January 03, 2019

پنجره ای رو به خانه پدری چهار شنبه ۱۲ دی

nor4-300x160.jpg

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با جناب آقای دکتر کاظم کردوانی عضو کانون نویسندگان خواهیم نشست:

دکتر نوری زاده: وقتی بعنوان یک جامعه شناس و یک محقق نگاه میکنی به سال گذشته آن چند نقطه برجسته ای که توی سال گذشته چشم را میگیرد و آن را مقدمه میدانید در واقع پیش آمد اتفاقات ، چند تا از اینها را برای ما ذکر کنید.

دکتر کردوانی: بایک استعاره شروع کنم حدود صدوخورده ای سال پیش سید حسن تقی زاده روشنفکر برجسته ایران زمانی که در خارج بود و نمیتوانست به ایران برگردد یکی از کارهایی که میکرد نوشتن مقالات مهم برای نشریات خارجی بود، از جمله یک مقاله ای برای یک نشریه فرانسوی زبان نوشته در سال ۱۳۱۲، یک جمله مهمی در این مقاله است،میگوید تاریخ ایران تاریخ روح مردم است و در تاریخ روح مردم رنج است و جاودانگی، و من تصور میکنم که ما در این صدو اندی سال همه کوشش های همه کوششگران ایران دوست و مردم دوست این بوده است که چگونه از این رنج تاریخی رهایی پیدا کنیم و رها شدیم. من فکر میکنم در پاسخ به جنبعالی ، در سال گذشته کوششهایی از ناحیه های گوناگون اعتراض ها و حرکت های اجتماعی که از سوی کسانی که بنیان جامعه و ستون های جامعه هستند یعنی کارگران ، در حوضه اقتصاد ایران بدون نیروی کار هیچ اقتصادی اصلا معنا ندارد، و موضوع دوم معلمان یعنی دانش ، شما از دو پایه و دو استوانه بزرگ مملکت، ما شما شاهد حرکت های اجتماعی بوده اید. در کنارش به طبع در حوضه دانشگاهها بوده و تمام حرکتهای اجتماعی و سخت گیری های همیشگی حکومت بوده است و رشد پیدا کرده و در حوضه هایی پیدا شده که نشان میدهد که این اصطلاح عامیانه کفگیر به ته دیگ خوردن را تعبیر میکند ، کوشندگان محیط زیست ایران کسانی که برای بهتر زیستن مردم ایران زحمت میکشند و دستگیری آنها و بطور مشخص کشتن انسان نازنینی مثل دکتر کاووس سید امامی تحت عنوان جاسوس، ما باهم همکار بودیم در دانشگاه و شخصا هم با هم رفیق بوده ایم، تنها چیزی که مطلقا نمیشود به کاووس گفت جاسوس بودن است . شما ببینید این عرصه محیط زیستمان حالا آمده اند سراغ جمعیت شناسان ما و اینها را هم شروع کرده اند به گرفتن بنظر میرسد که حکومت دیگر کسی را نمانده است که بگیرد.

دکتر نوری زاده: شما اشاره کردید به زیر ساخت جامعه یعنی کارگران باید یادمان باشد که سیصدو پنجاه هزار راننده کامیون هم جزء همین ها محسوب میشود و آن جنبش عظیمی که بی سابقه بود و بعد معلمان و بازنشستگان و نکته جالب دکتر کردوانی از دیروز بازنشستگان ارتش و نیروهای مسلح هم به مردم پیوسته اند به مردم و بنظر من این نکته خیلی مهمی بود که باید تامل کنیم سابقه نداشته که بازنشسته گان نیروهای مسلح بیاید در کنار دیگر اقشار مردم و خواستار حقوق مشروعه اش بشود یعنی در زمانی که بودجه را نگاه میکند که چرا باید سپاه پاسداران ۲۵٪ بودجه اضافه بگیرد و ارتش بودجه اش نصف بشود درست مثل پسر زن صیغه ای و پسر زن عقد دائم، اینها بنظر من اینکه از شما سئوال کردم اینها برای اولین بار بدون اینکه از خارج برنامه ریزی شود خود مردم در داخل به اعتصابات پیوسته اند آیا شما این را نمی بینید؟

دکتر کردوانی: البته ما در حوضه بازنشستگان هم پیش از سال گذشته هم بوده است و این اعتراضات در سال گذشته رشد پیدا کرده است و مسئله ورود بازنشستگان نیروهای مسلح یک مسئله جدیدی است ، بنظر من یک اتفاقی که الان جدیداً در ایران بعد از جنبش سبز شاهد هستیم شکل گیری جنبش های مدنی است که به ظاهر تشکیلاتی ندارند که من تصور نمیکنم چنین باشد، یعنی حرکتهای بدون نطفه های تشکیلاتی و با شیوه خاص خودشان ، و نه بشکل سنتی بدون نطفه های تشکیلاتی نمیتواند باشد و شبکه های اجتماعی نقش خیلی مهمی را بازی میکنند و بسیار باعث دلگرمی برای جامعه ماست و یکی از نکات دلگرمی آن افزون بر رشد دادخواهی و رشد حق خواهی بعنوان یک انسان ایرانی بعنوان یک هویت آزاد در این مملکت است هویت قیم پذیر باشد نیست، و من فکر میکنم شکل گیری چنین هویتی باعث خواهد شد که سازمانهای سیاسی که براساس این نهاد های مدنی شکل میگیرند سازمانهایی باشند که بسیار فراگیرتر و مدرنتر هستند از سازمانهای سیاسی گذشته تاریخ ایران که تا کنون شاهدش بوده ایم..............

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

A Window to the Fatherland – Wednesday 2 January 2019

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

In tonight’s program we will speak to our special guest Dr. Kazem Kardavani, who is a member of Iran’s Association of Writers, by first asking him that as a sociologist, what does he think the future holds for Iran in view of the political developments of last year?

Dr. Kazem Kardavani:

About one hundred years ago the prominentIranian intellectual Hassan Taghizadeh lived in exile and could not return to Iran. However he used to write about Iran for foreign press and in one such article for a French daily he had said that the spirit of Iran lives in its citizens forever.

During the last year we have witnessed the rise of this spirit through the movements of workers, farmers, teachers and the students and some of them like the late Dr. Kavoos Seyed Imami have also lost their lives at the hands of the regime.

It appears that the regime is now exhausted from arresting and repressing any more people.

Dr. Alireza Nourizadeh:

You mentioned that the foundations of a future civil society in Iran must be based on the powers of people like theworkers and truck drivers and even the pensioners. It appears that the Iranian people’s current movement is entirely home made and receives no direction from outside the country.

Dr. Kazem Kardavani:

I believe the social media is playing a very crucial role in this movement and encourages sections of our society to join it and in due time this movement will find its own identity and play a historic role in shaping the future of Iran.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/47038

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/AlCxkqcODhk

لینک دانلود:

https://vimeo.com/309148706

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/8qwhwyji2pxr

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/ayvhau4me1nd

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1gLAmNQvvJICPoOISCY4bSfaazwmh5Cwj/view?usp=sharing

January 3, 2019 09:40 PM






advertise at nourizadeh . com