October 08, 2018

تفسیر خبر جمعه 14 مهر

در برنامه امشب تفسیر خبر مرور خواهیم کرد خبرهای عرصه داخلی و منطقه ای مربوط به سفره ایرانیان نوسانات قیمت دلار و ارزهای دیگر در تهران چه علت و انگیزه هایی دارد ؟ و چه دستهایی در میان است ؟
آیا همانطور که بعضی کارشناسان میگویند حکومت ایران نقشی در این نابسامانی ها داشته است به منظور جمع آوری ریال از بازار؟
آیا فروپاشی اقتصادی حکومت ایران است ؟ آیا قیمتهایی که با بالا رفتن قیمت دلار بالا رفته اند با سقوط قیمت دلار پایین خواهد آمد؟.
موشک پرانی به سوی سوریه
و تحریمهای در راه در ارتباط با صادرات نفتی ایران

میهمانان برنامه :آقایان نوری زاده و حسن منصور

چالنگی : نگاه شما به بازار ارز چیست و چرا اینهمه بی اعتمادی است نسبت به حکومت است ریشه این در کجاست؟

نوری زاده : ریشه اش عدم شفافیت دروغ و فریبکاری، از روزی که این رژیم زمزمه آمدنش به گوش ما رسید، و تبدیل به نعره ای در بهشت زهرا شد، در باب همه چی مجانی تا به امروز این رژیم یک کلمه راست به مردم نگفته ،فقط دروغ گفته است .
آقای خامنه ای دیروز تشریف آوردندن در استادیوم آزادی و این بسیجی های بدبخت هم با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان آورده بودند، که آقا بگویند ما به انسداد نرسیده ایم، آمریکا به انسداد رسیده است.!!!! نرخ بیکاری آمریکا ۱/۲ دهم است اقتصادش درجه یک به انسداد رسیده ولی رژیم ولایی که بازی زشتش باعث نابودی بسیاری از هموطنانمان در بازار ارز شد این رژیم به انسداد نرسیده است .
۶تا موشک زدن به داعش دوتاش در کرمانشاه فرود آمد و باعث ویرانی خانه ها شد و ۴ تایی هم که رفته خدا داند که به کجا اثابت کرده است ،بعد در تلوزیونهایی که در جهان عرب راه انداختند ادعا کردند که این پیروزی بزرگ بی سابقه بوده است، و هشداری به آمریکا بود. اینها در بازار ارز هم به همین شکل مردم را آزار میدهند.

چالنگی: بعضی از کارشناسان میگویند رفتاری که حکومت کرده با ارز مثل بازاریها بوده در قدیم و همین الان آمده و ارز را احتکار کرده و بعد وارد بازار کرده و بعد به اقداماتی دست زده که پیامدهایش فرق میکند تفسیر شما را جویا هستیم؟

