November 24, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱آذر

nor4-300x160.jpg

این برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست:

دکتر نوری زاده: کارگران امروز تظاهرات بزرگی کردند و خوب دارند جلو میروند از ارومیه تا مشهد و از زاهدان تا بندر عباس و اهواز و کردستان ، آیا بنظر شما ما داریم این مرحله را بصورت طبیعی و درست جلو میرویم؟

دکتر سازگارا : من البته کوچکتر این هستم که بتوانم به بچه های مبارزی که در کف کارخانه ها و کف خیابانها و دانشگاهها به مبارزه پرداخته اند درست و غلطی بگویو و دیکته اشان را تصحیح کنم ولی اجازه بدهید اینطور بگویم بنظر من حرکت کارگران در نیشکر هفت تپه دست کم سه درس مهم به بقیه مبارزین کشور دادند و این سه درس را میتوانیم بیاموزیم ،۴ هزار کارگر که در این واحد بزرگ کشت و صنعت کار میکنند ،.
درس اول اینها سازماندهی خیلی خوبی کردند یعنی از ۱۵ قسمت این مجموعه هر قسمت یک نماینده دارند و نمایندگان باهم جمع میشوند و سخنگوی خوبی دارند، اسماعیل بخشی را شما حرفهایش راشنیده اید یک رهبر اتحادیه کارگری کامل است ، خبرها هنوز کامل نیست بعضی میگویند آزاد شده و بعضی هنوز میگویند در بازداشت است ولی این جمله این مرد درخشان بود، که میگفت من اگر در زندان مردم، جنازه ام را دفن نکنید و باتابوت در کنار تظاهر کنندگان بیاورید تا حق کارگران را مرده ام هم فریاد بزند . این یک رهبر مبارز است اونهایی که در خارج مینشینند و حکومت تعیین میکنند کادری که بتواند اگر سخنگو را گرفتند جانشینی داشته باشد کارش را ادامه بدهد

دکتر نوری زاده: من تحقیق کردم مثل آقای بخشی آدامهایی هستند که تمام مبانی یک مبارزه را میدانند و حرفهایشان را که گوش میدهد کتاب خوانده و فیلمها را دیده است و ما با یک کارگر ساده روبرو نیستیم. با کارگر حزبی هم روبرو نیستیم که شعار حزب را بدهد با یک کارگر آگاه روبرو هستیم که برای خودش یک وظیفه ملی قائل است

دکتر سازگارا : درس دومی که از حرکت آنها میشود گرفت اینست که میگویند اهداف دست یافتنی ، درست است که ما در نهایت باید متحد بشویم حول یک اتحاد بزرگ سیاسی و آنهم رفتن شخص خامنه ای و نهاد ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی است ولی بخشهای مختلف جامعه باید بتوانند خواستهای دست یافتنی و روشن را تایین کنند و برای آن مبارزه کنند و هرینه هایش را بسنجند و حکومت را وادار به عقب نشینی کنند و خواسته هایشان رامیگیرند به خواسته بعدی بروند چون این روش امید ایجاد میکند در نهاینت مبارزات مدنی جنگ بین امید و ناامیدی است . عموم مردم ایران گرسنه خسته و این ناامیدی خیلی مهم است این سایه شوم استبداد وقتی شدت میگیرد طبیعی است که مردم فکر میکنند زورشان نمیرسد و فایده ای ندارد و گرفتن اهداف مرحله ای و قدم به قدم بسار کمک میکند به این که امید مبارزه در مردم زنده میشود و این مهمترین اصلی است که از کارگران نیشکر هفت تپه باید بگیریم چون خیلی روشن تعریف کردند اهدافشان را ۱۵ تاخواسته گذاشته بودند و الان هم کاهشش داده اند به دو سه تا خواسته روشن ، که این کارخانه را یا برگردانید به قبل ، مدیر عامل دزدی که ۸۰۰ میلیون دلار گرفته و فرار کرده یا بدهید به کارگرها و بگذارید از این نابسامانی در بیاید و اهل مذاکره هم هستند همین آقای بخشی میگفت مقامات کشور بیایند حرف بزنیم ما که چیزی نمیگوییم حقوق ۴ ماه ما را نداده اید آدم را که نمیکشند میتوانند بنشینند و حرف بزنند. وهم اینکه اهل مذاکره هستند و هدف دست یافتنی را بگیرند و بیخود شعارهای رادیکالیسم ندهند، بقول لنین چپ روی بیماری کمونیست هاست.


