June 04, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری جمعه ۱۱ خرداد

nor4-300x160.jpg

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان گرامی برنامه آقای کاک عبدالله مهتدی رهبر حزب کومله کردستان ایران خواهیم پرداخت و در ارتباط با مسائل کردستان و مهمترین رویداد های منطقه با ایشان به تبادل نظر خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده: کاک مهتدی عزیز کجا بودید؟؟
کاک مهتدی: ما مرکز رهبری حزب مان در کردستان عراق است و در سلیمانیه و اربیل دفتر داریم و قسمت های مرزی نیروهای پیشمرگه داریم و من قسمت های زیادی از کارم و فعالیتم را در آنجا میگذرانم.

دکتر نوری زاده: الارغم فشار های جمهوری اسلامی کرد های عراق مقاومت کردند.

کاک مهتدی: ما نباید فراموش کنیم که سالهاست که میهمان آنجا هستیم و ما را در خودشان جا داده اند ، و حمایت کرده اند ، البته ماهم برای آنها مفید بوده ایم.
اما اشاره به این نمودید که جمهوری اسلامی ساکت ننشسته ؟؟ طی سال گذشته میلادی چندین نفر از فعالین سیاسی را در خاک کردستان عراق ترور کردندو به دام انداختندو برای حزب کومله بمب های کنار جاده ای گذاشتند و مقامهای امنیتی آمدند و آنها را خنثی کردند چون آنجا خیلی جاده شلوغی است که هم عابرین و هم خانواده ها از آنجا عبور میکنند، هیچوقت نمیشود از اقدامات جمهوری اسلامی دور ماند ممکن است هر زمان دست به اقداماتی جدید بزنند.
دکتر نوری زاده: در حمله داعش به شمال عراق پیشمرگه ها نقش بسزایی داشتند و توانستند بر داعش پیروز شوند.
کاک مهتدی: حدود پانزده ماه نیروهای پیشمرگه های ما درمنطقه کرکوک بودند و چند نفر هم زخمی دادیم، عملیات ما مورد توجه قرار گرفت و این کمک کرد به روابط ما با مردم و کرد های منطقه .البته نیروهای آمریکایی و فرانسوی و ایتالیایی دوره های آموزشی گذاشتند که ما هم در آن شرکت کردیم.

دکتر نوری زاده: در روزنامه ها خواندم که یکی از مسئولین پیشمرگه گفته بود همینکه ما از کرکوک بیرون آمدیم داعش پر رو شده است، البته نحوه مبارزه با داعش را کرد ها خوب بلدند و این امر را در سوریه دیده ایم.

کاک مهتدی: خوب است این را بگویم زمانی محمد جواد ظریف گفته بود که اگر جمهوری اسلامی نبود داعش خاک کردستان عراق را به توبره کشیده بود. فکر کنم برعکسش است، و اگر مقاومت کردها نبود الان داعش در ایران بود.

دکتر نوری زاده : کاملا درست است و آن مسئله کوبانی بود که جانی به کردها داد. که نیروهای آمریکایی هم از آنها حمایت میکند.

کاک مهتدی: در مورد کوبانی باید بگویم علاوه بر مقاومت جانانه ای که در آنجا شد و هم اقلیم کردستان و هم آقای بارزانی در این راه خیلی کمک کردند و توانستند با موافقت ترکیه نیروهای زبده پیشمرگه کرد را از طریق خاک ترکیه به کوبانی برسانند که پس از پس زدن داعش از همان راه به اقلیم برگشتند و لازم بذکر است که پیشمرگه های کرد عراقی هم در کوبانی تاثیر گذار بودند.

دکتر نوری زاده: این مشکل با ترکها تا کی ادامه خواهد داشت ؟

کاک مهتدی: من فکر میکنم ترکیه دیر یا زود این ضرورت را احساس خواهد کرد که باید این مسئله را حل کند بغیر از سالهایی که آنها در صلح بودند مردم کرد پشتیبانی کردند و به پارلمان رفتند و ۷۹ نماینده در آنجا داشتند. ولی بنظر من این وضعیت فعلی نه برای ترکیه مفید است و نه برای کردهای ترکیه. ما در قرن ارتباطات زندگی میکنیم و جامعه ترکیه هم طعم جامعه مدنی و آزادی های مدنی را چشیده است و مانند ایران نیست. آنها نمیتوانند آنقدر ایدیو لوژیک بشوند جامعه شان خراب میشود اقتصادشان بهم میریزد.

