September 25, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری پنج شنبه۲۹ شهریور

nor4-300x160.jpg

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می کنیم. ابتدا به دیدن چند ویدیو کلیپ از عزاداری ماه محرم مینشینیم. سپس طبق روال هر هفته به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و به تحلیل و بررسی مسائل مختلف داخلی و منطقه ای خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد:

دکتر نوری زاده: شما با این مراسم عاشورای اهل ولایت فقیه هیچ همدلی و همراهی دارید؟

دکتر سازگارا:ببینید یک داستان تاریخی داریم و اون اینست که نوه پیامبری اسلام ۶۰ سال از مرگ پیغمبر نگذشته در کشمش های آن روزگار که قبیله ای هم بود و مرد آزاده ای هم بود و زیر بار ظلم هم نمیخواست برود با یارانش کشته میشود و تعدادی را هم اسیر میکنند و کارهایی را که میکنند آنروزها در بین اعراب مرسوم بوده مثل خیماش را آتش بزنند و اموالش را غارت کنند. این داستان تاریخی جای خودش رو در تاریخ اسلام دارد و این از نکاتی است که بنی امیه را سرنگون میکند و بنی عباس جایشان رت میگیرند. ولی شیعیان بر اساس روایتی از امام صادق که خاطره امام حسین را زنده نگه دارید ، خوب سعی کرده بودند این جنایت را برخ بنی امیه بکشانند و در نهایت سرنگون گردد. اما این در طول تاریخ این خبر آنجا نماند و ایرانی ها در طول تاریخ دیرین خودشان را داشتند و اسطوره های خودشان را داشتند و آمدند این واقعه رو خصوصا از زمان شیعه شدن ایران بردند توی کانتکس اسطوره های قدیمیشان ، آنچنانکه دکتر مهرداد بهار در مقاله ای نقل میکند اساسا گریه بر خدای میرای طبیعت از آداب نوروز بوده و زنها بر خدای میرای طبیعت گریه می کردند که این خدا برگردد و بهار بیاید.
در ایران جای آن خدای طبیعت را داستان سیاوش گرفت و عزاداری برای سیاوش قبل از اسلام هم در ایران بود. بعد از اسلام و حمله مغول رشد شیعه شدت گرفت ، و جای اسطوره های قدیمی این داستانهای شیعه جایگزین شدند و این در تمام ادیان بود و در دوره صفویه بسیاری از این آداب و رسومی که هست از دنیای مسیحیت آمد یعنی آگر مسیحیان در سوگ مسیح صلیب بر دوش میگرفتند در دوره صفویه این تبدیل به جسمی دیگر گردید که شبیه صلیب بود.
چیزی که در ایران وارد فرهنگ ما شده و نکات زیبایی هم دارد و شعر شاعران و آغشته شده به موسیقی ایرانی ، اما به دوره جمهوری اسلامی که رسید مثل خیلی چیزهای دیگر به ابتذال کشیده شد، یعنی اولا خمینی یک فرمایش افتضاح فرمود که گریه کنید اسلام به این گریه ها زنده است. آخر این چه مکتبی است که باید به گریه زنده باشد.!! و شادی چه عیبی دارد که آدم باید گریه کند و توی سرپ مغزش بزند.
و یک سری روایت های محجور و غیر موثق که آبکی هم هستند و پر ازخرافاتند این آخوندها درآوردند و داستانهای عجیب و غریبی به آن اضافه نمودند و مردم را احمق تصورکردند. خلاصه تبدیل شده این سنت دیر پای ما به یک فرهنگ حکومتی تبدیل شده است
دکتر نوری زاده : شما وقتی که به سو و شون اشاره کردید، مراسم تا آنجا که خوانده ایم که من شاگردش هم بودم سیاوشون مراسمی بوده در عزای سیاوش به نشانه اینکه سیاوش در دل آتش رفت و پاک بیرون آمد و انسانی پاک بوده است مردم لباس سفید می پوشیدند و بسیار مراسم زیبایی بوده است توام با موسیقی و سنج و طبلی که میزدند،
و تمام اینها در چهار چوب یک مراسم سنتی بوده است وقتی عضدوالدوله برای اولین بار مراسم عاشورا رامیگیرد در شیراز ، نکته جالب اینست که مراسم سو و شون را بنوعی در همانجا تکرار میکنند و نوشته هایی که موجود است می گوید که لباس سفید تنشان بوده است ، حالا به مرور آخوند های ما آمده اند و بیشتر هم از عراق و پاکستان آمده ، در شبه قاره هند با این تیغ های شیش پر چنان مغزشان را میشکافند.
اینجا در لندن زیر زمینی اجاره میکنند عده ای از طرفداران مراجع همراه با پاکستانی ها شروع به زدن بر فرق خودشان مینمایند. الان یکجا شده محل ملاقات دختر ها و پسرها و یا جایی دیدم مدل ناخن و موی عاشورایی، و از این نوع بساط .

دکتر سازگارا: این را باید به روحانیون اعتراض کرد. و وقتی به آنها میگفتند این کارهایی که مردم میکنند در هیج جای تاریخ و روایت ها نیست و خلاف شرع است و این از عوام زدگی مراجع تقلید است. و اکثرا میگویند ما را با امام حسین در نیندازید .
یعنی ما را با این مرید های کله خری که هستند در نیندازید.

