April 14, 2019

پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۸ فروردین

nor4-300x160.jpg

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با مسائل مختلف به تبادل نظر خواهیم پرداخت.

دکتر نوری زاده : آقای دکتر خزعلی دیروز در برنامه جمشید چالنگی عزیز میگفت این باران ها میتوانست نعمت باشد و یک مشت آدم بی عرضه و کلاش و دزد و جنایتکار بر اثر سوء مدیریت آن را تبدیل به سیل خانمانسوز کردند . دروازه قرآن شیراز به این علت آب گرفت که اطراف آن یک محل مسیل بود آنها آمدند مجاهدین را آنجا دفن کردند و بعد روش اسفالت کردند و تبدیل به راه و جاده شد و امروز ما دچار این مصیبت شدیم و امثال سد هایی خاکی که ساخته اند مثل سد گلستان که اینچنین شد آن هشت سال هرج و مرج دوره احمدی نژاد هرچه خواستند کردند صد تا سد خاکی ساخته اند که پسر خاله ها و شرکتهای وابسته به نون و نوایی برسند و امروز مصیبتش را ملت میکشند شما ارزیابیتان از این سیل و مصیبت چیست و آیا به گمان شما این ضربه، ضربه کشنده برای رژیم نخواهد بود من وقتی محمد علی جعفری را میبینم نگاهی که مردم به او داشتند نگاه پر از نفرت بود.

دکتر سازگارا: ببینید الان بهر حال مردم هنوز وسط معرکه هستند و شاید مهمترین نکته توصیه های ایمنی باشد به مردم، من دیدم أقای دکتر احمد رضا جلالی که حکم اعدام برایش در نظر گرفته اند، متخصص مدیریت بحران است و یک پیام ده دقیقه ای از زندان اوین فرستاده است که بسیار توصیه های درستی کرده است و استدعای من از مردم عزیزمان این است که به تماشای سیل نروند و فکر کنند داخل اتومبیل جای امنی است، هیچ چیزی فرا تر از جان آدمی نیست و مقدماتی ترین حق حفظ جان مردم است بنابراین در این وضعیت مهمترین مسئله اهمیت دادن به توصیه های ایمنی و اخبار هواشناسی باشد و رفتار جمعی مردم در بلایای طبیعی اینست که مردم با هم متحد میشوند و فداکاری میکنند همراهی میکنند و نمایشی از الطاف انسانی خواهند داد که در ایران هم در جریان است .
اما نکته دوم ، ما سرزمینی هستیم که یک سومش کویر است و یک سومش هم کوه است و یک سومش دشت هایی است که اکثرا در دامنه کوه ها قرار دارد و مردم در اینجاها ده و شهر و آبادی ساخته اند معدود شهر های بزرگ ما دور رودخانه ها ساخته شده مثل اصفهان و اهواز، اکثر شهر های ما در یک فاصله از یک ارتفاع قرار گرفته است هر چه قدر شهر بزرگتر است ارتفاع هم بلند تر است بدلیل خیلی ساده ، آب. به همین دلیل هم به سرعت وقتی که در بهاران یا تابستان بارانهای تند می بارد از کوه جاری میشود ، البته در زمستان برف میشود و خیلی هم مفید است. طبیعت کار خودش را بلد بوده طی ملیون ها سال مسیل های درست کرده اند و این انسانها بودندکه بی محبتی به طبیعت کرده اند. البته مربوط به رژیم قبل یا قبلتر هم نیست مال خیلی وقت پیش است و بدلیل ندانم کاری و توسعه شهرها و مناطق مسکونی بسیاری از شهر ها و مناطق مسکونی بر روی مسیل ها ساخته شده اند و مسیل های طبیعی را پر کرده اند اگر در قدیم این مسئله را نمیشناختند امروزه دیگر شناخته شده است ، شاید باید پروژه بزرگی تعریف شود و تمام مسیل هایی که رویش برج ساخته شده و از طبیعت گرفته شده شناسایی بشود و در یک دوره زمانی ده پانزده ساله یا به طیبعت پس داده بشود یا با کانال های انحرافی و با یک بلرش سیل آسا سیل جاری نشود و به مردم صدمه نزند .
این سوء مدیریت کشوری دیده میشود و در مناطق جنگلی که درختا وجود دارند با قطع درختان پوشش خاکی را سست کرده و خاکی که سالها طول کشیده تا جمع بشود با یک سیلاب شسته میشود بهر صورت مرادم اینست که مدیریت درست اینکار احتیاج به دولتی علم اندیشه و درستکاری دارد که در یک پروسه روشن بتواند طی یک الی دو دهه این نقیصه را بر طرف کند البته کشور ما شاید بزرگتر از بلای سیل بلای زلزله آن را تهدید میکند که هر یک دهه ما یک زلزله بزرگ داریم بطور متوسط ما آمادگی نداریم، بطور مثال در ژاپن که زلزله خیز تر از ایران است با آمادگی فکری و فنی و ایمنی ۸ ریشتر زلزله میآید چند نفر کشته میشوند ، در مملکت ما حداکثر ۷ ریشتر زلزله میآید هزاران تن کشته میشوند و بی خانمان مسشوند این هم بلای دیگری است که کشور باید فکری بحالش بکند .

دکتر نوری زاده : دکتر سازگارا اشاره ای که شما فرمودید به ژاپن من همین لس آنجلس و یا سان فرانسیسکو که مشاهده کرده ام در بخشی از شهر که ساختمانهای بلند است در این ساختمانها تا ۹۵ در صد گارانتی است که زلزله آسیب نمیرساند اما در بقیه شهر ساختمانها به گونه ای ساخته شده که در زلزله ها اندک آسیبی نمیبینند چون ساختمانها یک همانگی دارد و همینجور برج نساخته اند برود بالا ، ولی شما ببینید چه بر سر تهران آمده شهری که روی مدار زلزله خوابیده است. و میگفتند تهران به گند خواهد رفت من و شما شاهد چند زلزله بوده ایم.

دکتر سازگارا: بله به لحاظ تاریخی دشت شهریار کرج و ورامین و ارتفاع ۴ هزار متری توچال بوده و از همان زمان تمدن شکل گرفته و شهر آبادی بوده ،ری با حمله مغول ویران شد ولی باز ساخته شد و در دوره تیمور زلزله ای آن را ویران نمود و در شمال آن تهران در عهد صفویه شکل گرفت . تهران مهندسین معتقدند که گسلی که در کوه دماوند قرار دارد مستعد زلزله است و تهران بر روی گسل های بزرگی بنا شده است. و خدا نکند که در تهران زلزله ای بالاتر از ۷ یا هفت و نیم بیاید چون امکانات فنی و پزشکی بیش از همه در تهران مستقر است و هر جای کشور اشکال پیدا شود امداد از تهران میرود و بسیار خطر ناک خواهد بود.
اما سوء مدیریت و دزدی و فساد بیداد میکند و همانجور هم که شما گفتید ندانم کاری و بی توجهی به امور علمی اندیشی بخصوص در دوره احمدی نژاد ، در دوره احمدی نژاد دستگاههای اجرایی کشور نابود شد. بهر حال امروز من داشتم نگاه میکردم از بودجه مدیریت بحران کشور..................

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.


لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/50396

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/f7bjUuoZjDo

لینک دانلود:

https://vimeo.com/327090881

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/vqph07na3hh2

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/ki0stya7kov3

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1eL1hQzRYm2U4tAqjQiRrSl006SBxpz7K/view?usp=sharing

April 14, 2019 03:29 PM






advertise at nourizadeh . com