February 06, 2019

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۱ بهمن

nor4-300x160.jpg

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان به تبادل نظر خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

دکتر نوریزاده: ما بحثی که در باره جبهه ملی داشتیم و دوستان جوانتر آمده اند و مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اینکه هردوی ما با دوستان چپ ملی مان را داریم مثل چریکها ، حالا یک عده شان اکثریت رفتند در حزب توده نشستند ولی یک عده ای شان هم ننشستند و به مبارزه شان ادامه دادند و یادم هست اولین گروهی بودند که بر علیه حجاب اعتراض کردند و تظاهراتشان در میدان ژاله و طرف عین الدوله یادمان هست. آقای دکتر سازگارا چرا دوستان چپ ما از آن ادبیات دهه شصت بیرون نمی آیند چه عاملی باعث میشود؟ ببینید ملی مذهبیون تعدادی شان تغییر کرده اند بعضا نیروهای ملی تغییر کرده اند بعضا گرفتار بیست و هشت مرداد هستند حزب توده هم که خاوری را عوض کردند و لی هنوز برای استالین اشک میریزند و فکر میکنند انورخوجه بهترین رهبر بود. الان هم برای نوه کیم ایل سونگ دست میزنند . مشکل ما چیست ؟؟؟

دکتر سازگارا:خیلی بحث مهمی است بخصوص الان وقتش است بطور خلاصه برگردیم به ۱۱ بهمن سال ۵۷ من این اصطلاح را از دکتر طهماسبی قرض گرفتم که میگوید در ایران ما قبایل سیاسی داریم حرف بدی هم نیست و داخل گروه های سیاسی ما روابط قبیله گی حکمفرماست، بدین معنی که از این قبیله یکی در بیاید مرتد حساب میشود و داخل قبیله دیگری نمیتواند برود ما خلاصه آن انقلاب اگر ۵ تا قبیله سیاسی بگوییم در ایران هستند سلطنتی ها، ملی ها، چپ ها، مسلمان ها و احزاب چپ و ملی ما در کردستان قرار داشتند خلاصه سیاسی انقلاب آن بود که چهار قبیله متحد شدند علیه قبیله سلطنتی ها و وقتی هم که سلطنت را به زیر کشاندند خودشان دعوایشان شد برای اینکه هیچکس تئوری دموکراسی نداشت و راه حل اختلافات سیاسی از طریق دموکراسی جایی نداشت، و انقلابی گری و شور و انتقام و انتقام کشی ها حاکم بود. نتیجه اش هم این شد که مسلمانها از بقیه خشن تر، تئوری آدمکشی شان بیشتر و زورشان هم بیشتر بود و در دوسه ساله اول انقلاب سر بقیه را بریدند بخصوص چپ که نزدیکترین رقیب مسلمانان بود و مسلمانها خیلی چیزها را از روی دست چپ ها نگاه و کپی کرده بودند و انقلابی گری را یاد گرفته بودند انها را قتل عام کردند در سالهای ۶۰ و ۶۱ و ۶۲که تتمه چپ و چپ اسلامی مثل مجاهدین خلق راهم سال ۶۷ خمینی در زندانها کشت. خوب اون حادثه حادثه بدی بود و من همیشه به آن تعبیر میکنم که در پوشش رسیدن به مدرنیته و آزادی انقلاب اسلامی از اشتباهات فاحش ما بود .و الان چهل سال گذشته است مسلمان ها که قدرت را گرفتند شکست همه جانبه ای را خوردند آقای خامنه ای که سی سال است رهبر است هنوز در فضای جنگ سرد و انقلابیگری مانده است و فکر میکند هنر است که همان حرفهای چهل سال پیش را بزند بهر حال مسلمانان شکست خوردند و من یکبار با آقای حجاریان صحبت میکردیم چجور میشود یک عده حاکم در حکومت شکست بخورند و مفتضح بشود تئوری هایشان در عمل ، منتها بزور سرکوب و غیرو در سرجایشان مانده اند . الان دنیا عوض شده بلوک شرق بهم ریخته مارکسیست شکست خورد و اصل گلوبالیزیشن رسیده، نه آمریکا آمریکای ده ۶۰ و ۷۰ است و نه سرمایه داری آنجور افسار گسیخته مثلا ده بیست و سی میلادی که مارکس مطلب مینوشت، خیلی چیزها تغییر کرده است و همه باید در تئوریهایشان تجدید نظر کنند.الان همه تغییر کرده ایم سلطنت طلب هم سلطنت را فقط بصورت نمادین میخواهد چپمان حداکثر در حد سوسیال دمکرات های غربی مثل حزب سوسیالیست آلمان یا کارگر انگلیس نگاه میکند. و مسلمانمان هم دیگر از آن نگاه ولایت فقیهی و حداکثری عدول کرده بنابراین این باید بازتاب پیدا کند و در گروههای مختلف بازتاب پیدا کند من که از قبیله مسلمانها آمده ام بیرون، میتوانم بگویم حداقل بخشی از قبیله مسلمانها این کار را کرد آنچه در مرکز تحقیقات استراتژیک اتفاق افتاد یک کار تئوریکی بود که دید حداکثری به دین را به حداقلی تبدیل کرد البته تک ستاره ای مثل دکتر سروش هم داشت ولی یک کار جمعی بود وتوانست بجای یک قرائت ایدئولوژیک از اسلام که دکتر شریعتی شاخصش بود یک قرائت حداقلی ازدین و درواقع لیبرال و به نوعی که عقل حاکم بشود و جا برای مدرنیته باز بشود . این راه خودش را باز کرد اگر چه بعضی از مسلمانها حتی قشر دانشگاهی هنوز تغییر تئوریک نکرده اند.و بطور مثال دکتر بازرگان با انهمه اصرار بر آشتی دین و سیاست در آخر گفت دین برای این نیامده است و تغییر کرد اگر چه دوستانشان هنوز تغییری نکرده اند . مثلا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هنوز دوستان بنده در ده چهل و دکتر شریعتی به سر میبرند.

