July 02, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

قتل نوجوانان فلسطینی و اسرائیلی: خرابکاری سیاسی؟

دو روز بعد از کشف اجساد سه نوجوان اسرائیلی در کرانۀ باختری، امروز یک فلسطینی شانزده ساله ربوده و کشته شد. احتمال دارد که جنایت اخیر، برای تلافی قتل سه اسرائیلی رخ داده باشد. بسیاری از ناظران هشدار می‌دهند که روند انتقام‌جویی‌های متقابل، می‌تواند به درگیری‌ها و خشونت‌های گسترده بینجامد. در این میان اسرائیل، سازمان حماس را مسئول سه قتل نخست می‌داند...

علی‌رضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و کارشناس جهان عرب می‌گوید که حتی برخی نشریات اسرائیلی از احتمال "خرابکاری در پروسۀ صلح " سخن گفته‌اند.
به باور او، رهبری حماس و خالد مشعل در قتل‌های اخیر نقشی ندارند. اما علی‌رضا نوری‌زاده سؤال می‌کند که آیا می‌توان همۀ بخش‌ها و گروه‌های وابسته به حماس، مثل "عزالدین قسام" و یا گروه‌هایی را که با جهاد اسلامی کار می‌کنند، به همین آسانی مبری دانست؟

از طرف دیگر، به گفتۀ علی‌رضا نوری‌زاده، اینک برای دولت اسرائیل هم بهانه‌ای پیدا شده تا مفید بودن دولت ائتلافی "حماس- فتح" را مورد تردید قرار دهد.
او می‌افزاید همۀ کسانی که خواستار صلح و هوادار "کیان فلسطین" نیستند، از وضعیت کنونی و جنایات اخیر بهره می‌برند...



امروز چهارشنبه، یک نوجوان فلسطینی، کم و بیش در شرایطی مشابه با سه نوجوان اسرائیلی قربانی شد.

با این که هنوز کسی مسئولیت قتل جوان فلسطینی را بر عهده نگرفته، اما رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بزرگ می‌نویسند که به احتمال زیاد جنایت اخیر، برای تلافی کردن قتل سه اسرائیلی رخ داده است.

دو نوجوان شانزده ساله و یک جوان نوزده ساله اسرائیلی، بیست روز قبل (١٢ ژوئن) در جنوب نوار غربی رود اردن ناپدید شدند. اجساد این سه نفر، پریروز، دوشنبه (٣٠ ژوئن) در همان حوالی پیدا شد.
هر سه قربانی، در یکی از شهرک‌های یهودی نشین سرزمین‌های اشغالی به تحصیلات دینی مشغول بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بلافاصله سازمان حماس را متهم کرد اما مسئولان این سازمان اسلام‌گرا، همۀ اتهامات را رد کردند. تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر آن، محمود عباس همۀ این جنایات را به شدت محکوم کرد.
دیروز سه‌شنبه، ده‌ها هزار اسرائیلی در مراسم خاک‌سپاری سه جوان شرکت کردند. به گزارش خبرنگاران حاضر در این مراسم، سخنان موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، فضای مذهبی عزاداری را شکست. او گفت: "سازمان حماس باید بداند که به خاطر شرّی که مرتکب شده، بهای بسیار گزافی خواهد پرداخت".
دیروز، هم‌زمان با مراسم خاک‌سپاری، دویست سیصد نفر در بیت‌المقدس تظاهرات کردند و شعارهای ضد عرب سر دادند. محافل تندرو اسرائیلی اعتقاد دارند که دولت باید به تلافی قتل سه جوان، عملیات تنبیهی گسترده‌ای را ترتیب دهد. اما نیروهای معتدل اسرائیلی، تأکید می‌کنند که دولت باید هوش‌مندانه‌ و فکرشده واکنش نشان دهد.

این در حالی است که هنوز هیچ مدرک صریحی از دست داشتن حماس در این جنایات منتشر نشده است. در حال حاضر ارتش اسرائیل در تعقیب کسانی است که گفته می‌شود سه جوان اسرائیلی را ربوده بودند. ارتش اسرائیل تاکنون ده‌ها فلسطینی را بازداشت کرده است.
جنایات اخیر، خطر اوج‌گیری ناگهانی خشونت و آغاز دور آدم‌کشی متقابل را افزایش داده است.

امروز، چهارشنبه، در شرق بیت‌المقدس و در نزدیکی محله‌ای که نوجوان فلسطینی ربوده شد، میان گروهی تظاهرکننده و پلیس اسرائیل درگیری به وجود آمد.
در اینحال، محمود عباس از بنیامین نتانیاهو خواست که به نوبۀ خود قتل جوان فلسطینی را نیز محکوم کند.
ساعتی بعد نتانیاهو با محکوم کردن قتل، از وزیر امنیت داخلی خواست که برای یافتن قاتل یا قاتلان جوان فلسطینی نیز اقدام نماید.
از طرف دیگر، خانواده‌های سه قربانی اسرائیلی قتل جوان فلسطینی را محکوم، و در بیانیه‌ای اعلام کردند که "خون همیشه و همه جا یک رنگ، و جنایت، در همه جا جنایت است".

July 2, 2014 09:50 PM






advertise at nourizadeh . com