July 30, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری پنج شنبه 4 مرداد

nor4-300x160.jpg

این شماره از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . حتی عاشقان شاملو را نگذاشتند بر مزارش حاضر شوند همراه با شما به دیدن گزارش تصویری از حضور مردم بر آرامگاه زنده یاد آحمد شاملو خواهیم نشست با شما به سخن می نشینیم.سپس طبق روال هرهفته به گفتگو با جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم پرداخت:

دکتر سازگارا : چه خوب که با یاد احمد شاملو برنامه را آغاز نمودید،گزارشی که پخش کردید یک بخشش قابل فهم است، بهر حال موزیسین ها و خوانندگان معروف تر از شاعران و نویسندگان و دانشمندان هستند، و یک بخشی از آن هم باید حکومت را مقصر دانست،احمد شاملو کارهایی درخشان دارد که او را جاودانه کرده است، البته نسل جوان اکثر اوقاتش صرف شبکه های اجتماعی شده است و ساعات مطالعه اش کم گردیده است، البته در همین شبکه های اجتماعی کتابها به اشتراک گذاشته میشود و میتوان از دستاورد های علمی و فرهنگی ایران استفاده نمود.
دکتر نوری زاده: در تایید حرف شما یک مجله رایانه ای هست بنام چوک که من هر بار این را در سایت خلیج فارس میگذارم،و یا کاری که علی میر فطروس می کند که هم سیاسی و هم فرهنگی است، دلم از این سوخت که لات های تهران اینستاگرام درست کرده اند و یک میلیون هوادار دارند آنوقت احمد شاملو که برای نسل ما و نسل قبل از ما شاعری جاودانه است، در بین جوانان ناشناخته است ، این نشان میدهد که این رژیم جهنمی چه به سر این جوانان آورده است.

دکتر سازگارا: حکومت توتالیته و اقتدارگرا میخواهند صاحب فکرو اندیشه مردم بشوند و روح آنها را در اختیار بگیرند،شاید بهترین مثالش شوروی باشد آن غول های قرن نوزدهم و بیستم مثل چوخف و داستایوفسکی با دیکته ادبیاتی که استالین آورد ادبیات روسیه مرد، نویسندگان و شاعرانی هم بدست استالین و افراد بعد از او کشته شدند و یا به زندان افتادند، بنابر این آنچه در ایران اتفاق افتاده دو درجه بدتر از آنجا بوده است.

دکتر نوری زاده: در منطقه هم همین اوضاع هست هیچ شاعری نیامده است که بتواند شاعران نامی گذشته را در سوریه و مصر را تحت تاثیر نام خود قرار دهد، بعد از انقلاب هم هنوز کسی مثل نادر پور و شاملو و شفیعی کدکنی نیامده است اینها تمام شاعران آن زمان هستند. اینها تمام ذوق ها را خشک کرده اند.

دکتر نوریزاده: آقای عبدالناصر همتی که به سمت سفیر چین منصوب شده بود در این تغییرات کابینه روحانی به سمت ریاست بانک مرکزی منصوب شد ، چرا دکتر نیلی و طیب نیا نیامدند ؟ایشان سابقه درخشانی در این راه ندارد، آیا او هم توسط رهبر انتخاب شده؟

دکتر سازگارا: اگر هم مستقیم انتخاب نشده باشد غیر مستقیم انتخاب شده است بنده ایشان را زمانی که در ایران بودم می شناختم وایشان استاد اقتصاد کلان در دانشگاه اقتصاد است ، من نمیدانم که آقای روحانی ملاکش برای انتخاب آقای همتی چه بوده است؟ یک جور اقتصاد دولت سالار و چپ گرا ،؟ اقتصادی که اقتصاد نیست، دخالت دولت است، این کشمکش در این چهل سال بوده است و خامنه ای همیشه طرفدار این اقتصاد بوده است، چهل سال است که پشت به علم اقتصاد و قانونمندی اقتصاد میکنند، در زمان هاشمی که کمی به حرف اقتصاددانان گوش میدادند اقتصاد ایران پیشرفت کمی داشت اما در دوره های بعدی باحضور خامنه ای که جلوی هاشمی را گرفت این مسئله پایان گرفت و دوباره رفتند سراغ همان برنامه هایی که شکست خورده بود. اقای روحانی وعده ترمیم اقتصاد را داده بود و حال که این اقتصاد به فساد هم آغشته شده است ،و این تزلزل در اقتصاد واقعی و شبه اقتصاد کار دست روحانی داده است، اما با شناختی که من از آقای عبدالناصر همتی دارم مثل خود روحانی سعی خواهد کرد که بین این دو جریان بایستد،و یکی به نعل و یکی به میخ بزند. که نه خامنه ای از دستش ناراحت شود و نه دزدان همه کاره اقتصاد مملکت.

دکتر نوری زاده: اگر شما جای ایشان بودید اولین کاری که میکردید چه بود ؟

دکتر سازگارا : والا من اقتصاد دان نیستم بانک مرکزی اسمش بانک است ولی بانک نیست یک اقتصاد دان در راسش میخواهد کسی را میخواهد که بحرانهای اقتصادی را بشناسد و بر پول آن مملکت نظارت کند، طبیعتاً این را باید از اقتصاددانان پرسید، فکر میکنم حجم بزرگی از نقدینگی کشور که در مملکت خرج شده است و واحد پولی کشور باید عوض شود ،دست رهبر و نهاد های زیر نظر رهبری را ببرند، چون تا دست اینها را نبرید کسر بودجه خلق میشود و مجبور میشوند دست در جیب بانک مرکزی بکنند، باید رابطه پول نفتی را با دلار قطع کنند، یا مثل نروژ عمل کنند یا مثل امارات عمل کنند، ولی غلط ترین کار اینست که پول را بگیری و تحویل بانک مرکزی بدهی و ریال بگیری، این پول مرتب باد میکند و هرچند یک دفعه مردم می بینند که ناگهان ارز خارجی بالا میپرد ، و ریال سقوط میکند ، این اقتصاد به جراحی احتیاج دارد و همچنین کاری از دست روحانی و همتی بر نمی آید، این یک تصمیم کلی و اساسی است که باید دست فاسدان را قطع کنی، دست خامنه ای را قطع کنی، اینجاست که به محض اینکه به سراغ راه حل های اقتصادانان می روید جلویشان را میگیرند،.

