December 05, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری چهارشنبه ۷ آذ

nor4-300x160.jpg

این برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم.
سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه امروز جناب آقای دکتر منوچهر فرحبخش خواهیم پرداخت و با ایشان در ارتباط با اعتراضات کارگران و داستان کارخانه نیشکر هفت تپه و مهمترین مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی به تبادل نظر خواهیم نشست و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

دکتر نوری زاده:این حکایت هفت تپه که امروز حکایت بزرگی شده است وکارگران هفت تپه یاد دادند یک نوع مبارزه جدید با رژیم را، چه بود این هفت تپه که مجتمع نمونه خاورمیانه بود داستانش را برای ما بگویید.

دکتر فرحبخش: اینروزها اینقدر در مورد هفت تپه صحبت شده که گوشها واقعا پر شده است و این کارگران زحمتکش که واقعا قربانی هستند . در این باره هیچاشاره ای به سابقه و تاریخچه این کارخانه نشده است و مردم خبر ندارند. من برای اینکه وارد این قضیه بشوم از خود جمهوری اسلامی شروع کنم، این حکومت اسلامی لعنتی در ظرف این مدت چهل سال یک رقمی حدود هزارو سیصد میلیارد دلار درامد نفتی داشته است یعنی ۱/۳ تریلیون دلار ، خوب یک کشوری را هم تحویل گرفت که در کوران توسعه و ترقی بوده است، همه چی آماده بوده این درامد را هم داشته است و چهل سال گذشته امروز که نگاه میکنید موجودی دلاری و ارزی ما چه آن مقداری که در بانک مرکزی است و مقداری که در صندوق ارزی و مقداری که در بانکهای خارجی هستند حدود د میلیارد دلار است یعنی هزارو دویست میلیارد دلار در این مدت هزینه شده است ، هزینه چی شده است؟ هزینه جنگ عراق و دور زدن تحریمها و دزدی ها وحزب الله و تبلیغات و خرج کشورهای عربی شده است .
الان از این مبلغ آن چیزی که در مملکت آمده که سرمایه گذاری بشود این چیزی است که شما میبینید،
این شرکت هفت تپه هم یکی از همین قربانی هاست ، ببینید ده سی یکی از ده های سرنوشت ساز برای مردم ایران است صنعت نفت ملی شد ، دعوای بین شاه و دکتر مصدق پیش آمد، بعد ماجرای ۲۸ مرداد پیش آمد ، بعد قرار داد کنسرسیوم پیش آمد بعد از اینها برنامه دوم توسعه پیش آمد.
یعنی سال ۳۶ و شاه قدرت بیشتری پیدا کرده و بسوی سازندگی میرود ، من یک اشاره اینجا باید بکنم ، ما در کشورمان دو شخصیت دو دولت داشتیم که اقتصاد محوری فکر میکردند یکی رضا شاه ودیگری محمد رضا شاه بود و سومی نداشتیم و بقیه رجال ما سیاست محور بودند اصلا ذهنیت اقتصادی مطلقا نداشتند به همین هیچ چیز ساخته نشد بغیر از اینکه این دو تا ساختند ، یک مثال زنده اش دکتر مصدق است بزرگترین خدمت را با ملی کردن صنعت نفت بود ولی آن زمان آنکسی که بعد از ملی کردن باید مینشست پای شرکت نفت مذاکره میکرد برای عقد قرارداد های تجاری آنجا سیاست مدارها بودند ، دعواهای بین شاه و دکتر مصدق هم سر همین مسئله بود شاه میگفت ما داریم کار بازرگانی و تجاری میکنیم سیاسیش نکنید.
بهر حال نیشکر هفت تپه جزء برنامه هایی بود که در برنامه های دوم توسعه قرار گرفت ، حالا چرا قرار گرفت؟ محمد رضا شاه قانون اجرای برنامه توسعه را به دولت ابلغ کرد و برای اجرای این برنامه دنبال یک فرد معتبر و متخصص میگشتند ، ابوالحسن ابتهاج انتخاب میشود، او یکی از مدیران اقتصادی درجه یک ایران بود و شناخته شده در سطح جهانی بود و امریکا تحصیل کرده بود ، شاه این را میخوادش و میگوید این برنامه را باید اجرا کنی او قبول میکند و سازمان برنامه را ایجاد میکند .

