November 10, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۷ آبان

nor4-300x160.jpg

این برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر عیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده: به کی رای دادید:

دکتر سازگارا: من نه دمکرات هستم و نه جمهوری خواه ومن مستقل هستم و جزء آن ۳۵ در صد مستقل ها هستم و شخصا اعتقاد دارم که وقتش هست که یک حزب سوم افتتاح بشود و به سیاق این سی و چند در صد مستقل نگاه میکنم ببینم کدام بیشتر به نفع این جامعه است و کدام بیشتر به نفع دموکراسی است ، و بهترین سیستم برای آمریکا اینست که رئیس جمهور از این حزب باشد و مجلس از آن یکی، برای اینکه اجازه نمیدهند دولت خیلی بزرگ شود . بنیانگذاران آمریکا آنها هم خیلی دلواپس بودند از اینکه دولت بزرگ و سنگین بشود ، و ممکن است آزادی های مردم را بگیرند اصولا آمریکاییها از دولت میترسند و حتی حاضر نیستند اسلحه را زمین بگذارند.دولت مرکزی خیلی اختیارات ندارد و دولت های هر ایالت خودشان کارها را میکنند.

دکتر نوری زاده: من منظورم اینست که این مدت که مسائل آمریکا مورد توجه مان بوده معمولا چنین بوده که این تضاد بنوعی عمد رها شده ، انجور که شما گفتید مثلا آقای ترامپ در سنا اکثریت داره ولی در مجلس نمایندگان اینطور نیست خانم نانسی پلوسی رو گوش میکردم صحبت هایی که میکرد و وعده هایی که به مردم میداد بیشتر خیر بود شما یک شرحی بدهید که این نظام چطور میچرخد؟ نظام کنگره به چه صورت است و اختیاراتشان تا چه حد است؟

دکتر سازگارا: من اول یک اعتراف به اشتباه بکنم من در دهه هفتاد در این جا تحصیل کردم ولی آن مقطع دانشجو ها چپ رادیکال بودند و در واقع ما در آمریکا زندگی نمیکردیم و یک گروه شیعه ایرانی بودیم و برخوردمان با آمریکا بصورت عیب جویی بود و فردای پیروزی انقلاب هم تئوری هیچکس دمکراسی نبود و مردی مثل دکتر سحابی میگفت دموکراسی لوکس است عدالت اصل است و همینکه بگیریم و ثروت را تقسیم کنیم و همه چی را ملی و دولتی کنیم .

اما این بار که من آمریکا آمدم دیگر آن باد انقلابی گری خوابیده و چشممان باز شده است و دیدیم که انقلاب چه چیز وحشتناکی است بنابراین ایندفعه آن پرده ها جلو چشمم نیست و سعی کردم با زندگی آمریکا مشارکت کنم و به کشوری که به من نوعی و خانواده ام پناه داده است در پیشبردش همکاری داشته باشم و کمک کنم چرخ آن جامعه بچرخد و اینبار واقعا از این چرخش چرخهای دموکراسی لذت میبرد آدم ، اولین نکته در آمریکا اینست که تفکیک قوا وجود دارد ، کنگره که متشکل از دو مجلس هست دولت که در رأسش رئیس جمهور با اقتدار خیلی زیادی هست و قوه قضاییه که واقعا سه قوه مجزا هستند و میشه گفت دو قوه بزرگ دیگر در جامعه وجود دارد یکی مطبوعات هست و رادیو تلوزیونها و رسانه ها و دولت هیچ رسانه ای ندارد.