دکتر نوری زاده: دکتر سازگارا آقای غلامحسین کرباسچی که موتور کارگزاران است به روحانی گفته است از خواب سنگین بیدار شو!! وقتی روحانی موفق شد همه این نیروها پشت سر او رفتند، من التزام روحانی را به مردم نمی گویم آیا به نیروهایی که از او پشتیبانی کرده اند هم پشت کرده است ؟ یا اوضاع آنقدر بطرف نا بسامانی میرود که اینها را نگران کرده است؟ بهر حال اینها خواستار ماندن نظام هستند.

دکتر سازگارا: به نظرم حق با آقای کرباسچی هست و خطاب درستی کرده است میدانید که دور آقای روحانی الان اختلاف است، آقای جهانگیری که عضو کارگزاران بود، و همچنین با نوبخت و حزب عدالت و توسعه و آقای روحانی هم نشان داده که مدیری نیست که بتواند این گروه را مدیریت کند ، کرباسچی هم راست میگوید ایشان یک مدیر نشسته و بی تحرک است. ببینید قبلا هم راجع به کابینه روحانی ما بحث کرده ایم ،واقعا ضعیف ترین مهره کابینه روحانی خود شخص روحانی است.
برای اینکه روحانی مثل یک رئیس دولت نمیداند که چیکار بکند، توی این بحرانهایی که از چپ و راست دارد در این مملکت میجوشد و بالا میآید من به بخش سیاسیش کاری ندارم بسیاری از نیازهای مردم را دولت میتواند کارهایی بهتر از این بکند یا سیاست های پولی و ارزی که خشت را کج گذاشته اند. و رانت خواری و اتفاقاتی که در دهه ۶۰ در مملکت ما افتاده و زیانش را مردم دیده اند ،در هر موردی شما دست بگذارید میبینید که دولت بسیار بسیار ضعیف عمل کرده است، به نظرم گفته های کرباسچی چند وجه دارد .......
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

A Window to the Fatherland – Thursday 20 September 2018

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with watching a few video clips about the Muharram mourning processions and then speak to our specialguest of every Thursday, Dr. Mohsen Sazegara, who would share with us his expert views of the latest Iranian news and current affairs.

Dr. Alireza Nourizadeh:

Do you recognise the way Muharram is remembered in the Iran of today?

Dr. Mohsen Sazegara:

We have this historic event that happened centuries ago some 60 years after the death of Prophet Mohammad. His grandson Imam Hossein who was in today’s terms a freedom-lover and would not acceptrepression got involved in inter-rivalries among the clans who followed Mohammad’s new religion.

Hossein gets killed in pursuit of his ideas andmany of his followers and close associates became slaves of their enemy whoalso set fire on the tents of Hossein’s family members.

In the history of Islam this event led to the insurrection of the Umayyad Caliphs over the Abbasids and later the Iranians who had their own mythical fables mixed them with the events of Karbala andImam Hossein’s martyrdom and we are where we are now after many centuries later.

However, since the establishment of the Islamicrepublic regime the significance and meaning of the Muharram has been contaminated with the reactionary ideas of the mullahs who only promote ignorance and sadness as a business for their own financial gains and justifying their religious rule over the country.

Dr. Alireza Nourizadeh:

The vulgarity of the acts of those who mourn the Ashura in centers run by the Iranian regime can be seen in scenes of Pakistani Shias who are slitting their forehead with machetes while young men and women in punkish customs and make up are watching over them and date with each other!

On another subject, Mr. Karbaschi has told Rouhani to wake up before too late.

Dr. Mohsen Sazegara:

I think Mr. Karbaschi is quite right in saying so. It is a fact that Rouhani is now circled with many opposing politicians and interest groupings but he is so immobile and ineffective that one can say that the most useless member of his cabinet is Rouhani himself.

And that is true because he just does not know what to do as he is being bombarded with crisis after crisis and whichever way that you look he is facing a major economic and political problem that he is unable to solve.

پنجره ای رو به خانه پدری جمعه ۳۰ شهریور

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می کنیم. درابتدا به مناسبت شروع سال تحصیلی با شما سخن خواهیم گفت. سپس اشاره ای به پناه دادن یهودی های لهستانی در جنگ دوم جهانی در ۷۶ سال قبل خواهیم داشت و به مقایسه با اوضاع کنونی مملکت خواهیم نشست و به دیدن فیلمی در این باره می نشینیم. در ادامه توجهتان را به ویدیو کلیپی از سینه زنی سعید مرتضوی جنایتکار که باید در زندان باشد جلب خواهیم نمود و توضیحاتی تقدیم حضورتان می نماییم . در انتها به منطقه خواهیم رفت و شما را در جریان آخرین اخبار و رویداد های منطقه قرار خواهیم داد. با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/43106

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/Ur_BfNj27-I

لینک دانلود:

https://vimeo.com/291123145

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/bdnsvrdlabia

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/udldvgsj6rvy

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1t9jww9eWEPmhSaQV0MedfktZoArILypi/view?usp=sharing

September 25, 2018 09:15 PM






advertise at nourizadeh . com