March 02, 2019

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۲ اسفند

nor4-300x160.jpg

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده: من با دوست هزار ساله ام علیرضا جان میبدی صحبت میکردم و میگفتم هیچکس بغیر از شما نمیتواند دکتر سازگارا را ترغیب کند که خاطراتش را بگوید بگذار خاطرات از زبان دکتر سازگارا در برنامه شما بیاید و ما سروکله بزنیم در باره سیاست، علیرضا واقعا استاد است امید وارم دکتر سازگارا در برنامه های ویژه اش با علیرضا میبدی از خاطراتش بیشتر بگوید .
سلام عرض میکنم دکتر سازگارا آیا اینطور نیست؟

دکتر سازگارا:عرض سلام و ارادت دارم خدمت شما و خدمت همه بینندگان و همچنین آقای میبدی . بله من از جوانی مشتری مقالات ایشان در مجله فردوسی و سایر مجله ها بودم ، کسی است که سالهاست زیر و بالای فرهنگ و سیاست کشور را به بوته نقد و سئوال کشیده و انصافاً نسلی بهره مند شدند از خدمات وی، من در خدمت ایشان هستم.
بهر حال حادثه انقلاب اسلامی در کشور ما حادثه ای بوده که یک نسل از چند دهه قبل از آن بتدریج انباشته کرده بوده در دوره ای که نسل من و نسل قبل از من به ثمر رساندنش و تاثیرات بزرگی را در اجتماع و منطقه و خیلی از نقاط دنیا گذاشت ، تاثیراتی که امروز بر میگردیم و نگاهش میکنیم خیلی چندان مطلوب نیست و باید که به محک نقد در بیاید و نقاط تاریک و منفیش باز بشود من وظیفه خودم میدانم که برای هم نسلی هایم و نسل جوانتر خاطرات خودمان را بگوییم مشخص و بدون پرده پوشی و بدون سانسور کردن ها و پیش داوری ها و غرض ورزی ها یک حادثه وقتی به تاریخ میپیوندد باید مورخین تاریخ رابه کمک بگیریم و بعضی ها هم نوشته اند، آقای منتظری به نظرم خاطراتش خیلی مورد حساب است همچنانکه خاطرات اسدالله علم یکی از منابع خوب بررسی تاریخ پهلوی است ، اما آقای هاشمی رفسنجانی که در مرکز حوادث قرار داشته بخشهایی از خاطراتش را من نمیپسندم.

دکتر نوری زاده: هاشمی یک مقدار از بالا نگاه کرده به خودش ، شما علم را نگاه کنید ، هاشمی خود را بالاتر از همه فرض کرده است

دکتر سازگارا: اسدالله علم ، یک هوشیاری خیلی خوبی داشت خیلی صمیمانه و از پایین به خودش نگاه کرده و همه چیز را نوشته و خود سانسوری نکرده است ،هاشمی یک جاهایی ، بعنوان یک مورخ عرض میکنم ایشان خیلی جاها معلوم است چون میخواسته همان موقع منتشر کند درست مثل اینکه پشت تریبون ایستاده و به مسائل نگاه میکند سانسور کرده و کلمات مبهم استفاده کرده است اینها برای خاطرات خوب نیست .اگر میخواهد ملاحظه کند ننویسد ، یا بگذارد برای بعد از مرگش.

دکتر نوری زاده: من هم میخواستم همین را عرض کنم همه ما وظیفه داریم نسبت به نسل بعد از خودمان و نسلهای بعد آنچه را دیدیم واقعیتش را بنویسیم من بارها این داستان اعدام پشت بام مدرسه علوی را روایت کرده ام، چون شاهد بودم و هر بار این را گفتم احساس راحتی بیشتری کردم عده ای هم بنده را متهم کردند که تو آنجا چیکار میکردی شاید تو هم تیر زده ای، من حتی در سربازی هم منشی گروهان بودم و تیراندازی نمیرفتیم و غرضم اینست که تلوزیون و رادیو و گفتگوهای شفاهی قلم را از ما میگیرد من سالها بخاطر اینکه کیهان لندن در میآمد بصورت ورقی ، هر هفته من یک صفحه خبر را آنجا داشتم ویا در نیمروز داشتم گرفتاری برنامه تلوزیون و شفاهی ما را دور میکند بنابراین من اعتقاد دارم که ما باید یاداشتهایمان را بنویسیم و من میدانم شما دارید این کار را میکند.