دکتر نوری زاده : این جمله با دم شیر بازی نکن هم به سرداران و سرلشکران سپاه هم سرایت کرده است شاید حرف دکتر خزعلی درست بود که با شیر مردم بازی نکنند، آقای احمد عزیزی حرف جالبی زده است میگوید: قبل از ته کشیدن مهمات زراد خانه دیپلماسی چه مستقیم چه غیر مستقیم به استقبال جنگ رفتن و بهانه به دست دشمن دادن کار درستی نیست میتوانستید این را خصوصی بگویید،.

دکتر سازگارا : عمق استراتژی ایران از قفقازیه تا دریای سرخ است اآن کسی که این ادعا را میکند چگونه میخواهد با عربستان چنین کند، مطبوعات دنیا این تهدید ها را اهمیت نداده اند و گرنه یک نوع سند برای دخالت در منطقه است، اما در باب آقای حسن روحانی باید بگویم ایشان تسلیم خامنه ای شده است و پشت فرمان مملکت خود خامنه ای نشسته است، اما دستوراتش را امثال روحانی انجام میدهند چون او خودش آدم ترسویی است و همیشه در پشت دیگران پنهان میشود، و تصمیمش اینست که در سیاست خارجی در مقابل آمریکا مقاومت کند و در داخل مردم را سرکوب کند، و نیروی این کار هم سپاه و نیروهای اطلاعاتی خودش است برای صحبت با آمریکا هم دارد وقت را به تعویق میاندازد و میخواهد نشان بدهد که میتواند در مقابل تحریمها دوام بیاورد به همین دلیل شروع کردند به همان کارهایی که قبلا انجام میدادند یعنی با چمدان پول را جابجا میکنند .....
. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

AttachmentsJul 26 (4 days ago)
to Ali, me
A Window to the Fatherland – Thursday 26 July 2018

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with talking to our special guest of every Thursday, Dr. Mohsen Sazegara, and begin with asking him about the regime’s attempt to stop people from attending a memorial service at the grave of the late Iranian poet Ahmad Shamlou.

Dr. Mohsen Sazegara:

It is interesting that you began tonight’s program with remembering the late Ahmad Shamlou.

It goes without saying that poets, singers, musicians and writers are the cultural wealth of any nation and equal to scientists and social reformers in a democratic society.

Ahmad Shamlou has left a shining literary legacy for Iran and the regime is guilty of trying to discredit him. Sadly the newgeneration spends more time on social media and rarely delves into the wealth of Iranian literature and may be it is high time the lasting works of the likes of Ahmad Shamlou were to become available on social media to enhance the cultural heritage of the nation.

Dr. Alireza Nourizadeh:

In support of your point of view in this respect, I must say that on our Khalije Fars (the Persian Gulf) website we have an online magazine that promotes these cultural values and people like Ali Mirfetrousalso have a political and cultural website that does the same thing.

We must blame the tyrannical ruling regime in Iran for doing so much damage to our Iranian cultural heritage that has become the victim of its reactionary religious doctrine.

Dr. Mohsen Sazegara:

Dictatorial regimes like the one in our motherland will go to any length to manipulate the minds of their citizens with their propaganda and by doing so turn them into obedient servants of their totalitarian system.

We have had similar cases in the contemporary history of the world like the former Soviet Union in Russia. The day that Stalin told the great Russian writers like Dostoyevsky what subjects they should write about it was the day that the Russian literary world died.

What has happened in Iran since the rise of theIslamic republic is hundred times worse.

Dr. Alireza Nourizadeh:

That is exactly why since the Islamic revolution Iran has had not even one star poet to match the quality of people like Naderpour, Shamlou or Shafiei Kadkani.

Rouhani has now appointed Abdul-Nasser Hemati as the new governor of the Central Bank who does not seem to have any crediblepast credentials. Do you think he is Khamenei’s choice?

Dr. Mohsen Sazegara:

Even if not a direct choice of Khamenei, he must have had his backing to reach to this position.

I happen to know him from the time that he was our lecturer at the Faculty of Economics in Tehran University. I am not sure onwhat merits Rouhani has appointed him. Iran currently does not have any specific economic system for him to look after or improve its performance.
All of the regime’s economic plans have ended in failure simply because the system is embroiled in corruption, nepotism and Kleptocracy.

It is quite clear that Rouhani, who is a timid person, has now decided to be a slave to Khamenei’s whims and have anaggressive foreign policy and a repressive domestic policy.

And to implement these policies he is now relying on the support of the Revolutionary Guard and their repressive organs.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/40841

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/tmghkekW4Lo

لینک دانلود:

https://vimeo.com/281984788

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/mr6j7ez7p3q7

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/omgdo5ekfjtd

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1m04bg4Z0lctjTNQrWrKvnGWGbunDvCL3/view?usp=sharing

July 30, 2018 12:50 AM






advertise at nourizadeh . com