخی از اظهارات مقامات آمریکائی را فریبکارانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، علی شمخانی با فریبکارانه خواندن برخی اظهارات اعلام شده ازسوی مقامات آمریکایی درخصوص کمک این کشوربه دفع تهدیدات داعش درعراق گفت: به طورقطع نباید از عوامل پشت صحنه ایجاد کننده تهدیدات نا امنی درکشورعراق انتظارمساعدت و کمک داشت.

وی با اشاره به برخی اخبارمنتشرشده ازسوی رسانه های غربی درخصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا دربحران عراق گفته است: این موضوعات کارکرد جنگ روانی داشته و کاملاً غیرواقعی است.

همانگونه که گفته شد، رئیس جمهوری اسلامی این هفته به صورت تلویحی آمریکا را به همکاری درعراق برای دفع داعش دعوت کرده بود.

ازسوی دیگربه گزارش العربیه دربغداد امروزتدابیرامنیتی دراطراف فرودگاه این شهر بطورچشم گیری تشدید شده و سفرهای هوائی از این فرودگاه تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

به گفته تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق امروزاعلام کرد که گردانی به نام " گردان های عاشورا " متشکل از 50 هزارنفراز نیروهای نظامی داوطلب تشکیل شده است.

ازسوی دیگردرایران اعلام شد باتوجهه به رویدادهای کشورهمسایه عراق، مرزشلمچه به روی مسافران و تردد میان دو کشوربسته شده است.

یک مقام مسئول ایرانی گفته است که ممنوعیت تردد فقط درمورد مسافران اجرا خواهد شد.

همزمان با متوقف شدن رفت و آمد میان ایران و عراق، درتهران اعلام شد که نیچروان بارزانی، نخست وزیراقلیم کردستان عراق برای دیداروگفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی عازم تهران شده است.

بارزانی قراراست درتهران ازجمله با علی شمخانی، دبیرشورای امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدارو گفت وگو نماید.

June 17, 2014 01:34 PM






advertise at nourizadeh . com