قوه پنجم جامعه مدنی امریکا است. همه قشری در جمعیت ۳۲۰ میلیونی آمریکا وجود دارد مذهبیون افراطی و لیبرالها یی که شاید در دنیا نظیرش نباشد از لحاظ آزادی خواهی نظیر ندارند . اما مجموع این طیف بزرگ پذیرفته اند که داور نهایی صندوق رای است ممکن است یک آدم دیوانه ای پیداشود و در یک کنیسه یهودی تعدادی را بکشد ولی بلافاصله جامعه بسیج میشود و میگوید هیچکس بعنوان آزادی بیان زندان نمیرود حتی اگر مسائل محرمانه رامنتشر کند نهایتا از او به دادگاه شکایت میکنند .شما ببینید این روزنامه های آمریکا چه بساطی سر دونالد ترامپ در آورده اند و بهر حال با رای مردم آمریکا انتخاب شد اما بقیه جامعه دارد از خودش دفاع میکند ، مجلس نمایندگان که هر دو سال یکبار انتخاب میشوند و مجلس سنا هر ۶ سال یکبار سناتور ها انتخاب میگردند و لی هر دوسال یک سوم مجلس سنا کاندیداهایش رای میآورند.

اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان ماند، سیاست خارجی در سنا است عزل و نصب وزیران در سنا است و ترامپ خیالش راحت شد مجلس نمایندگان دموکراتها اکثریت هستند الان کار خوبی شد چون باید به تصویب دو مجلس برسد مثلا اگر ترامپ بخواهد قانون مهاجرت را تغییر دهد باید دو مجلس رای بدهند بودجه بخصوص دست مجلس نمایندگان است . اولین کاری که خواهند کرد انتخاب روسای کمسیون ها است و روسای کمسیونها را عوض میکنند. در آمریکا جامعه از کاخ سفید اداره نمیشود و قدرت اقتصادی دست مردم است و سهامیان عام هست مردم آمریکا سهامدار بسیاری از موسسات آمریکا هستند و قدرت چند نوع است ، پول و تبلیغات و اسلحه است،.

در ایران الان نهاد منحوس ولایت فقیه و شخص خامنه ای خمینی نه سوادش را داشت و نه فرصتش و هم پیر بود شاید اگر احمد فرصت پیدا کرده بود همین بساط را پهن میکرد ولی این آقای رهبر طی سی سال گذشته قدرت بیکرانی را که در قانون اساسی داشته است نقد کرده است و مقداری زیادی قدرت در آن بیت رهبری انباشته است رادیو تلوزیون انحصاری ، یکسره دست بیت رهبری است و تشکیلات دارند برایش ، پول ، نزدیک به نیمی از اقتصاد کشور را اینها در کنترل گرفته اند...........

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

A Window to the Fatherland – Thursday 8 November 2018

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with talking to our special guest of every Thursday, Dr. Mohsen Sazegara, by asking him if he did vote in the US Midterm elections

Dr. Mohsen Sazegara:

I am neither a Democrat nor a Republican and can describe myself as being among the 35% independent voters and strongly believe it is high time we had a third party in the US politics.

It is to the benefit of democracy to establish this new political party, as it will stop the state becoming even larger. The founders of the United States were always concerned about the government becoming too big and the American public are always worried about this issue and as such refuse to lay down their arms.

When I studied in the US before the revolution we had a left wing religious and critical view of the US and even after the revolution nobody really had any understanding of democracy for Iran.

But when years later I came back to the US I realized that revolutions are such horrific things and appreciated the US democracy that offered refuge to myself and my family and we now contribute to the American society and enjoy our freedoms.

Here no one is sent to prison for expressing their views and the ballot box has the last say about who rules the country. Just look at the freedom of press and how it challenges President Trump’s policies without fear of persecution.

The exact opposite of this system rules Iran where the sinister and tyrannical notion of Velayate Faghih, or the absolute rule of the clergy, manifested in Khamenei’s whims, has destroyed the country and he is accountable to no one!

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/44908

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/Yq_CCHU-bik

لینک دانلود:

https://vimeo.com/299672984

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/01zhbgxd8ucz

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/spl70zcwyrkb

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1ccHUXpPIqHZvoj-RzileP5_xf9JwPYbi/view?usp=sharing

November 10, 2018 03:24 PM






advertise at nourizadeh . com