December 31, 2018

تفسیر خبر 7 دیماه

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به عرصه داخلی ایران
برخی از کارگزاران حکومت از جمله خانم فائزه رفسنجانی در باره متزلزل شدن حکومت ایران سخن میگویند آیا گفتار آنان بازتاب واقعیت است؟ و آیا ارتباط به مقدمات انتخابات آینده دارد ؟
و در عرصه های دیگر دورتر از آنچه که کارگزاران حکومت میگویند اعتراضات در خوزستان و جای جای دیگر ایران ادامه دارد.
آیا براستی حکومت ایران در حال فرو پاشی است و چه نیروهایی آمادگی جایگزینی حکومت را دارند و آیا آنگونه که حکومت تبلیغ میکند در صورت سقوط ایران سوریه خواهد شد یا چنین نخواهد بود و فقط جهت ایجاد هراس در بین مردم است؟
میهمانان امشب تفسیر خبر :
آقایان دکتر علیرضا نوری زاده و مهندس حسن شریعتمداری و حشمت الله طبرزدی

چالنگی: تفسیر شما از سخنان خانم فائزه رفسنجانی و آقای تاجیک چیست؟

طبرزدی : وقتی یک حکومت مشروعیت و مقبولیت خودش را از دست بدهد و در بین خودشان هم چالش های جدی وجود داشته باشد که ناکارآمدی جدی حکومت را نشان میدهد ، خود به خود حکومت فروپاشیده بحث جدیدی نیست، ولی اینکه خانم هاشمی رفسنجانی و آقای تاجیک این مسئله را مطرح میکنند من فکر میکنم یک نوع فرار رو به جلو است بدلیل اینکه اولا میخواهند نقش خودشان را به لحاظ خانوادگی در این مسئله فروپاشی و عدم کارآمدی را بنحوی توجیه بکنند و مکتوم بگذارند و مسئله بعدی اینست که اصلاح طلب ها اصولا وقتی که به مسئله انتخابات نزدیک میشوند شروع میکنند به حرفهایی زدن که بنحوی آن حرفها یک نوع همدلی ملی یا اجتماعی را بوجود میآورد و همه میگویند ببینید ایشان هم گفت و درست میگوید و بعد ممکن است بخواهند از همین زمینه سازی اجتماعی و سیاسی دوباره استفاده بکنند و مردم را به پای صندوق های رای بی محتوای مسخره اشان بکشانند بنابراین من ضمن اینکه تایید میکنم فرمایش این دو شخصیت جمهوری اسلامی را اما این نکته را هم عرض میکنم که باید مراقب باشیم.

چالنگی: تفسیر شما را میشنویم جناب نوری زاده در آستانه انتخابات و این گزارشی که این دو نفر داده اند امر پنهانی نیست و در جاهای دیگر همه شاهد هستند و یا ازدور هم بعضی کارشناسان چنین نظری را داشته اند ؟

نوری زاده: من یک تفاوت مختصری میبینم و آن اینکه فائزه پدر کشته است و از زمانی که رفسنجانی را بقتل رساندند اینجا و آنجا دخترا و خانم مرعشی اشاراتی به چگونه از بین بردنش نمودند. بنظرم اینجا فائزه آن مسئله را لحاظ دارد و میخواهد بگوید پدرم که رفت ببینید به چه روزی دچار شدید و در عین حال برجسته کردن نقش خودش هم هست در جامعه و مردم اینروزها دنبال افراد شجاع در داخل هستند و تنها نگاهشان به خارج نیست طبیعتا او احساس میکند مسابقه هست و برای او جایی وجود دارد و بزند بیاید جلو ، رژیم چگونه باهاش برخورد بکند واین میتونه ابعادش را تغییر بدهد اگر فردا اورا تحت تعقیب و محاکمه کنند خوب بنفعش میشود ولی اگر با بی محلی حکومت روبرو شود مجبور است دفعه بعد لحنش را تند تر کند، بنابراین میخواهم بگویم فائزه شرایط خاصی دارد . اما آقای تاجیک در مقام مشاور آقای خاتمی به اعتقاد من دارد حرفی را که مردم در دی ماه گذشته زدند را به زبان میآورد و درواقع میگوید که دیگر اصلاح طلبی هم کاری نمیتواند بکند، و من اصلاح طلب هم که به نظام معتقد بودم آمده ام و میگویم کشتی تایتانیک شدیم بنابراین شما این بانگ را از هر گوشه میشنوید فقط ذوب شدگان در ولایت جهل و جور و فساد هستند که برای نظام سینه میزنند و حسین شریعت مداری بازجوی وزارت اطلاعات از رسیدن موشک های جمهوری اسلامی به شهر های امریکا سخن میگوید این برای ما کاملا آشکار است که در جامعه ما که ۸۰ درصد از جامعه پشت به نظام کرده اند و نظام را در حال فرو ریختن میدانند و من نگرانی خانم رفسنجانی رابی دلیل میدانم که مردم نگران بعد از اینها خواهند بود نه ایران سوریه نخواهد شد و در رابطه با رهبران هم که گفتند بدیل نظام هم وجود دارد یک انتخابات آزاد توسط مردم با نظارت بین المللی بدیل و یا بدیلهای نظام هم مشخص میگردد مگر در صدر مشروطه وقتی محمد علی شاه فرار کرد مگر مملکت کلمپس کرد نه هیئت مدیره ای تعیین شد و مملکت را اداره کرد الان هم همینطور اگر این رژیم بپاشد آدم های قابلی هستند که در داخل و خارج بتوانند این هیئت مدیره را درست کنند تا برگزاری انتخابات .

