October 13, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۹ مهر

img alt="nor4-300x160.jpg" src="http://www.nourizadeh.com/archives/images/nor4-300x160.jpg" width="300" height="160" border="0"/>

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می کنیم . سپس طبق روال هر هفته به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکترمحسن سازگارا خواهیم نشست و به بررسی و تحلیل مسائل مهم ایران و منطقه خواهیم نشست و به تبادل نظر خواهیم پرداخت.
دکتر نوری زاده: در ارتباط با جمال خاشقچی چه اطلاعی دارید و تا کجا تعقیب نموده اید ؟. یک اعتراض و پیگیری جهانی برای این صورت گرفته و امیدوارم او از کنسولگری سالم بیرون آمده باشد و یا بیاید، دیگر زمانی نیست که جمهوری اسلامی بتواند روزنامه نگاران را بکشد و اعتراضی و دادخواهی صورت نگیرد. و در مورد افراد سعودی که همان روز به ترکیه آمده اند دولت سعودی اسامی آنها را منتشر کرد و گفت که اینها توریست بوده اند، دوماً رد پای قطر عظما و اخوان المسلمین داره کم کم بیرون میاید و گفتند قطعه قطعه اش کرده اند ، بهر حال داستان غریبی است یک روزنامه نگار دنیا را تکان داده است.

دکتر سازگارا: من طبیعتا اطلاع خاصی ندارم و هر آنچه که میدانم اطلاعاتی است که توسط رسانه های آمریکا منتشر شده است اما رسانه ها دونالد ترامپ را تحت فشار قرار داده اند تا از دولت سعودی بخواهد که جوابگو باشد. در کنگره و مجلس سنا هم چندین سناتور و نماینده مجلس از دولت ترامپ انتقاد کرده اند و خواستار توضیح شدند، و ترامپ هم که دل خوشی از روزنامه نگار آنچنان ندارد مجبور شده به پادشاه عربستان تلفن زده و خواستار پیگیری عربستان شده است. تا آنجا که محرز است ایشان به داخل کنسولگری رفته و فیلم و عکسهایش موجود است و دیگر اثری از آثارش نیست و معما باقی مانده است .

دکتر نوری زاده: امروزه میشود با هزار دلار آدم کشت د و این حماقت خیلی بزرگی است که دولت سعودی بخواهد انجام دهد آنهم فردی که دنیا اورا میشناسد.مافقط در تاریخ منوچهر متکی را داریم که یکی از مجاهدین را در صندوق عقب ماشینش محبوس کرده بود که در مرز مشخص شد و جنجالی به پا شد. منتها این اواخر به اخوان المسلمین نزدیک شده بود ،امیدوارم که او سربلند دوباره ظاهر شود . اما در ایران عاقبت لایحه پر سرو صدای مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم بنام FATFتصویب شد و میگویند که رهبر نامه ای در این باره به لاریجانی داده است شما اطلاعی دارید؟ که آقا گفته اند بحث لایحه اشکالی ندارد . یعنی چی؟

دکتر سازگارا: نامه که بعید میدانم دفعه قبل نامه خامنه ای در مورد قانون مطبوعات به عنوان دستور حکومتی اعلام شد و افتضاحی به پا شد. البته مراد آن تلفنی است که آقای لاریجانی برای کسب تکلیف به دفتر خامنه ای زده است،وگفته اندرهبری مخالف است و نباید مطرح بشود این لایحه دفعه قبل از دستور مجلس خارج شد و عملا این لوایح چهار گانه را که دولت داده به مجلس در همراهی با این گروه اقدام علیه تروریسم عملا کنار گذاشته شد، ولی چون فشار زیاد شد و گفتند اگر ما این را تصویب نکنیم حتی کشور های دوست ما مثل چین و روسیه و لبنان هم نمیتوانند با ما کار کنند، و بدنبال این فشار ها گفته بود از نظر من بلا مانع است که در مجلس مطرح شود و محمود صادقی هم نوشته اراده نظام که اسم دیگر خامنه ای است برآن است که این لایحه بتصویب برسد. چون اگر نکنند بقیه کارهایشان هم گیر میکند. اما مخالف اصلی در این میان سپاه است چون به ضرر عملیات بانکی سپاه تمام میشود و جیب یک عده ای به خطر افتاده که این جنجال را بر پا نموده اند.

