August 29, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

بی تصمیمی آمریکا برای سرکوب داعش در سوریه

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
در حالی که آمریکا و کشورهای غربی برای مبارزه قاطع با داعش در سوریه و عراق دچار بی تصمیمی هستند، کمیساریای عالی پناهندگان امروز، جمعه اعلام کرد که شمار پناهندگان سوری از مرز 3 میلیون نفر گذشته است.باراک اوباما دیشب گفت که آمریکا هنوز برنامه‌ مشخصی برای مقابله نظامی با گروه "خلافت اسلامی داعش" در سوریه ندارد.در باره این موضوع گفتگویی انجام داده ایم با علیرضا نوری زاده روزنامه نگار مقیم انگلستان.

در گزارش کمیساریای عالی پناهنگان همچنین آمده است که با گذشت سه سال از جنگ داخلی در سوریه، افزون بر 3 میلیون شهروند سوری ناگزیر به ترک وطن شده اند، همچنین بیش از 6.5 میلیون شهروند دیگر سوری مجبور به ترک خانه و کاشانه خود در داخل سوریه شده اند. بدین ترتیب کمیساریای عالی پناهندگان نتیجه میگیرد که بیش از 50 در صد مردم سوریه بر اثر خشونت های رژیم حاکم و گروه های افراطی و جهادی از جمله دولت اسلامی عراق موسوم به داعش آواره گردیده اند.

در همین حال، پیشرفت بی سابقه گروه تروریستی موسوم به داعش در عراق، این کشور را در دامن جنگ داخلی فرو افکنده است. نیروهای داعش بیش از یک سوم خاک عراق را در مثلث معروف سنی این کشور در تصرف خود دارند و حکومت مرکزی در بغداد و کردها را در شمال عراق تهدید میکند.

سخنان هفته گذشته چاک هگل وزیر فاع و ژنرال دمپسی رئیس ستاد ارتش آمریکا برای مبارزه با داعش و تصریح این موضوع که حملات هوایی آمریکا در شمال عراق نمیتوانند موجودیت داعش را تهدید کنند و این گروه تروریستی برای تجدید قوا ازپشت جبهه خود در سوریه بهره مند میگردد، بحث تازه ای را در آمریکا برای مبارزه نظامی با داعش در خاک سوریه باز کرد.

پروازهای شناسایی آمریکا بر فراز خاک سوریه در روزهای گذشته و اعلام آمادگی مشروط رژیم بشار اسد برای همکاری با آمریکا و کشورهای غربی در مبارزه با داعش در خاک سوریه این امیدواری را ایجاد کرد که آمریکا خود را برای بمباران مواضع داعش در سوریه آمده میکند.

اما، سخنان دیشب باراک اوباما در این باره منشاء تردید های تازه ای در باره قصد واقعی آمریکا در اقدام نظامی علیه خلافت داعش در سوریه شد.

اوباما در سخنان دیشب خود اعلام کرد که آمریکا از اپوزیسیون میانه روسوریه حمایت خواهد کرد و در نظر دارد تا بدیلی برای رژیم بشار اسد و داعش به مردم سوریه ارائه کند.

وی گفت آمریکا هنوز برنامه‌ مشخصی برای مقابله نظامی با گروه "خلافت اسلامی داعش" در سوریه ندارد.

باراک اوباما همچنین گفت که کشورش برای کمک به تشکیل یک ائتلاف منطقه ای علیه دولت اسلامی عراق تلاش میکند و چاک هیگل وزیر دفاع این کشور را مامور کرده است تا گزینه‌های مقابله با دولت اسلامی عراق را بررسی و برای اتخاذ تصمیم ارائه کند.


August 29, 2014 08:23 PM






advertise at nourizadeh . com