August 05, 2014

محاکمه فرزند هاشمی رفسنجانی پشت درهای بسته

Hashemi-1-600x398.jpg
ایرج ادیب‌زاده

محاکمه مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی در روزهای شنبه و یکشنبه – ۱۱ و ۱۲ مرداد – پشت درهای بسته برگذار شد اما به پایان نرسید . فرزند چهارم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بازهم باید منتظر بماند. رسانه‌های منتقد هاشمی رفسنجانی از چند روز پیش به استقبال این دادگاه رفته بود .● آیا پرونده مهدی هاشمی و تاکید بر پیگیری این پرونده، صرفا برای رسیدگی به موضوع «فساد اقتصادی» است یا شائبه درگیری جناحی ورویارویی با خانواده رفسنجانی نیز در میان است؟

http://www.radiozamaneh.com/166491

این پرسش‌ را با پرسشهای دیگ« رادیو زمانه » با علیرضا نوری زاده روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل ایران در لندن و محمد مصطفایی وکیل و فعال حقوق بشر در نروژ در میان می‌گذارد...

فائزه و یاسر هاشمی برادرشان را در ورود به دادگاه انقلاب همراهی می‌کردند اما از ورودشان به دادگاه جلوگیری شد . یاسر هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: «اتهام‌های مهدی بیشتر سیاسی است.» رسانه‌های منتقد خانواده رفسنجانی اما تاکید داشتند که اتهام‌های مهدی هاشمی بیشتر به پرونده‌های فساد چون توتال، استات اویل و کرسنت مربوط می‌شود.

مهدی هاشمی بهرمانی پس از پایان دادگاه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «سرانجام انتظار به سرآمد و با کش و قوس فراوان تصمیم گرفتند دادگاه را برگزار کنند .پیش از قرائت کیفرخواست، درخواست ارائه نکاتی را کردیم که می‌توانست در کیفیت کیفرخواست موثر باشد لیکن قاضی مقیسه مخالفت کرد و یک‌راست سراغ اصل مطلب رفت.»

مهدی هاشمی نوشت: «از دادگاه که بیرون آمدم پشت کامپیوتر نشستم تا خبرهای مربوط به خودم را بخوانم ومطالب چند خبرگزاری و سایت وابسته به نهادهایی که همه می‌دانند کجاست خواندم. به این نکته پی بردم که این‌ها رسانه نیستند … بله… ما با یک دستگاه عریض و طویل اطلاعاتی مواجه هستیم که رسانه مکتوب، اینترنتی و تصویری هم دارند.»

در خبر ها آمده بود که محسن رضایی رییس سابق سپاه پاسداران در آستانه برپایی این دادگاه، نوشیدن زهر و قبول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که به جنگ با عراق پایان داد، یک خیانت خوانده و هاشمی رفسنجانی را متهم به ارتکاب آن نموده است. سردار رحیم صفوی مشاورعالی و دستیار رهبر انقلاب نیز گفته «آقای هاشمی به فکر قدرت پس از امام بود. می‌خواست بعد از امام کشور را اداره کند.»

● آیا پرونده مهدی هاشمی و تاکید بر پیگیری این پرونده، صرفا برای رسیدگی به موضوع «فساد اقتصادی» است یا شائبه درگیری جناحی ورویارویی با خانواده رفسنجانی نیز در میان است؟

● آیا دادگاه زیر سایه سنگین صدور حکم دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد پرونده کرسنت قرار گرفته که مهدی هاشمی و شریکش عباس یزدان‌پناه نقش اصلی را داشتند؟

● قاضی مقیسه کیست؟

● آیا دادگاه مهدی هاشمی و حواشی آن، مقدمات حذف هاشمی رفسنجانی از صحنه سیاسی جمهوری اسلامی است؟

این پرسش‌ها را « رادیو زمانه » با علیرضا نوری زاده روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل ایران در لندن و محمد مصطفایی وکیل و فعال حقوق بشر در نروژ در میان می‌گذارد.

August 5, 2014 11:03 AM






advertise at nourizadeh . com