April 14, 2019

پنجره ای رو به خانه پدری چهارشنبه ۱۴ فروردین

nor4-300x160.jpg

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم.
سپس به گفتگو با آقای رضا طباطبایی کارشناس در امور خرید دکل نفتی و فعال در بخش خصوصی خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با چگونگی خرید دکل های نفتی و تجهیزات مربوطه به تبادل نظر خواهیم پرداخت .

نوری زاده:آقای طباطبایی من عصبانی میشوم از این ظلمی که به شما میشود، من نمیدانم آقای خامنه ای که آنجا نشسته و باچشم دارد میبیند که یک مسئول بلند پایه دفترش چون باجناق آقای طاهری است پس به آقای طاهری قلابی یک حکم میدهند و بعد ایشان بیرون میرود، خانم نفیسه محمودی میلیونها دلار پول به جیب زده کارش ندارند، آنوقت رضا طباطبایی مصطفوی راکه از یک خانواده برجسته ای است را یقه اش را میگیرند فقط هم نمیخواهند پول بگیرند تا بحال هرچه بوده گرفته اند در ایران و اینجا ولی میخواهند نابودش کنند این برای من قابل توجه است. اول برای من بگو چه جوری وارد این جمع و دستگاه شدی شما بعنوان یک کارشناس بخش نفت و گاز بخش خصوصی چه جور وارد اینکار شدی؟

طباطبایی: البته درس پس دادن خدمت استاد سخت است.
میگویند گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
بحث را اگر بخواهیم اقتصادی شروع کنیم متاسفانه شرایط جامعه ما جوری شده است که زندگی روزمره مردم توام شده با مسائل سیاسی و گره خورده با این مسائل ولی واقعیت اینست که ما یک مشکی را داریم که در دنیای غرب این مشکل حل شده است و آن اینست که یک فردی مثل صاحب شرکت آمازون میتواند ده سال پیش ورشکسته شود و اکنون میلیاردر باشدو در یک دوره زمانی ثروتمند شود ، ساختارهای اجتماعی ما این را نمی طلبد که شما از یک نقطه آ به نقطه ب برسید. در خارج شما بصورت تجاری لابی گری میکنید اما در کشور ما این اقتصاد میتواند محرکی برای جریانات سیاسی باشد .
من فارغ التحصیل رشته ساختمان بودم و در سال ۲هزار میلادی هنوز شرکتهای نفتی جا باز نکرده بودند در ایران و عمده فعالیت های نفتی توسط یک سری افرادی انجام میشد که تجار خارجی بودند و در کشور های خارجی بودند و اینها تجهیزات را تهیه میکردند برای حفاری، اولین سری تجهیزاتی که خریداری شد توسط واسطه گری کانادا خریداری شدو من به این در مصاحبه ام اشاره کرده ام و این کار طولانی شده بود در دنیای امروز برای اینکه طرف متقابل نقطه نظر های سیاسی خودش را به شما تحمیل بکند و شما را تحت فشار بگذارد این را از طریق اقتصاد عمل میکند ،و شمارا در منگه هایی قرار میدهد که میتواند تحریمهایی باشد که شمابه خواسته هایشان تن در دهید.
حالا در آن فضا و شرایط سخت و تحریمهای موجود بازار چین هم یک بازار بکری بود در زمینه حفاری ، من بنا به سرنوشت و تقدیر اولین فردی بودم که گذارم به چین خورد و بعد از دوسال پیگری اولین دکل حفاری راآن زمان به شرکت اورینتال سابق فروختیم.

نوری زاده: یعنی شما دکل را خریدی و به آنها فروختی ؟
شما در واقع با آشناییت هایی که با چینی ها داشتید زمینه ساز این شدید که ایرانی که سخت نیازمند دکل ها بود بتوتند این دکلها رادر اختیار داشته باشد .

طباطبایی: نه، من نماینده بودم، ومن کارم را از واسطه گری شروع کردم، من یادم هست که ته مینی بوس نشسته بودیم و پروژه ای قرار بود من پیگیری کنم که مشخصات فنی این دکلها را که استانداردهای آمریکایی داشت آن را تطبیق میدادیم با تجهیزات چینی، در کشور چین ، و این شروعی بود که این مشخصات فنی هماهنگ بشود با مشخصات شرکت نفت و حفاری ایران که این دو سه سالی زمان برد و منتهی شد به اینکه اولین دکل چینی را ما بتوانیم وارد ایران بکنیم و امروز بالغ بر ۵۰ تا دکل خشکی و دریایی وارد ایران شد که تاثیر زیادی در تولید نفت داشت ، ناوگان حفاری ما بعنوان کشوری که یکی از دارندگان ذخائر ئیدروکربنی هست ،دست کمی از ناوگان موشکی ما ندارد ، بخاطر اینکه وقتی شما در اوپک میروید میخواهید چانه بزنید، بر سر چی ،بر سر تولید و افزایش تولید و سهم تولید شما زمانی میتوانید به تولید برسید که ابزارش را داشته باشید، یکی از ابزار ها نیروی متخصص و بعد سرمایه است و همه این موارد بر میگردد به حوزه انرژی و سرمایه و ثبات سیاسی، و در مثل در اوپک بتوانیم از سهم و میزان تولید خود دفاع کنیم.



