May 01, 2015

تغییرات مهم در کابینه دولت عربستان و اهمیت آن

150429080531_prince_mohammed_bin_nayef_mohammed_bin_salman_624x351_getty.jpg

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/zu8um42m8whs

گفتگوی شهلا رستمِ از رادیو فرانسه با علیرضا نوری زاده

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، ولیعهد این کشور و برخی مقامات بلندپایه دیگر از جمله وزیر امور خارجه این کشور را تغییر داد.
چند نکته در این تغییرات نظر را جلب می کند : یک این که نسل دیگری از خاندان آل سعود به صدر قدرت می رسد و حکومت جوان تر شده است.
نکته دیگر برکناری شاهزاده سعود الفیصل از سمت وزارت امور خارجه عربستان است که در سال ۱۹۷۵، یعنی ۴۰ سال پیش، به وی سپرده شده بود.
بازهم نامیدن عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا، به سمت وزارت امور خارجه، آنهم با دانستن این که او به خاندان سلطنتی وابسته نیست، کنجکاوی بر می انگیزد.
این نخستین باری نیست که سلمان بن عبدالعزیز دست به تغییرات می زند. بدین معنا که او یک هفته پس از به سلطنت رسیدن در ماه ژانویه، دست به تغییراتی در کابینه دولت زد و از جمله دو پسر ملک عبداله، پادشاه پیشین را از کار برکنار کرد.
به هر رو، ملک سلمان، تنها سه ماه پس از رسیدن به قدرت، دست به تغییرات گسترده در کادر سیاسی کشور خود می زند.
از علیرضا نوری زاده، روزنامه نگار وکارشناس مسائل خاور میانه پرسیدم این تغییرات چه اهمیتی دارد و از چه چیزی حکایت می کند؟
علیرضا نوری زاده می گوید این جوان ترین کابینه دولت عربستان سعودی از عقاب ها تشکیل شده و می تواند برای ایران خطرناک باشد.

May 1, 2015 04:47 PM






advertise at nourizadeh . com