March 11, 2019

تفسیر خبر جمعه ۱۷ اسفند

در این شماره از برنامه تفسیر خبر از استودیو ایران فردا در لندن با شما خواهیم بود در روز جهانی زن که خجسته باد زنان و دختران ایران و سراسر جهان ، نگاهی خواهیم داشت به آنچه در ایران میگذرد بویژه در ارتباط با وضعیت زنان
آنچه که آقای محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین حکومت فقیه گفته اند که دیگر مردم به حرف ما به پای صندوق های رای نخواهند آمد آما آیا فرستادگان حکومت ایران در خارج از ایران الارغم گفته های خاتمی و سعید حجاریان باز هم تبلیغ به رفتن به پای صندوق های رای خواهند کرد و خود در سفارت خانه های ایران در پای صندوق های رای حاضر خواهند شد با دادن رای.
و نگاهی نیز خواهیم داشت به جابجایی در قوه قضاییه فقیه ،آیت الله رئیسی بجای صادق آملی لاریجانی نشسته است و وزیر دادگستری حکومت نیز یکی دیگر از کسانیست که همراه با رئیسی در کشتار ده شصت نقش مستقیم داشتند.

میهمان این شماره از برنامه آقای علیرضا نوری زاده از لندن می باشند

چالنگی: جناب نوری زاده امروز روز زن است و اینکه در ایران مقام زن به جایی رسیده است که مپرس، یعنی چه هست؟

نوری زاده: ببینید زنان ایران دو سه تا تجربه عجیب داشتند اوایل انقلاب مردان ایرانی خوشحال هم بودند رژیم دم زنها را چیده و خیلی خوشحال بودند بعضی ها، موضع متعه هم که پیش آمد بیشتر خوشحال شدند ولی زنها ایستادند و در دوران سیاه جنگ این زن و مادر ایرانی چگونه خانواده را حفظ کرد شیرینی پخت و خیاطی کرد و خانواده اش را اداره کرد سوزن به چشمش زد. و در بزنگاهها به خیابانها آمد ، به همه شان درود میفرستم

چالنگی: فکر میکنید که در برابر روحانیت شیعه چه هست که از بیست و سوم بهمن ماه ادامه دارد ؟

نوری زاده: یک حکومتی میآید نیمی از جامعه را نفی میکند . یا مثلا همسر رهبر یا روحانی را کسی دیده است چون اینها ارزشی برای زن قائل نیستند در حالی که پیش از انقلاب روحانیون همسرانشان اگر دستگیر میشدند جلو زندان ظاهر میشدند من حتی آقای خاتمی یک بار نشد دست همسرش را بگیرد و بیرون بیاید فقط میر حسین موسوی آنهم بخاطر خود همسرش است نه خودش این خانم رهنورد بود که آمد دست اورا گرفت و لبش راقرمز کرد و به میدان آمد

چالنگی: ما میبینیم بهر حال دختراننازنینی که بعد از انقلاب به دنیا آمده اند هیچ شباهتی به خواست های حکومت ندارند

نوری زاده: ما همه شگفتی زده هستیم از این دختران و زنان و مادر ها و من یادم هست بعد از ۱۸ تیر مادرها میترسیدند که بچه هایشان به خیابان بروند ولی الان مادر دختر راتشویق میکند و همراهش میرود

چالنگی: مثل سبزه هایی هستند که از درون سنگ بیرون میآیند یک نکته ای هست در مورد مادران یا دخترانی که در زندان هستند از آتنا دائمی تا نسرین ستوده فاطمه مثنی تا جلالیان و بسیاری بسیاری دیگر آیا این اهانت ها به جایگاه زن همه اینها آیا یک حکومت بعد از چهل سال و چند روز آیا نباید یک پندی گرفته باشد و با زندان و شکنجه نمیشود حکومت را پایدار کرد؟

نوری زاده: ببینید رضا شاه بزرگ روزی که کشف حجاب کرد خودش عصبانی بود بعنوان یک مرد سنتی و گفت بهبودی حالا باید زن و بچه مان را بدون روسری بیرون بیاوریم، ولی همانجا میگوید نیمی از جمعیت کشور را در گونی کرده ایم باید اینها را بیرون بیاوریم، و نجاتشان بدهیم و بعد محمد رضا شاه در برابر آن موج آخوندیسم که میگفتند اینها میخواهند زنهای ما را لخت کنند وآن تصور صعبانه را ، باز منظره خانم شوکت ملک جهانبانی و پارسا و صوفی و اینها را بیاد میآورد و یکباره در فردای ۲۲ بهمن یک مشت آدم آمدند و به زنان گفتند برو در خانه بنشین چاقد سرت کن، بنابراین در برابر این موج سرکوب که خمینی باعث و بانیش شد امروز شما به تصویر نوه خمینی نگاه کنید توالت چهار قبضه و یا نوه رفسنجانی چگونه لباس میپوشند.

