December 05, 2018

پنجره ای رو به خانه پدری جمعه ۹ آذر

nor4-300x160.jpg

این برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده : چند هفته بعد از آغاز تحریمها با آنچه که داریم میبینیم و حرفهایی که آقای برایان هوک زده آیا شما احساس میکنید که راه حلهایی که اروپاییان به یک جایی میرسند با این اظهارات آقای برایان هوک واقعا بسته شده، و ما داریم میرویم برای یک رویا رویی بزرگ؟

دکتر سازگارا: والا اروپاییها خیلی وعده ها در حرف به جمهوری اسلامی دادند ولی در عمل هیچکدام به عمل نپیوست، و امریکاییها فشار خیلی زیادی به اروپاییان آوردند همین صندوق مبادله ای که طراحی شده بود عملا اروپاییها نتوانستند انجام بدهند، روز پنجشنبه آقای برایان هوک مصاحبه ای کرد و یک سری مدارکی را ارائه کرد که جمهوری اسلامی هم به حوثی ها در یمن کمک میکند هم به گروه طالبان در افغانستان ، دوباره فشار روی اروپایی ها آورده اند که شما خلاصه اگر به کمک امریکا نیایید جمهوری اسلامی پولهایش را صرف تروریسم میکند و امنیت منطقه را به خطر می اندازد. واگر این موشکهای شلیک شده به کشور های عربی بخورد در منطقه جنگ میشود. همه دنیا هم میترسند که مبادا جنگ بشود و این فشاری که کابینه ترامپ میاورد که نگذارد تحریمها یی که اعمال کرده جمهوری اسلامی توسط اروپاییان بی اثر کند و راه گریز داشته باشد.

چینی ها هم که در حرف پشتیبانی میکردند خرید نفتشان را پایین آورده اند و روسیه هم که عملا به اسراییلی ها وعده میدهد و گفته که نفت قیمتش ثابت و حتی پایینتر بیاید.
تحریم نفت ایران نه تنها قیمت ها را بالا نبرد بلکه پایین هم آورد.


دکتر نوری زاده : روسها از عربستان سعودی ستایش کرده اند که قیمت نفت متعادل باشد و همین حرفهای مفتی که اینها میزنند و اظهار نظر کرده بودند که نفت در شروع تحریم ها به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رسید. ما شاهد هستیم که بهای ارز خارجی پایین آمده است و آیا خود دولت عامل پایین آمدن قیمت دلار شده است و از این بتواندکردیت بگیرد و بگوید ما مسلط به بازار هستیم.

دکتر سازگارا: بانک مرکزی این حساسیت را داشت که بعد از دور دوم تحریمها بازار پنیک نمیکند و دلار بالا نمیرود الان اگر پایین آمده است علتش اینست که ما ۳۷ میلیارد دلار ما ارز حاصل از صادرات داریم که ۷ میلیارد آن به ایران برگشته و ۳۰ میلیارد آن برنگشته با وجود اینکه پیمان نامه ارزی دارند و صادر کننده ها باید برگردانند و بانک مرکزی زور کرده بود که بیایید در سامانه نیما آنجا عرضه کنید که مبادله برای خریدار و فروشنده است و دلار ۱۰ هزار تومان است در نتیجه صادر کنندگان نمی آمدند حالا آمدند از چند روز پیش بخشنامه کردند که تا مرز یک میلیون یورو در سال میتوانید نیاورید در این سامانه و در بازار آزاد بفروشید .
و البته به صرافهای مجاز، و همین باعث شده که صادر کننده ها دارند ارزشان را در بازار آزاد میفروشند و صرافان بازار ارز ایران هم زیرک هستند وقتی این سهمیه ها پر شد دوباره قیمت ارز بالا میرود دو تا نکته اساسی هست یکی اینکه اصل صادر کننده ها شرکت های پتروشیمی هستند که بیشترشان را بیت رهبری تصاحب کرده است.
این ارز صادرات که بانک مرکزی دادش بالا است که چرا نمیفروشید؟ همه در اختیار بیت رهبری است و ضمن اینکه مردم را بیچاره کرده اند و قیمت بالا میرود، ته آن برمیگردد به بیت رهبری ، نکته دوم اینست که حجم نقدینگی کشور از مرز یک تریلیون و ششصد هزار رد شده است، و نقدینگی افزایش پیدا میکند این حجم نقدینگی مثل یک بهمن بزرگ میماند یکی از اقتصاد دانها گفته بود چهل سال است در این کشور اینها دارند با علم اقتصاد جنگ میکنند. و حاضر نیستند بپذیرند که با اقتصاد نمیشود جنگ کرد همانطور که با علم فیزیک هم نمیشود جنگ کرد و بروی در پشت بام و بگویی جاذبه نیست آگر بپری می افتی و پاهایت میشکند، آقایان انکار میکنند و جنگ میکنند و این بلا ها سر کشور میآید.
e
A Window to the Fatherland
Friday 31 November 218

We begin to night’s program with Dr Alireza Nourizadeh reading one of his poems from his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

In tonight’s program we will discuss the comments of Brian Hook, US special envoy for Iran affairs, with Dr Mohsen Sazegara, to find out if Washington is now on s new course of action towards the Iranian regime.

Dr Mohsen Sazegara:

The truth is that the Europeans had given many promises to the Iranians to help them out after US withdrew from the nuclear deal.

But in reality the US pressure on them have been effective and nothing substantial has happened.

And now Mr Hook has displayed a range of military hardware that the regime has supplied to the Houthis in Yemen which is meant to tell the Europeans that if you trade with this regime you are indirectly supporting terrorism and instability in the Middle East.

The Chinese have also backed off from full support of the regime by buying its oil despite the US sanctions.

At the same time the price of oil has remained stable and not jumped up against earlier predictions.

Dr Nourizadeh:

Do you think the attempt to impeach Zarif if a political game between the factions of the regime or Khamenei is now wants to see the back of him?

Dr Sazegara:

I have got the exclusive news that Zarif had resigned in protest against the Paris terrorist plot and arrest of Iranian diplomats in Denmark but Khamenei had rejected it.
Zarif had argued his diplomatic talks with EU are worthless while the hardliners underline them with assassination plots.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/45775

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/eqBpD3ZUPxI

لینک دانلود:

https://vimeo.com/303731597

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/lxwroudvvvuk

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/jct6qvalce8o

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1sjqQ6u4iBOnLE9QyQ5vlXzkTr4HOdnC5/view?usp=sharing


December 5, 2018 01:10 AM






advertise at nourizadeh . com