دکتر نوری زاده: موضوع بسیار با اهمیتی که باید در چهار چوب مسئله کردستان به آن پرداخت ، رفراندوم که یک مسئله غلط بود و کرکوک را از دست دادند ، حال با انتخاباتی که شد آیا تغییری در میزان قوا میبینید.؟

کاک مهتدی ببینید موضوع رفراندم یک خواست عمومی بود. نودو سه درصد از مردم کرد عراق جواب مثبت دادند به این رفراندم بخصوص با دخالتهای جمهوری اسلامی و با اهمال و سستی که آمریکا نشان داد در کار، کرد ها ضربه خوردند، ولی بنظر من بزودی جای واقعی خودشان را پیدا خواهند کرد. این انتخاباتی که اخیرا شده انتخابات پارلمان عراق بوده است در کل کردها تعداد نمایندگانشان و شرکت شان بد نبوده است.
با توجه به اینکه گرایش نیرومندی در عراق هست که سیاست های سکتاریستی و طایفی رو به کنار بگذارند که عامل اصلی تزریق این سیاست جمهوری اسلامی است. مانند سیاست بین شیعه و سنی و کرد و عرب ، حال گرایشی نیرومندی است که میخواهد این را پایان دهد و کردها در بعد از انتخابات نیرومند تر هستند تا قبل، بنابراین در آرایش سیاسی فردای عراق میتوانند نقش اساسی بازی کنند. تاجدار نیستند اما تاج بخش خواهند بود ، میتوانند بسیاری از امتیازهایی که در اثر فشار آقای عبادی از دست داده اند را دوباره بدست بیاورند و مخصوصا در مورد مسئله کرکوک به توافقاتی برسند.

تشدید مخالفت آمریکا با حضور ایران در عراق نیروهای طرفدار ایران را ضعیف تر نموده است و این فرصت خوبی است برای دولت مردان عراقی که بدون حضور قدرتمند آنها بتوانند کابینه ای مردمی تشکیل دهند.

دکتر نوری زاده : حال تصور کنید اگر دولت اقلیم زیر فشار دولت مرکزی بگوید کردهای مبارز مثل کومله و حزب دمکرات باید از عراق بروند شما چه خواهید کرد.؟

کاک مهتدی: به این سادگی ها هم نیست،اما اقلیم کردستان میتواند از این نیرو های مسلح کومله و دمکرات و مبارزین دیگر به عنوان کارت در مقابل توطئه های جمهوری اسلامی استفاده کند و در هیچ زمانی نیروهای کرد چنین تصمیمی نمیگیرند. اما باید به این احتمال تلخ هم فکر کرد و برایش راه حل پیدا نمود.

دکتر نوری زاده : شما میدانید که چند تن از این مبارزان را همین کاک عبدالله مهتدی سر پناه و خانه داده است ؟؟

کاک مهتدی: در زمان انقلاب حزب توده با ما سر جنگ داشت تا وقتی که خودشان گیر افتادند ولی باز ما آنها را با آغوشی باز پذیرفتیم، چهل سال است که کردستان مأوای تمام مبارزین بر علیه حکومت است و سنگری است برای آزادیخواهان و این را در دوران مختلف نشان داده ایم.

دکتر نوری زاده: شما در فرهنگ کردستان عراق هم تاثیر بسزایی داشته اید چنانچه خود آنها میگویند فرهنگشان قبیله ای بوده است؟

کاک مهتدی : در این زمینه حرف زیاد است اول بار آنها، دختر پیشمرگ را در قالب حزب کومله دیدند، خیلی از خانمهای فمنیستی که پا به سن گذاشتند در کردستان عراق مدیون همان دختران پیشمرگه هستند.
دکتر نوری زاده : شما در بلوچستان میبینید که اختلاف بین شیعه و سنی بحدی است که جوانها بطرف مذهب گرایش پیدا کرده اند ، اما این مسئله را در کردستان مشاهده نمیشود دلیل آن چیست؟؟
کاک مهتدی : کردها کمتر هویت خودشان را مذهبی تعریف کرده اند، بنابر این هیچ اختلافی بین کرد شیعه و کرد سنی و کرد یارسانی وجود ندارد.


دکتر نوری زاده : آیا عبدالله مهتدی جدایی طلب است؟؟

کاک مهتدی: این را بارها پاسخ داده ایم که در برنامه ما و حزب دمکرات نه چنین برنامه ای وجود دارد و داشته ایم،در گذشته دورتر هردوی ما برای کردها خود مختاری میخواستیم، و طبیعتا آن شعار دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردها بود و خود ما از خودمختاری کردستانی دمکراتیک پشتیبانی میکردیم.
امروزه با توجه به وسعت وچند زبانی اقوام وجود دیگر عوامل در ایران، بدنبال جمهوری فدرال دمکراتیک و سکولار هستیم بدین معنی که حقوق کردها در چهار چوب منطقه خودشان به رسمیت شناخته شود واین باید در قانون اساسی تضمین شود.
خیلی ها از من میپرسند آیا زمینه جدایی وجود ندارد، بله وجود دارد ما نباید چشم بر روی این واقعیت بپوشانیم و به عقیده من چاره اینکار یک ایران دمکراتیک است که میتواند جامعه مشترک خلقها را تضمین کند، ادامه و بقای جمهوری اسلامی به وحدت ایران لطمه میزند،.