چالنگی : شما سخنان این روحانی را شنیدید اینهمه توهین روزمره به زنان و این صحبت ها راچگونه تفسیر میکنید ؟

نوری زاده: این برای من همیشه یک معما ست که چطور این را در انقلاب ندیدند؟ درست یک هفته به آمدن خمینی مانده بود و آغازحکومت دکتر بختیار و آزادی مطبوعات بطور کامل امام جمعه یکی از شهر های آذربایجان عقد دختر ۹ ساله را واجب و حلال نامید و بهتر است مدرسه را برای دختران تعطیل بکنیم و به همان مکتب بروند بس است و تصویر جامعی از حکومت اسلامی را ما فردا چاپ کردیم که آقای بهشتی اعتراض کرد چرا شما میخواهید تصویر اسلام را خراب کنید .که بعد آقای اشراقی هم اینها را تکرار کرد

چالنگی: اشراقی یکبار به تلوزیون آمد در زمان قطب زاده و طبقه چهارم و یک پوستر بزرگ چاپلین در سالن بود و بدون مقدمه هم آمدو نگاهی کرد و و برگشت و گفت عکس این کمونیست را چرا اینجا زدید و رفت برای من حیرت آنگیز بود که این چاپلین را از کجا میشناخت!!! مردم عادی بخاطر دید مذهبیشان دنبال خمینی رفتند اما رهبران سیاسی که خمینی را میشناختند چرا؟ این سابقه خمینی است چطور میشود عبدالکریم سروش میاید و ستایش میکند حکومت داری خمینی را ؟

نوری زاده : جناب چالنگی باور کنید من در حیرتم و میگویم ایشان بخاطر کارهایی که در اندیشه دینی کرده بود جایگاهی برای خودش پیدا کرده بود و سر جلساتش آدم حسابی نشسته بودند این بود که من همیشه میگفتم اینها باید رنسانس مذهب شیعی را انجام بدهند ، منظورم اینست که شر مذهب شیعه را از سر مردم بردارند و دین را برگردانند سر جای خودش ، یکدفعه سروش وسط معرکه میاید و میگوید از بدو تاریخ از خمینی بزرگتر نیامده است،……….

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.


Friday 8 March 2019

Jamshid Chalangi:

In tonight’s program;

On the International Women’s Day we mark the occasion by looking at the plight of Iranian women under the Islamic republic regime;

Former president Mohammad Khatami has said the the Iranian people would not be convinced if they should take part in the next presidential or parliamentary elections as they have seen no positive change in their lives by voting;

Could the so-called reformists who have been sent abroad by the regime still ignore this reality and try to encourage our people to queue up at polling stations to help the regime continue with its rule?;

We will also look at the appointment of Ebrahim Raeesi as the head of judiciary;

Our guest tonight is Dr Alireza Nourizadeh.

Dr Alireza Nourizadeh;

The women of Iran have gone through several historic experiences since the revolution; taking part in it, supporting their families during the war with Iraq and fighting for their human and civil rights denied of them by the regime.

This regime has denied half of our population from their human rights as it just does not recognise human rights values at all for any citizen regardless of their gender.

We have never seen any of its presidents to appear in public alongside their wives.

We are astonished by the courage that our women, especially their younger generation, have shown in defying the regime in recent years.

The movement of removing their hijab in public shows that our women have not given up their struggle for their human and civil rights.

Women like Nasrin Sotoudeh are the pride of this struggle.

The regime’s refusal to ban under age marriage of our girls is an indication of its repressive and reactionary view of women and in the middle of all this we hear from people like Soroush that the rule of the clerics in Iran has been the brightest in our history!!

youtube
https://www.youtube.com/watch?v=6yo1fLFh1Nc&feature=youtu.be

wimo

https://vimeo.com/322311779

google drive

https://drive.google.com/file/d/1xnpSKmf4g31mdvbqjT_f09s1S9EKnm3V/view

March 11, 2019 11:56 AM






advertise at nourizadeh . com