July 16, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

شکست برای پیشنهاد آتش بس مصر / ازسرگیری حملات اسرائیل

france.jpg


خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی حماس اعلام کرد که طرح مصر "قابل قبول نیست."

تیپ عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، هم در واکنش به این پیشنهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که منطقی نیست از مردمی که در معرض تهاجم قرار دارند درخواست کنیم تا آتش بس را پذیرند... گفتگو با علیرضا نوری زاده

Download file

سخنگوی دولت اسرائیل صبح سه شنبه (24 تیر/15 ژوئیه) اعلام کردکه کابینه این کشور با پیشنهاد مصر برای اعلام آتش بس با حماس در غزه موافقت کرده است اما حماس این پیشنهاد را قابل قبول نمی داند.

حملات اسرائیل به غزه خسارات و تلفات سنگینی به بار آورده است.

سخنگوی دولت اسرائیل پس از اعلام قبول طرح آتش بس پیشنهادی از سوی مصر متذکر شد اگر حماس با این طرح موافقت نکند، اسرائیل به حملات خود علیه حماس در غزه شدت خواهد بخشید.

براساس طرح پیشنهادی مصر، دولت اسرائیل باید از حمله به نوار غزه خواداری نماید.

در مقابل، حماس نیز باید حملات راکتی و موشکی به داخل خاک اسرائیل را متوقف کند و پس از آن برای انجام مذاکرات تلاش شود.


از سرگیری حملات اسرائیل به غزه

بدنبال رد طرح آتش بس از سوی حماس ، ارتش اسرائیل گزارش داد که عملیات علیه حماس در غزه را از سرگرفته است.

ارتش اسرائیل با بیان اینکه حملات خود علیه حماس را به مدت شش ساعت بحال تعلیق درآورده بود، گفت: در مدت تعلیق حملات به غزه، در حدود ٥٠ راکت از سوی غزه به داخل خاک اسرائیل پرتاب شده است.

اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که اگر حماس با طرح آتش بس پیشنهادی از سوی اسرائیل موافقت ننماید، بر شدت حملات خود به غزه خواهد افزود.

در جریان درگیریهای روزهای اخیر میان حماس و اسرائیل، ١٩٣ تن کشته و حدود ١۴٠٠ نفر زخمی شدند.

این جنگ ادامه نخواهد یافت

علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید که حماس چارچوب آتش‌بس را پذیرفته اما این گروه علاقمند است اسرائیل در مورد پیامدها و پسامدهای این آتش‌بس، مسئولیت‌پذیر باشد.

به گفته وی از آنجا که هیچ‌کدام از دو طرف درگیر مسئله همزمان بودن آتش‌بس را قبول ندارند، هنوز این کار صورت نگرفته اما این جنگ ادامه نخواهد یافت.

این تحلیلگر در ادامه توضیح می‌دهد: «به هرحال هردو طرف از این درگیری آسیب می‌بینند ولی آسیب‌دیدن حماس بیشتر است.»

علیرضا نوری‌زاده می‌گوید: «حماس می‌خواهد فردای روشن‌تری پیش‌رو داشته باشد و نمی‌خواهد که بعد از این آتش‌بس، اسرائیل اعلام کند که حماس یک گروه تروریستی است.»

به گفته این روزنامه‌نگار از روزی که حماس با فتح وارد مصالحه شد و پذیرفت بخشی از کیان فلسطینی رسمی باشد، اسرائیل در برخورد با حماس دچار اشتباه شد.

July 16, 2014 03:10 AM






advertise at nourizadeh . com