نوری زاده: اینجا شما دارید در دوره ریاست جمهوری خاتمی صحبت میکنید؟

طباطبایی: دوره اول دوره خاتمی بود و یکی از معاونین آقای زنگنه اعتقاد داشتند که این تجهیزات باید در ایران ساخته بشود ولی متاسفانه حمایت لازم نشد گرچه آنزمان این حمایت ها شده بود میتوانستیم حالا خودکفا باشیم، در مملکت ما همه ایرانی هستند و ممکن است در همین حکومت هم عده ای عرق ملی داشته باشند ، متاسفانه فردی که در آن زمان دویست سیصد نفر را حقوق میداد و در همین کشور نشسته بود و اینها نفوذ داشتند در شرکت نفت و کارهای نظارتی و اجازه نمیدادند که این موضوعات تایید بشود تا این تجهیزات در داخل کشور ساخته بشود اگر اینها ساخته میشد شاید ما بی نیاز بودیم از واردات تجهیزات نفت و گازاز خارج از کشور .


نوری زاده : اینجور که شما دارید میگویید در زمانی که کشور نیاز به این تجهیزات داشته ، شما قادرید که این تجهیزات و وسائل را فراهم کنید و یک عده آدم درست کار هم حاضرند با شما همکاری کنند این وسط آن آدمهای نادرست و ناصواب که به فکر دله دزدی هستند چطور وارد میدان میشوند؟ شما الان اعتبار دارید در چین و اروپا و دبی دفتر دارید و یکدفعه ای چهار نفر از پشت سرت میآیند و جلو میافتند و عملا این تجارت را از چنگ شما در میآورند این داستانش چیست؟؟؟

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.
A Window to the Fatherland – Wednesday 3 April 2019

We begin tonight’s edition of A Window to the Fatherland with Dr. Alireza Nourizadeh reading one of his poems from the book of his collected works.

Dr. Alireza Nourizadeh:

Today we will speak to our special guest Mr Reza Tabatabie who is an expert in the business of purchase of oil platforms, by asking him what does he thinkabout the corruption in Iran’s oil industry as a senior member of Khamenei’s office, Mr Taheri, has been involved in stealing millions of dollars funds that had been allocated to buy an oil platform, but has never faced any justice.

Mr Reza Tabatabie:

Sadly in Iran all economic matters have been contaminated with the politics of the country’s interest groupings.

This matter has been solved in the Western world as they follow the free market economy and people are equal in face of the laws. But Iran’s social and political conditions are prone to corruption as its economy is run on the basis of connections with the regime and high authorities.

In the year 2000 most of the equipment for Iran’s oil industries were being bought by a group of people who were involved in foreign trade business. They used to buy drilling and pipes forIran through mostly their Canadian middlemen who also acted as their lobby.

If anyone wanted to get involved in their business they had to accept certain politics that were being dictated by the Tehran regime.

During my time of involvement we bought more than 50 sea and land oil platforms for the country’s energy sector from China, which greatly helped with their industries’ output.

Generally speaking, in the energy sector you need expert manpower and capital investment, as well as political stability, to be able to compete within the OPEC as a powerful member.

During the time of Khatami one of the deputies in the oil industries had suggested that Iran must begin to invest in manufacturing the equipment needed for its energy sectors inside the country but certain people whose financial interests lied with the middlemen and lobbies stopped this project.

لینک وبسایت:

http://iranefardalive.com/Archive/50610

لینک یوتیوب:

https://youtu.be/sPuWQXZaqKs

لینک دانلود:

https://vimeo.com/328218027

فایل صوتی:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/s085gytsft4u

فایل صوتی کم حجم:

https://soundcloud.com/alirezanourizadeh/bfdotcd8z17n

گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1PORgR6UQjtYy2z3899GDS5yKmh4hYy6W/view?usp=sharing

April 14, 2019 05:55 PM






advertise at nourizadeh . com