منصور : در اینکه مسئله ارز در ایران ریشه های بنیادی در اقتصاد ایران دارد جای بحث نیست. اقتصاد ایران به دلیل به صفر رسیدن نرخ رشد بهره وری عملا هر سال چندین درصد از مابقی پولها عقب افتاده است نتیجه این عقب افتادن ها طی 40 سال اینست که دلار 7 تومانی به 4000 تومان رسید است قابل فهم است، قبلا عرض کردم که قیمت پول ملی رو میشود بر مبنای شاخص قیمت ها محاسبه کرد، به تخمین عرض میکنم در نتیجه اگر امروز قدرت خرید ریال را محاسبه کنیم قدرت خرید 6000 تومان امروز معادل یک دلار خواهد شد، مابقی آن حبابی ایست که حدی، متصور نیست، یعنی میشود به 7000 تومان ، 10000 تومان یا 100000 هزار تومان برسد، اون بقیه به قدرت پول ارتباطی ندارد بلکه به عرضه و تقاضا مربوط است.
در بازار ارز ایران یک بازار ارز وجود ندارد یعنی عرضه کننده ارز دولت هست و بیش از ۹۰ درصد ارز بازار را دولت تهیه میکند، ما با یک انحصار ارزی در بازار روبرو هستیم که این میتواند با شل کردن و سفت کردن قیمت ارز را بالا و پایین ببرد،
و اما چرا باید اینکار را انجام دهد.؟ من هشدار هایی که دادم در این زمینه است که : دولت با یکی دو مشکل اساسی روبروست یک مشکل عبارت است از مشکل نقدینگی، که هر آینه به بازار هجوم میآورد و ثبات آن را در هم میریزد و ایران در برابر ۱۵۰۰ تریلیون تولید ملی ۱۷۰۰تریلیون تومان نقدینگی دارد، و از این رقم حدود ۵۰۰ تیریلیون اضافی است و اینکه چرا نظام قدرت جلوگیری و چرا اینجور میشود را وارد بحثش نمی شوم، در نتیجه این آرامش رو از بازار ها و اقتصاد و ثبات قیمت ها و روحیه شهروندان میگیرد ، و دولت را هم در معرض خطر قرار میدهد . برای این دولت چکار میتواند بکند ؟ دولت آگر بیاید این نقدینگی را که متعلق به افراد گروهها و شرکتها هستند که عمده ترینشان شرکتهای خودی ها سپاهی ها امنیتی ها هستند اینها را جمع کند نمیتواند چکار باید بکند .دوراه باقی مانده است این که هشدار داده ام .
یک راه اینست که دولت بعنوان عرضه کننده انحصاری ارز ایجاد حباب در ارز بکند وبخش بزرگی از نقدینگی برای خرید ارز برود و بعد از این قیمت ارز را بکشد پایین و بخش بزرگی از نقدینگی که زیاد هم نخواهد بود منهدم بشود. راه دوم اینست که با تطمیع مردم به بهره های بالای ۲۴ در صد پول مردم را به بانکها جذب بکند و این بانکها اعلام ورشکستگی بکنند.
در اینجا نمونه هایی دیده میشود یعنی در هر بانکی شما پس انداز داشته باشید درصدی از این پول مورد حمایت بانک مرکزی است در ایران هم برای تضمین سپرده ها صندوقی وجود دارد منتها این رقم که مثلا در انگلستان ۸۵ هزار پوند تضمین شده است برای هر حساب یعنی اگر در ۴ بانک حساب داشته باشید هر بانکی ۸۵ هزار پوند پول شما اگر بانک ورشکسته شد پول شما را خزانه داری خواهد پرداخت.
در ایران چنین چیز مشخصی وجود ندارد بلکه بانکها ادعا کرده اند در مواردی که تا آنجا که این بانک سپرده خودش را به بانک مرکزی پرداخته آن اندازه مورد تضمین است یعنی حدود ۱۲ در صد را ، گام دیگری که اخیرا دستگاه برداشته تجمیع بانکهاست یعنی اینکه شما سه تا بانک را در هم ادغام میکنید و اگر یک نفر در این سه بانک حساب داشته باشد فقط یک بانک به او مبلغ تضمین شده را خواهد پرداخت. ..........
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم


Behind the Headlines – Friday 5 October 2018

Jamshid Chalangi:

In tonight’s program of Behind the Headlines we will again look at the rapid fluctuations in Iran’s foreign exchange markets and ask if the Rouhani government is behind the hoarding of foreign currencies?

What is the real aim of the regime’s missile attacks on Syria and Iraq?

Our guests tonight to discuss these topics are Dr. Alireza Nourizadeh and Dr. Hasan Mansour.

Dr. Alireza Nourizadeh:

The root of the chaos in Iran’s economy and the “dollar versus rial crisis” is the lack of transparency and deception of the regime in every aspect of Iran’s affairs.

From the day that Khomeini came to power with the promise of offering free housing, utilities and transport to every single Iranian until today, this regime has been telling lies to the nation to sustain its corrupt power.

Now we hear that the regime has paid a ransom to thousands of the poor Basijis to come to the Azadi Stadium yesterday to shout slogans in support of Khamenei’s condemnation of the US for Iran’s miseries!

Their missiles have gone astray and hit residential areas in our own city of Kermanshah and yet the Revolutionary Guards claim that they have hit and destroyed the ISIS bases in Syria!!

Dr. Hasan Mansour:

The fact that the foreign exchange crisis and the free fall of Iranian rila arerooted in the economy of Iran cannot be disputed,

The consequence of this crisis is the rapid fall in the purchasing power of theIranian people as essential commodities are priced in Iran against the value of US dollar.

In reality, there does not exist any foreign exchange market in Iran at all asalmost 90% of foreign currencies, mainly US dollar, are in the pockets of the government and it can effectively control its value whenever it wants.

But why does the government do this? Because it lacks cash liquidity and every time people rush to buy US dollar the added value goes into the government’s pockets to pay for its debts and the vital imports into the country.

The problem is this cash will end up in the hands of the Revolutionary Guards and the security forces as they are the priority for the regime.


لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/43702

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/euP6wHr9jfs

لینک دانلود:

https://vimeo.com/293630075

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/azsnzbx5163b

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/sxn14ycnte7l

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1nRReIbbZSbATcxoCn6HAjlVBOBOeFW_5/view?usp=sharing


October 8, 2018 11:22 AM






advertise at nourizadeh . com