چالنگی : در آن کشتی تایتانیک یک جریان عاشقانه هم بوجود آمده بود احتمالا در این کشتی نظام عاشقان ولایت همچون خانم ابتکار هستند .

چالنگی: اما آقای شریعتمداری ببینید آقای طبرزدی اشاره به نزدیک شدن انتخابات کرد ۱۶ سال دستکم هاشمی رفسنجانی حضور داشته و خاندان رفسنجانی حتی مرگش را هم پیگیری نکرد و معلوم نیست اورا کشتند یا سکته کرد آقای رفسنجانی که خودش پدران بسیاری را کشت و آقای خاتمی هم دست کمی نداشت چون رئیس جمهور بود اما آقای تاجیک بعنوان یک اصلاح طلب چنین میگوید آیا واقعا دایره قدرت محدود میشود به همین ها و اگر این دایره گسسته بشود مردم ایران توانایی ایجاد یک نیروی جایگزین را ندارند؟

شریعتمداری: ببینید وقتیکه اوضاع سخت میشود حتی آنهایی که منافعی دوگانه برای خودشان متصور هستند یعنی هم یک پایشان در داخل مخالفین باشد هم پایشان در نظام باشد اولین افرادی هستند که فکر میکنند از این فرصت استفاده بکنند و با بخشهای معترض جامعه و با مخالفین نوعی همدلی نشان بدهند این نوع نزدیکی باعث میشود که شکاف درون نظام بیشتر بشود ............

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

Behind the Headlines – Friday 28 December 2018

Jamshid Chalangi:

In tonight’s program of Behind the Headlines:

Faezeh Rafsanjani has been talking about how the Iranian regime has lost all its legitimacy and she seems to be the only member of the Rafsanjani family whostill dares tell the truth about the real state of the regime.

But does this have anything to do with preparing for the next presidential election in Iran?

Our gusts tonight are Dr. Alireza Nourizadeh, Hassan Shariatmadari and Heshmatullah Tabarzadi.

Heshmatullah Tabarzadi:

When a regime loses its legitimacy, naturally the factions within it start to challenge each other with the aim of trying to save it from collapse.

However, when we hear this reality of the situation in Iran from the mouths of people like Faezeh Rafsanjani, it is a ploy to divert the attention of our people from the fact that her own family is also responsible for the miseries of our nation and then create a platform for the so-called reformists to pretend that they can save the country form collapse by dragging our people to ballot boxes.

We need to be very cautious about these ploys and not play into the hands of these opportunists.

Dr. Alireza Nourizadeh:

I see a difference here and that is that her father has been killed by the regime and she is trying to say that in his absence the country has been dragged into an abyss. At the same time she is trying to create a role for herself by forcing the regime to react to her comments.

At the same time the similar comments form Mr Tajik as Khatami’s former advisor means that in the Iran of today the so-called reformists have no future in shaping the future of the country.

Hassan Shariatmadari:

When the situation becomes uncontrollable those within the regime try to approach the opposition forces to save themselves in any future change in the country.

This would in turn lead to even further disintegration of the regime from the within.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/46871

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/hGXsmu9iptQ

لینک دانلود:

https://vimeo.com/308581734

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/efqjvfqarbi5

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/9j4mccvgkeym

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1ym36lvUO-6qwpRWnxowjgNDlLx4tEzhh/view?usp=sharing

December 31, 2018 11:41 AM






advertise at nourizadeh . com