دکتر سازگارا: بله من حالا که شما فرمودید دو تا بدهکاری در زندگیم برای خودم گذاشته ام، یکی کتابی است در نقد تحلیلی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فصولش ریشه یابی تئوریک انقلاب اسلامی است و برنامه های عملی جمهوری اسلامی است و بعد هم فصل کلیدی این کتاب ریشه یابی است که اشکال اساسی کجاست ؟چه چیزی اشکال بنیادی بوده که تجربه اینطور شکست خورده است؟ و مدارکش را هم جمع و جور کرده ام و یکی هم خاطرات است که شفاهی تا یک جاهایی آقای میبدی محبت کرده اند و بنده را کشانده اند ولی همچنان که شما میگویید شفایی خوب است ولی جای نوشته را نمیگیرد یک زمان هم فکر کردم که خاطراتم را خودم بنویسم در یک جلد البته دویست یا سیصد صفحه بیشتر نمیشود یک قالبی شبیه قرون وسطی، مکالمه ای است که روی آن دارم کار میکنم این دو تا، بدهی است که من دارم امیدوارم برسم و عمری باشد ادا کنم.


دکتر نوری زاده: من مطمئن هستم که شما اینکار را میکنید چون علاقه مندید .
دکتر سازگارا، ده روز بعد از اتفاقی که در بلوچستان افتاد هنوز این ماجرا در پرده ای از رمز و راز است و چندین روایت ما از آن میشنویم فرمانده نیروی زمینی سپاه، پاکستان را تهدید میکند، آن یکی عربستان را تهدید میکند بعد آمریکا را تهدید میکنند و این سئوال پیش میآید که درست آنشبی که جمهوری اسلامی نیاز دارد که خودش را قربانی نشان بدهد این اتفاق میافتد، شما چی فکر میکنید ؟ یک کار ساده تروریستی جیش عدل بود؟یا ؟

دکتر سازگارا: من صد در صد با این قبیل عملیات مخالفم ،والا نمیدانم تروریسم به هر شکلش محکوم و مشکل زا است ولی یک چیز کلی را میتوانم عرض کنم جمهوری اسلامی خودش استاد این کارهاست ،خودش دائم در تمام منطقه به این گروه ها پول و اسلحه میدهد. مگر طالبان کم جنایت در افغانستان میکند مگر حوثی ها در یمن کم جنایت میکنند ومگر حزب الله لبنان کم کار تروریستی کرده است یا حماس و جهاد اسلامی!!! وقتی شما خط و نشان میکشی ورسماً یک نیروی قدس درست کرده ای که یک نیروی تروریستی است ، که منابعش از قاچاقچیگری است، و بزرگترین شبکه تروریستی از افغانستان تا ونزوئلا شاید در تاریخ بشر درست کرده اید و اسمش را گذاشته اید جنگ نامتقارن ، یک اسم محترمانه برای تروریسم ، خوب دنیا هم که ناتوان نیست رقبا هم ممکن است همین کار را بکند من نمیدانم این اتهاماتی که رژیم اسلامی میزند صحت دارد یا نه؟ مطمئناً آنها تکذیب میکنند. ولی یک چیزی هست این اتفاق اگر در یک کشور دیگر بیفتد همه دنیا محکوم میکنند اما وقتی در جمهوری اسلامی این اتفاق میافتد درست است محکوم میکنند اما اولین چیزی که هر دولتی و سیاست مداری میگوید اینست که شما خودتان صبح تا شب همین کار را میکنید و جواب های، هوی است وقتی در خانه شیشه ای نشستی و سنگ میاندازی ،شیه ات هم میشکند. مملکت ما این همه گروه و اقلیت دینی و اقشار ناراضی دارد این همه سرکوب و فشار و فقر و گرفتاری انواع و اقسام واکنش ها را ممکن است داشته باشد.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

A Window to the Fatherland – Thursday 21 February 2019

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

We continue the program with talking to our special guest of every Thursday, Dr. Mohsen Sazegara, for his views about the latest news of Iran and the region.

We begin by asking him if he is now prepared to publish his memoirs, having played a role in the Islamic revolution.

Dr. Mohsen Sazegara:

In any case, the Islamic revolution in our country was the outcome of the manydecades of social and political developments in Iran and my generation and the generations before us played a role in it. The revolution has affected our nation and the world but when we look back and judge it, its consequences have been very adverse.

I certainly believe it is my duty to tell my own story of this important event to the younger generations without any hesitation or reservations so they will not make the same errors as we might have done.

People like Hashemi Rafsanjani and Assdulah Alam have already left such memoirs behind. Alam’s memoirs are very honest but Rafsanjani’s is more about historical events told from a not so neutral position.

Dr. Alireza Nourizadeh:

I also believe we have a responsibility towards our young generation and the generations to come after them.

When I have told the story of the first bloody purges of the revolution some have criticised me and asked me why I was present at the site of the execution of the Shah’s generals.

Dr. Mohsen Sazegara:

The incident in Baluchestan still remains under a shroud of doubts as to how the Guards coach had been targeted so easily. Iran has threatened Pakistani authorities and US for the bombing but the Iranian regime is busy doing thesame terrorism every single day in the region.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/49065

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/4T2UwHEj2Bc

لینک دانلود:

https://vimeo.com/318815350

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/sbgzjccoid5x

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/edeliprycuk9

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/10RM_t3jM0vC9LrG8_JASyWnHReuUNkH8/view?usp=sharing


March 2, 2019 10:12 PM






advertise at nourizadeh . com