September 08, 2014

رایو فرانسه

rfi_logo.png

وزیر کشور جمهوری اسلامی: داعش برای ایران نیز برنامه دارد

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: داعش برنامه تجاوز به ایران را دارد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، طی سخنانی در تهران گفته است: عده‌ای از اتباع افغانستان و پاکستان قصد داشتند برای پیوستن به داعش درعراق از کشور ما عبور کنند که ما مانع آنها شده و چندین نفررا نیزدراین رابطه بازداشت کردیم.
وزیر کشور جمهوری اسلامی در نشستی که در وزارت کشور برگزار شده بود گفت با اشاره به اینکه ما موردی درباره سربازگیری داعش در داخل کشورمان نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: مردم در مناطق مرزی و نیروهای امنیتی از هوشیاری کاملی برخوردارند و ما برمرز‌ها مسلط هستیم.
رحمانی فضلی درپاسخ به پرسشی درباره تحرکات داعش درمرزهای ایران اظهارداشت: این گروه برنامه‌های وسیعی دارد و طبق اسناد ما، آنها برنامه برای تجاوز به کشورما و سایر کشور‌ها را دارند، اما ایران قدرتمند‌تر از آن است که یک گروه کوچک به آن تجاوز کند. ... گفت‌و‌گو با علیرضا نوری‌زاده، مدیر مرکز ظژوهشهای ایران و عرب در لندن

ازسوی دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته است: «مشکل پیش روی دولت‌های سنی مذهب منطقه که بسیاری از آن‌ها متحد آمریکا هستند، ایران یا موضوع شیعه و سنی نیست، بلکه افراط گرایی سنی است که خود را به شکل داعش نشان داده و بزرگ‌ترین خطرپیش رواست.»
این درحالی است که بسیاری ازکشورهای منطقه ایران با به دخالت درامورداخلی خود متهم می‌کنند. عبدربه منصوررئیس جمهوری یمن درآخرین اظهارات خود روز جمعه، پنجم سپتامبر ۲۰۱۴، درمورد دخالت درامورداخلی یمن به جمهوری اسلامی ایران هشدارداد.
منصورهادی گفت: «ایران باید درروابط خود با یمن عاقلانه و منطقی رفتار نماید».
رئیس جمهوری آمریکا درگفت‌و‌گوی روزیک شنبه خود با کانال تلویزیونی ان بی‌سی اظهارداشت که روزچهارشنبه، دهم سپتامبر، استراتژی دولتش رابرای مقابله با داعش اعلام خواهد کرد.
وی تاکید کرد که این کشور برای مقابله با داعش نیروی زمینی به عراق اعزام نخواهد کرد.
اوباما ازکشورهای منطقه خواسته است تا برای مبارزه با داعش با عراق و آمریکا همکاری نمایند.
دراین رابطه در دو هفته اخیرگزارش‌ها متعددی ازحضور نیرو و تجهیزات نیروهای مسلح ایران درعراق منتشرشد.
بی‌بی‌فارسی درگزارشی خاطرنشان کرد که با اجازه آیت الله علی خامنه‌ای نظامیان ایران و آمریکا درعراق برای مقابله با داعش همکاری خواهندکرد.
بی‌بی‌سی لندن با استناد به منابع اطلاعاتی خود از داخل ایران چنین گزارشی را منتشرکرده بود. این سامان خبری به منبع خبری خود اشاره‌ای نکرده است.
وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گزارش بی‌بی سی را تکذیب کرده است.
درواشنگتن نیز برنادت میهن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به همکاری احتمالی ایران و آمریکا برای مقابله با دولت اسلامی درعراق به بی‌بی سی گفته است: ایالات متحده آمریکا هیچگونه همکاری نظامی یا تبادل اطلاعاتی با ایران ندارد و برای داشتن چنین همکاری هم برنامه‌ای ندارد.

September 8, 2014 09:42 PM






advertise at nourizadeh . com