December 24, 2014

رادیو فرانسه

rfi_logo.png

با اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری، موجی از تبریک از سراسر جهان به تونس سرازیر شد

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو

به دنبال اعلام نتایج قطعی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس و پیروزی قاطع "قائد السبسی" نامزد طیف هواداران جدایی دین از سیاست، موجی از تبریک و تهنیت از سراسر جهان به سوی مردم تونس سرازیر شد...

گفتگو با علیرضا نوری زاده - روزنامه نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و عرب در لندن

آخرین نتایج نشان می دهد که السبسی با ۵۵٫٦٨ درصد آرا در مقابل نامزد اسلامگرایان با ٤٤٫٣٢ درصد به پیروزی رسیده است.

دولت فرانسه یکی از نزدیک ترین دوستان تونس در سطح بین‌المللی، با ابراز خشنودی از پیروزی وزیر سابق حبیب بورقیبه، انتخابات تونس را ستود.
"لوران فابیوس"، وزیرامورخارجه فرانسه گفت، فرانسه انتخاب نخستین رئیس جمهوری تونس را از طریق رأی‌گیری عمومی به همه مردان وزنان تونسی تبریک می گوید.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیروزی "قائد السبسی" را با ارسال پیامی تبریک گفت و ساعتی بعد "جاش ارنست"، سخنگوی کاخ سفید، با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که آمریکا خواستار همکاری تنگاتنک با رهبران جدید تونس است.

"جان کری"، رئیس دیپلماسی آمریکا نیز به نوبه خود فرآیند انتخابات در تونس را الگویی برجسته برای همسایگان این کشور و «کل جهان» در زمینه تلاش برای دست یافتن به دموکراسی ارزیابی کرد.

"فیلیپ هامون"، وزیر امور خارجه انگلیس، با صدور بیانیه ای نوشت «مشارکت گسترده مردم تونس در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تونس، نشان دهنده حرکت این کشور به سوی تشکیل پارلمان و دولت به روش دموکراتیک است».

درمصر "عبدالفتاح السیسی"، دقایقی پس از پیروزی السبسی تلفنی به وی تبریک گفت.
رئیس جمهوری مصر، اظهار داشت مصرهمواره در کنار تونس است و در بخش‌های گوناگون از آن پشتیبانی می کند.
السبسی نیز بر همکاری مصر و تونس برای حل مشکلات در حوزه های منطقه ای و بین المللی تأکید کرد.

درتهران وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی «برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری» را به مردم تونس تبریک گفت.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گفت: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات این کشور و تثبیت روند دموکراتیک به عنوان دست آورد مهم انقلاب تونس را به ملت و دولت تونس تبریک می گوئیم.

اتحادیه اروپا، از طریق رئیس دیپلماسی خود، وزیر امور خارجه سوریه، رئیس جمهوری کشور مسلمان موریتانی، سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی و دولتی جهان، انتخاب رئیس جمهوری جدید را به مردم این کشور تبریک گفتند.

December 24, 2014 10:35 AM






advertise at nourizadeh . com