June 28, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

جان کری: آمریکا در مورد اقدام نظامی در عراق تصمیم نگرفته

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در پاریس از عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی خواست تا رهبران سیاسی و قومی عراق را به تشکیل یک حکومت ملی تشویق کنند و از نفوذ خود برای قطع کمکهای مالی خصوصی از این کشور ها به داعش، استفاده کنند... گفتگوی واسع محسن از رادیو فرانسه با علیرضا نوری زاده مدیر مرکز پژوهشهای ایران و عرب در لندن .

جان کری در دیدار با وزرای خارجه هر سه کشور، نسبت به بحران ناشی از حملات داعش هشدارداد و این گروه را نه تنها خطری برای عراق بلکه برای منطقه دانست.

بگفته یک مقام آمریکایی، جان کری درباره احتمال حملات هوایی آمریکا علیه داعش به همتایان عرب خود گفته است آمریکا اهدافی را تحت بررسی دارد اما تا کنون هیچگونه تصمیمی در مورد اقدام نظامی در عراق اتخاذ نکرده است.

بگزارش خبرگزاری فرانسه، هواپیماهای بدون سرنشین، مرتبا نیروهای موجود نظامی در عراق را مورد شناسایی قرار میدهند اما بگفته مسئولان آمریکایی، این کشور برای تعیین اهداف مورد نظر خود، نیاز به اطلاعات بیشتر و شناسایی دقیق مواضع، تجهیزات و اهداف گروه داعش دارد.

با این حال ناظران می گویند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، عجله چندانی برای اقدام نظامی در عراق از خود نشان نداده و برخلاف سعی دارد نوری المالکی، نخست وزیر عراق را تشویق کند با جلب سنی ها و کردها در قدرت، جبهه واحدی را در برابر داعش تشکیل دهد.

وزرای خارجه عربستان، اردن وامارات نیز در دیدار خود با جان کری، از اختلافات گروههای سیاسی و قومی عراقی در داخل دولت شیعه نوری المالکی، اظهار نگرانی کردند.

از جمله این کشورها، عربستان سعودی در روزهای گذشته آقای مالکی را متهم کرده است که با به حاشیه راندن سنی ها، عراق را به ورطه سقوط کشانده است.

به نظر میرسد که در واکنش به همین نگرانی ها بود که روز پنجشنبه نخست وزیر عراق به ضرورت یک راه حل سیاسی در کنار یک راه حل نظامی، برای حل بحران موجود در عراق اشاره کرد.

آقای مالکی در دیدار با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، تشکیل جلسه پارلمان عراق در اول ژوئیه و انتخاب رئیس پارلمان، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور در در هفته های آینده بخشی از این راه حل سیاسی خواند.

June 28, 2014 09:45 AM






advertise at nourizadeh . com