دکتر نوری زاده : این توقف یا این جمود مثل آقای بهزاد نبوی برای نمونه اینها را ناشی از یک نوستالژی باقی مانده ای که دلش نمی آید دست از آن بکشد به آن جوانی مفقود میدانند؟ این جوانی که نوستالژی اش را دارد و برایش مشکل است که اقرار به شکست بکند. واقعا بهزاد نبوی بدهکار به مردم ایران است و باید بیاید بگوید او توصیه کرد به آقای خاتمی که با طالبان همدست بشود و بسازد!!! و بعد به کجا میرسد که ۲۵ سال بعد جمهوری اسلامی با طالبان همدست میشود این شجاعت آقای سروش خیلی با ارزش است این آدمی که تئوری هایی که یک عمر مبلغش بوده زیر پا میگذارد و کنار میگذارد ..........

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

Ahmed Vahdat

AttachmentsFri, Feb 1, 8:36 AM (5 days ago)

to Ali, me

A Window to the Fatherland – Thursday 31 January 2019

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with talking to our special guest of every Thursday, Dr. Mohsen Sazegara, for his views about the latest news of Iran and the region.

We begin by asking him why is that Iran’s left-wing organizations and activists have not changed their views and political outlooks that date back to three decades ago, despite the many social and political developments that Iran has gone through during the said period?

Dr. Mohsen Sazegara:

This is a very important debate as Iran faces many challenges for its future.

I have learnt from Dr Tahmasebi a phrase that in Iran we do not have political parties or groups, they are mainly political clans that are run on the principles of family interests.

This includes our monarchists, left-wingers, nationalists and even religious organizations.

It was the united front of these opposition groups that led to the downfall of the Shah’s regime but none had any idea or plan to bring democracy to Iran. All they did was cause havoc and take bloody revenge on the previous order under the pretext of revolutionary act.

The religious organizations were the most savage and brutal of these forces and murdered thousands of their opponents and purged all their allied political forces through executions and annihilation of them.

They even had no pity on the prisoners and the Mujaheddin Khalq and left-wing groups paid a very heavy price for these bloody purges.

We have come a long way since socialism and Marxism were the ideal of our young people and intellectuals and even the religiousgroups have lost some of their zeal and the way they look at the idea of a supreme leader dictating the policies of a country.

The hope is that after decades of bloodshed and failures we could manage to reconcile religion with politics and establish a liberaldemocracy for Iran. Although some groups like the Mujaheddin Of Islamic Revolution still live in the past.

پنجره ای روبه خانه پدری پنجشنبه ۱۱بهمن

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با مسائل مهم داخلی و منطقه ای به تبادل نظر خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد. با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/48221

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/qLtJUCH0Jho

لینک دانلود:

https://vimeo.com/314539730

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/b9jvsjmzigmp

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/wjma1wwhcimb

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1S0cTEUSSvjpmFlNBmcOyqmAZBj0qwPuj/view?usp=sharing

February 6, 2019 09:20 PM






advertise at nourizadeh . com