دکتر نوری زاده: با توجه به اینکه کارگران هفت تپه محوریت پیدا کرده اند و در نزدیکیشان کارخانه فولاد اهواز است و نکته دیگرمعلمان در یکطرف دیگر است و بعد ورود دانشجویان که ما نگران بودیم دانشجویان کجا هستند حالا دانشجویان امیر کبیر و آزاد و علوم اجتماعی و چمران اهواز هستند.

دکتر سازگارا : درس سومی که حرکت کارگرها به ما میدهد وقتی یک بخش جنبش مدنی ایران حرکت میکند خیلی حیاتی است که بخشهای دیگر از آن حمایت کنند نه فقط زمانی که کارگران هفت تپه حرکت میکنند کارگران بخشهای دیگر مثل فولاد مثل چندین کارخانه و۳۰ اتحادیه کارگری بیانیه مشترک داده اند و از آنها پشتیبانی کرده اند بله ۳۰ تا وکیل هم یک نامه امضاء کرده اند و پشتیبانی نموده اند و دانشجویان بسیار کار شایسته ای کردند و در پیش کارگرها حرکت کردند و زبان آنها شدند
جا دارد همه ما بخصوص روزنامه نگاران که تریبون دارند کارگران مبارزند ولی مثل یک روزنامه نگار نتوانند بنویسند یا تیریبون نداشته باشند حرف بزنند این درس سوم در این جنبش کارگران نیشکر دیده شد که چه خوب بخشهای دیگر دارند حمایت میکنند هفت ونیم میلیون کارگر صنعتی داریم که اگر دستشان را از کار بکشند حکومت در شرایط سختی قرار میگیرد ولی نیازمند این هستند که روشنفکران و روزنامه نگاران صدایشان را به گوش مردم برسانند...........

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.


A Window to the Fatherland – Thursday 22 November 2018

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with talking to our special guest of every Thursday, Dr. Mohsen Sazegara, by asking him about the eruption of workers’ strikes and protests across the country.

Dr. Mohsen Sazegara:

I am of course not in a position to try to teach our heroic workers at the Haft Tapeh Sugar Factory as to how to continue their struggle and am so humbled by their actions.

However, I think their struggle has taught us three main lessons that should be followed by other freedom fighters of our country;

First; they have shown a very solid organization in their struggle and have set up 15 committees to coordinate their protests.

If you listen to the speeches of Ismail Bakhshi, their spokesperson, you will realize that he is a true trade union leader. Some reports say he has been freed from detention but other reports say he is still in prison. He has even said that if he dies in custody he wishes his coffin be carried at the front of the next workers’ protest march!

The second lesson is that unity can always be followed by victory. Our movement’s aim must be the end of the Islamic republic regime and its leader Ali Khamenei.

Unity gives strength to people’s will as it gives them hope that there could be a better tomorrow for them.

And the third lesson is that the workers’ movement is an indispensible part of the larger Iranian people’s civil rights movement as we now see that the Iranian students have come out in support of the workers and it is now high time our intellectuals and journalists did the same!


لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/45468

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/kzfnhorDYEA

لینک دانلود:

https://vimeo.com/302318921

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/cbfgnpmjhf3e

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/wpdy7ruzl6op

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1iBnGgPkL63qGaEOJM7DlHHFPh9mxFNU-/view?usp=sharing



November 24, 2018 11:20 PM






advertise at nourizadeh . com