August 01, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

محکومیت کشتار غیرنظامیان در غزه توسط اسرائیل

مدرسه ای که دیروز در غزه از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفت، پناهگاه غیرنظامیان فلسطینی بود.
ناوی پیلای، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اسرائیل را به نقض عامدانه قوانین بین المللی متهم کرد و دبیرکل سازمان ملل، آمریکا و فرانسه، حمله بامداد روز چهارشنبه اسرائیل به یک مدرسه محل اسکان پناهجویان در غزه را محکوم کردند. گفتگوی رادیو فرانسه با علیرضا نوری زاده مدیر مرکز پژوهشهای ایران و عرب ...

این حمله همراه با یک حمله دیگر ارتش اسرائیل به یک بازار غزه شامگاه دیروز، باعث کشته شدن بیش از یک صد فلسطینی شد.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اسرائیل را متهم کرد که در حملات خود علیه گروه حماس، عامدانه « موازین حقوقی بین المللی» را نقض می کند.

او تاکید کرد که اسرائیل در این حملات دو اصل « تناسب و احتیاط در حمله» هنگام جنگ را نادیده گرفته است و سازمان ملل نمیتواند عدم مجازات اسرائیل در پی چنین حملاتی را تحمل کند.

خانم پیلای گفت نقض شدید حقوق بشر از سوی اسرائیل و گروه حماس در درگیری های کنونی در خاورمیانه میتواند با تکیه بر موازین حقوق بشر و حق بین المللی امداد رسانی « جنایات جنگی» تلقی گردد.

یک روز قبل از این اظهارات ناوی پیلای، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، حمله اسرائیل به مدرسه محل اسکان پناهجویان فلسطینی را « غیر قابل توجیه » توصیف کرد و خواهان روشن شدن مسئولیت اسرائیل در این حمله و تامین عدالت شد.

بگفته بان کی مون، مقام های سازمان ملل در غزه محل دقیق مدرسه ای که دیروز مورد حمله اسرائیل قرار گرفت و در آن شانزده غیرنظامی از جمله کودکان جان باختند را حد اقل هفده بار به اطلاع ارتش اسرائیل رسانده بودند.

از سوی دیگر، در حالیکه سازمان عفو بین الملل از « یک جنایت جنگی بالقوه » در غزه سخن گفته، آمریکا نیز حمله دیروز به پناهگاه غیرنظامیان فلسطینی را محکوم اما در همین حال از متهم کردن صریح اسرائیل به این حمله اجتناب کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روزگذشته گفت آمریکا « بمباران » مدرسه و آنانی که « مسئول مخفی کردن اسلحه در ساختمان های سازمان ملل» هستند را محکوم می کند.

بگزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید گفته است حوادثی نظیر حملات دیروز به غیرنظامیان، اصل « غیر جانبداری» سازمان ملل را شدیدا زیر سوال می برد و ضرورت دستیابی به یک آتش بس بزودترین فرصت ممکن را به ثبوت میرساند.

بغیر از سازمان ملل و آمریکا، فرانسه نیز دیشب با انتشار بیانیه ای حمله دیروز اسرائیل به غیرنظامیان را محکوم کرد و خواهان آتش بس فوری در غزه شد.

این در حالیست که یک روز پیشتر، در آمریکای لاتین ، سه کشور شیلی، سالوادور و پیرو اعلام کردند در اعتراض به حملات اسرائیل به نوار غزه سفیران خود را از اسرائیل فراخوانده اند.

سالوادور حملات اسرائیل به غیرنظامیان را « کورکورانه » خوانده، شیلی آن را « مجازات دسته جمعی غیرنظامیان »توصیف کرده و پیرو هم اسرائیل را به نقض آتش بس در نوار غزه متهم کرده است.

August 1, 2014 02:40 PM






advertise at nourizadeh . com