من معتقدم یک تعریف جدیدی از اینکه چه کسی ایرانی است باید بکنیم و نه آن تعریفی که جمهوری اسلامی دارد که هر کسی که زبانش فارسی نیست و مذهبش شیعه نیست از ایران براند. من این را عامل تجزیه طلبی میدانم.
بنظر من کردها باید یکی از آلترناتیو های آینده باشند، و نباید سیاست انزواطلبانه در پیش بگیرند. و از همین الآن اپوزیسیون باید فکری بحال مردم کرد بکند و من راهش را نه سرکوب و نه جدایی می دانم. و باید نشان بدهند که آمادگی پذیرش اینها را دارند.

در ادامه برنامه به تبادل نظر پیرامون زبان محلی و قومی و زبان ملی خواهیم پرداخت .
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.
Dr. Alireza Nourizadeh:
We continue the program with an interview with our special and dear guest Kak Abdullah Mohtadi, the leader of Komala Party of Kurdistan of Iran, who would update us about the latest news of the Kurdistan of Iran and developments of the region.
Dr. Alireza Nourizadeh:
Kak Mohtadi! Welcome to our program. It has been quite a while.
Abdullah Mohtadi:
As you know, the headquarters of our Party is based in the Kurdistan of Iraq in the cities of Sulaymaniyah and Arbil and our Peshmerga forces are deployed along the borders with Iran and as such most of my time is spent in shuttling between there and London.
Dr. Alireza Nourizadeh:
The Iraqi Kurds seem to have resisted all pressures from the Islamic republic regime.
Abdullah Mohtadi:
We must not forget that we have already been accepted as guests by the Iraqi Kurds in their territories and they have supported us too, while we have also been helpful to them.
You mentioned that the Islamic republic regime has not been silent. You are quite right, because during the last year the regime assassinated a number of political activists in the Kurdistan of Iraq by setting traps for them and planting roadside bombs, which were defused by our security personnel as the roads that they targeted are very busy with traffic as well as pedestrians. You can never assume that you are safe from the murderous acts of the Iranian regime as it is always after your life.

Dr. Alireza Nourizadeh:

Your forces played a crucial role in defeating the ISIS (Daesh) in the north of Iraq region.

Abdullah Mohtadi:
Our Peshmerga forces were stationed in the Kirkuk area for more than fifteen months and we suffered a number of casualties too. However, our contribution to the defeat of Daesh forces helped us build closer relationship with the local people.

In addition, the American, French and Italian military personnel had set up training courses in which our Peshmergas took part.
Dr. Alireza Nourizadeh:
I read in one newspaper that one of the Peshmerga commanders had said that the moment their forces left Kirkuk the Daesh people had been emboldened.
Abdullah Mohtadi:
Mohammad Javad Zarif had once said that if it were not for the Islamic republic, Daesh would have captured the entire Kurdish region. I must say that it is actually completely the reverse and if it were not for the Kurdish people’s resistance Daesh would have captured Iran.
In the case of Kobani, in addition to our resistance, the forces of Mr Barezani also played a crucial role.

Dr. Alireza Nourizadeh:

When do you think the problems with the Turkish government will end?

Abdullah Mohtadi:

I think sooner or later the Turks will realize that it is to their interest to solve this problem. The Kurds at one stage had 79 MPs in the Turkish Parliament and the Turkish society, unlike Iran, has experienced democracy and civil and human rights. They cannot afford to become an ideologically driven state.

Dr. Alireza Nourizadeh:
The independence referendum was a mistake as the Kurds lost Kirkuk.

Abdullah Mohtadi:

The referendum was a popular demand. More than 93 percent of Iraqi Kurds voted yes in it. However, the interference of the Islamic republic regime coupled with America’s indifference inflicted heavy blow to the idea. The current Shia-Sunni sectarian problem in Iraq is the direct result of the Iranian regime’s policy of dividing the people.

Dr. Alireza Nourizadeh:

What happens if the Iranian regime puts pressure on the Kurdish Regional Government and demand that all armed Iranian Kurdish groups must leave the Iraqi Kurdistan?

Abdullah Mohtadi:

It is not that easy. The Kurdistan Regional Government will resist such plot from the Iranian regime and would never accept it. However, we must always be ready for any eventuality.

For the last forty years Kurdistan has been a safe refuge for all those Iranians who have been fighting against the Iranian regime, including people like the followers of the Tudeh Party who had sided with regime against us.


Dr. Alireza Nourizadeh:
Are you a separatist?
Abdullah Mohtadi:
We have time and again made this clear that our party’s manifesto and that of the Democratic Party of Iranian Kurdistan does not call for partition of Iranian Kurdistan. Our struggle is for Democracy for Iran and Self-Governing for Kurdistan within Iran.
We believe in fact the continuation of the Islamic republic regime will lead to the partition of Iran.
I believe we must now come up with a new definition for being an Iranian, which is contrary to what the regime has created by dividing our people on the bases of their language and religion.
The Iranian opposition forces must have a plan for this for the post-Islamic republic Iran.


لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/39350

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/YVrMmmL7XQU

لینک دانلود:

https://vimeo.com/272964436

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/0ydkuhkbg52a

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/ovedb2gk6qlx

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1Nweizo8TPgcr77gbQ8kPeorhMiYQumrE/view?usp=sharing

June 4, 2018 12:28 PM






advertise at nourizadeh . com