دکتر نوری زاده : اروپاییان اخیرا گفته اند که دارند سوئیفت اروپایی درست میکنند که بتوانند به ایران کمک کنند من با یک کارشناس صحبت کردم و گفت این غیر ممکن است چون یکسر بانکهای اروپایی به آمریکا وصل است، و سیاست امریکا را دارید در جهت فشار بیشتر میبینید یا اینکه دارد فشار را کمتر میکند؟

دکتر سازگارا : امریکا میخواهد به واسطه نفت فشار پولی به جمهوری اسلامی بیاورند و هم مسائل بانک و معاملات بانکی تشدید میشود ولی آن حرفی که جان بولتن زد و گفت ما میخواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم تا 4 نوامبر که رسما تحریمهای نفتی آغاز میشود، بنظر مسئولین مربوطه فهمیده اند که عملی نیست، و باعث میشود قیمت نفت بالا برود و خوب میدانید که سیاست مداران غربی یک چشمشان به قیمت بنزین در جایگاههاست که مردم با آن در گیر هستند و در حال حاضر نصف قیمت اروپاست ،ولی همین حالت هم زیاد است و هر گالن معمولا ۲/۶ دلار است. بنابراین آقای ترامپ نگران اینهم هست بخصوص که نوامبر انتخابات هم هست و میتواند مشکل بوجود بیاورد.
به این دلیل خبر دارم که متخصصین نفت به آنها گفته اند نمیتوانید نفت ایران را تا نوامبر به صفر برسانید جابگزین ندارد و عربستان نمیتواند تولیش را بالا بیاورد . چیزی که برای من جالب است آقای پوتین در یک مصاحبه ای گفته ترامپ راست میگوید که قیمت نفت بالا ست، و روسیه آماده است که روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت وارد بازار کند ، روسها هم از توبره میخورند هم از آخور .... توی این دنیا کسی دلش به حال ایران نسوخته است؟........

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

A Window to the Fatherland – Thursday 11 October 2018

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue tonight’s program with talking to our dear guest of every Thursday Dr. Mohsen Sazegara, who would share with us his expert views about the news and current affairs of Iran and theMiddle East region.

The story of the disappearance of Saudi dissident journalist Jamal Khashoogi has become even more complicated as the Turkish daily Sabah has claimed that 15Saudi government agents have killed him. What do we know about what has really happened to him?

Dr. Mohsen Sazegara:

Naturally I have no specific information about what really has happened and my knowledge on this issue is limited to what the US media and intelligence sources havebeen publishing.

The American media have put a lot of pressure on President Trump to hold the Saudi government accountable and Trump has had a telephone conversation with the Saudi authorities about it.

Also, a number of US Senators have called on the Saudis to come clean of this rather sad saga.

Dr. Alireza Nourizadeh:

Nowadays some people are killed by contract killers for a mere sum of 1000 dollars and it would be stupid of the Saudis to send 15 “agents” to Turkey to kill a journalist who has entered their consulate building!

In Iran the FATF has finally been accepted by the Majles and rumor has it thatKhamenei’s letter of agreement of the bill to Larijani has played a role in its passing.

Dr. Mohsen Sazegara:

I am not sure about a letter by Khamenei but there has been a telephone call from him to Larijani to that effect.

The last time Khamenei sent a letter to the Majles speaker to interfere in its business it caused a controversy.

The argument within the regime about the need to join the FAFT has been that not to do so will affect the trade links with the Russians and the Chinese as the US economic sanctions get even harsher in the coming days.

MP Mahmoud Sadeghi has put it simply by saying that the regime’s acceptance of the FAFT has been due to “the will of the establishment”, which should be read as the will of Khamenei.

The move has had its opponents too, which are the Revolutionary Guards and the security forces that act as the go between with terrorist organizations andtheir money laundering business, and all those within the regime who will lose their interests.

Dr. Alireza Nourizadeh:

The Europeans have been trying to create an alternative SWIFT to facilitate trade links with Iran by bypassing the US sanctions.

Dr. Mohsen Sazegara:

I think the US has realized the aim of reducing Iran’s oil exports to zero is not achievable and at the same time will increase the price of oil, which Washington objects. Therefore the US might be flexible towards this move by the EU.

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۹ مهر

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می کنیم . سپس طبق روال هر هفته به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکترمحسن سازگارا خواهیم نشست و به بررسی و تحلیل مسائل مهم ایران و منطقه خواهیم نشست و به تبادل نظر خواهیم پرداخت.با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/43903

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/TCQckqHT1uY

لینک دانلود:

https://vimeo.com/294614088

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/toj5qxtorcmz

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/4qznfs2mgv9y

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1NMQpfB2clxaZRE-wjDOdk81rmu6LK2WY/view?usp=sharing

October 13, 2018 05:03 PM






advertise at nourizadeh . com