خودش هم با حکم شاه رئیس برنامه میشود این سال ۳۵ است وقتی رئیس برنامه وبوجه میشود متخصصین و کارشناسان را در سازمان برنامه جمع میکند و برنامه دوم را درمدت کوتاهی تهیه میکنند در این برنامه ابتهاج به یک نتیجه میرسد که در بین استانهای کشور استان خوزستان یک حالت استثنایی دارد ،یکبار در لندن با او صحبت میکردم با ابتهاج که شما چرا اینقدر روی خوزستان حساسیت داشتید و گفت خوزستان ۵ امتیاز دارد که بقیه استانها ندارند گفتم چیه؟ گفت متصل به دریاست، انرزی ارزان دارد ،خاک خوب دارد ، آب خوب دارد و کارکناش سطحشان بعلت تماس با انگلیس ها از جاهای دیگر بالاتر است این از جاهایی است که اگر درست به آن رسیدگی شود تمام مملکت را خرج میدهد.

برنامه دوم توسعه در حال انجام بود که ابتهاج در یک مسافرت به خارج کشور با شخصی بنام لیلیان تال آمریکایی آشنا میشود. و اورا به ایران دعوت میکند لیلیانتال خودش یکی از برنامه ریزان معتبرآمریکا است و در ایالت تنسی مسئول برنامه ریزی میشود. در آنجا تعداد زیادی شرکت درست کرد و توانست این ایالت را معتبر کند .
او را به ایران میآورد و به خوزستان میبرد و بعد از مطالعات کارشناسان میگوید اگر شما برنامه را درست اینجا پیاده کنید اینجا قطب شکر و غله جهان میشود.
این شروع کار نیشکر هفت تپه بود وتا نود تن در هکتار نیشکر تولید خواهد شد و بعد از شروع بکار سالی رسید به ۱۳۷ تن در هر هکتار ببینید چه جواهری بوده این نیشکر هفت تپه.
۱۳۳۸ شرکت نیشکر هفت تپه ساخته میشود ۱۳۴۱ به بهره برداری میرسد. و تا ۱۳۴۸ تولید میکردند و در این سال میآیند شرکت نیشکر هفت تپه با سهامی خاص رو ایجاد میکنند در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در صد سهام سازمان گسترش و نوسازی ایران . اینقدر این شرکت سود آور بود که ۱۷ کارخانه جانبی برایش در نظر گرفته شده بود خوراک دام و کاغذ سازی و اتنول سازی داشت مقوا سازی داشت و ۱۷ کارخانه باید این پروژه هفت تپه را تکمیل میکرد ............
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

A Window to the Fatherland – Wednesday 28 November 2018

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

In tonight’s program we have the pleasure of having the economist Dr. Manouchehr Farahbakhsh as our guest to discuss with him the ongoing workers strike at the Haft Tapeh Sugar Factory as well as other economic and political issues of Iran.

Dr. Manouchehr Farahbakhsh:

The Haft Tapeh strike has been dominating the news about Iran these last few days but we really need to look at the roots of this crisis which is the very existence of the Islamic republic regime that has squandered more than 1.3 trillion dollars of Iran’s oil revenues by spending it on the war with Iraq, fighting the sanctions, paying Hezbollah and other radical groups and on propaganda among Arab countries’ populations.

Not many people know that the Haft Tapeh Factory was a jewel in the crown of Iran’s industries before the Islamic revolution as Iran was progressing fast as an industrial country and we had massive foreign reserves in our national and foreign banks.

The late Shah believed in economic progress more than political wrangling and like his father he wanted to advance the country with a solid economy.

All other Iranian leaders like the late Dr Mossadeq were politically minded and while they served the country, their political arguments affected the economic progress of the country negatively.

The Islamic republic regime took over a countrythat was in the midst of fast economic progress with solid foundations and massive investments and turned it into the bankrupted country that is in front of our eyes.

The Shah had invited the renowned economist Abolhassan Ebtehaj to set up the Organization for Budget and Planning, which led Iran through several major social and economic construction plans including the Haft Tapeh Sugar Factory, but it is now reduced to a bankrupt and disused plant under the current regime.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/45696

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/_amxlsqsyQ4

لینک دانلود:

https://vimeo.com/303314818

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/impsdm2nxcgg

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/aajoapvj6trb

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1VIpP_yjRhPTozaBM21Wnnwpy7O1nPbqg/view?usp=sharing

December 5, 2018 12:58 AM






advertise at nourizadeh . com