April 29, 2019

تفسیر خبر جمعه 6 اردیبهشت


در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به: مهمترین موضوعات و آنچه که مربوط میشود به ایران و مردم ایران
تروریست خواندن سپاه پاسداران توسط آمریکا و پیامد های آن
ادامه تحریمهای نفتی آمریکا و پیامد های آن بر حکومت ایران و سفره مردم، بیژن زنگنه وزیر نفت حکومت ایران پیامد های آن را بسیار وخیم توصیف کرده است این در حالی است که علم الهدا امروز در مشهد گفت که ما فقط ۴ درصد از صادراتمان به نفت وابسته است و تاثیری بر مردم نخواهد داشت!!!
و آنچه که محمد جواد ظریف در ارتباط با تبادل زندانیان در ایران گفته است، و واکنش انگلستان و دیگر کشور ها دراین زمینه
میهمانان این شماره از برنامه آقای دکتر علیرضا نوری زاده از لندن و آقای دکتر مهران براتی استاد پیشین دانشگاه و تحلیلگر سیاسی

چالنگی: یکی از معاونان حسن روحانی گفته که آمریکا اجازه نداده است که کمک های مردمی مقیم آمریکا و خارج از کشور بدست هموطنان برسد این حرف تاچه حد درست است.؟

نوری زاده: این قوانینی که آمریکا دارد خوب مثل گذشته نمیتوانید راحت پول بفرستید ولی در تمام موارد مراکزی هست که رسیدگی میکند به این پول ، الان هزاران ایرانی در آمریکا هستند که ارث پدریشان را از آمریکا منتقل میکنند به امریکا یابه ایران میفرستند، و در موارد کمک رسانی اتفاقاً دولت آمریکا از دولت هایی است که همیشه قدم جلو میگذارد و حساس عمل میکند ، علاوه بر دولت ها سازمانهای مردمی و خیریه فراوان هستند و اتفاقاً از امریکا یک عده از ایرانیان کمک کردند. عربستان سعودی خیمه فرستاده بود بعدا کارمند سفارت خیمه ای فرستاده شده را در شمس العماره خریده بود و فرستاده بود به کشورش که این خیمه ای که شما داده بودید برای زلزله زده ها در ناصر خسرو فروش میرفت البته آنها هم گفتند ناظر میفرستیم تا اینها درست توزیع بشود.هیچوقت یادم نمیرود بعد از فتح خرمشهر وزرای خارجه کویت و امارات و عربستان به ایران آمدند و یک صحبتهایی هم کردند که هاشمی هم در خاطراتش مینویسد که ۶۰ میلیارد دلار به ایران کمک کنند منتها یک کمیته درست میکنند زیر نظر ایران و اعضای این دولت هاهم در این کمیته باشند که این پولها به این شکل برای باز سازی مناطق جنگی مصرف شود جمهوری اسلامی زیر بار نرفت و گفت پول را باید نقد بدهید تازه ما هم قطعا نمیگوییم جنگ را تمام میکنیم !!. الان هم همین هست داستان رژیم دزد که بی اعتبار است نزد جهانیان ، اگر یک رژیم درستی سرکاربود هواپیما از مونیخ و یا دیگر مناطق مستقیم به شیراز میرفت و آنجا تحویل میداد ولی چنین اتفاقی نباید بیفتد باید برود دست رژیم دزد تا این کمکها را در ناصر خسرو بفروشند، اینست رژیم ما. مشکل آمریکا نیست مشکل در درون خودمان است مشکل در درون رژيم فاشیست مذهبی است که دستش هم کج است، بنابراین کسی به او اعتماد ندارد.
چالنگی : من این را اضافه کنم که هرگز آمریکا صادرات دارو را مورد تحریم قرار نداده است و در زلزله بم هم کمکهایی امریکایی ها کردند .
آقای براتی پیرو این تحریم های نفتی جدید علم الهدا چند ساعت پیش گفته که اصلا مهم نیست و ما درامد های نفتی مان ۴در صد است و دنیا نمیتواند نفت ما را نادیده بگیرد، این در حالی است که وزیر نفت بیژن زنگنه گفته بسیار جدی و خشن است و چنین است و چنان ، تفسیر شما چیست؟

براتی: خوب دوماه پیش از درون دولت آقای روحانی و کسانی که نزدیک هستند به آنها ولی درون دولت نیستند و مخالف حکومت هم نیستند این خبر آمده بوده که انبار آذوقه کشوری تا پایان خردادماه یعنی تا دوماه دیگر تمام شده است و با این سیل و وضع اسفناکی که هم پیش آمده ، آن دوماه هم خرج شده اگر حرف علم الهدا درست میبود و حکومت احتیاجی به درامد نفت نداشت میتوانستند مواد غذایی را تهیه کنند ولی زمانی که میگویند نمیتوانیم چون پولی نیست!! روشن است ، خوب ما یک چیزی را میدانیم که روشن است که تحریمهایی که شده دولت خواهد توانست چیزی در حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز را به بهای بسیار نازل به جاهایی بفرستد و حدود صد هزار بشکه هم گفته میشود که بطوربازار سیاه همیشه بوده با این مقدار پول میشود حداقل احتیاجات غذایی را وارد کرد و همانطور که رسانه های جمهوری اسلامی و تلوزیون مرتب ابعاد اختلاس در درون حکومت را بر ملا میکنند و کسانی که در این رابطه دستگیر شده اند، آخرینش بانک سرمایه، سه نفری که قرار بوده محاکمه بشوند سکته کرده اند!!! . خوب این حکومت وقتی اجازه میدهد که همچین مسائلی پیش بیاید پس آن مقدار پولی راهم که دارد باید خرج حزب الله لبنان بشود و دیگران در سوریه و یمن بشود معلوم است که چیزی نمیرسد!!! بنابراین حرف علم الهدا که از اساس غلط است ما چیزی در حدود ده تا پانزده میلیارد میتوانیم صادرات غیر نفتی داشته باشیم ولی مشکل در همین زمینه هم وجود دارد که پول این ها چجور برسد با این مشکلات بانکی موجود در کشور، و اگر هم با چین یا هند معامله کنند پولی بدستشان نمیرسد.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.


Behind the Headlines – Friday 26 April 2019

Jamshid Chalangi:

In tonight’s program we will look at why the US has designated the Revolutionary Guard Corps (IRGC) as a foreign terrorist organisation and what does this mean for the Iranian people.

We will also look at the economic consequences of the oil sanctions on Iran as Iran’s Oil Minister Bijan Zanganeh has described it as very grave. However, the cleric Alam Ulhoda has claimed that the only 4 percent of Iran’s export revenue is from the oil!

Meanwhile Mohammad Javad Zarif has been talking about exchanging prisoners with Western countries but the UK government has reacted by opposing it as a means of political ransom.

Our guests tonight are Dr. Alireza Nourizadeh and Dr. Mehran Barati.

Dr. Alireza Nourizadeh:

The US laws prevent an easy way of transferring money to Iran and there are certain special offices that look into this issue in the country.

Thousands of Iranians live the US who transfer their inheritance to Iran and in fact in the matter of sendinghumanitarian aid the US is among the first countries in the world that play a major role in this affair.

In addition to the US aid to the victims of the recent flood disaster in Iran, the Saudi government has alsosent many tents to Iran.

I remember after the liberation of Khoramshahr the foreign ministers of Kuwait, UAE, and Saudi Arabia had come to the aid of Iran and Hashemi Rafsanjani has written in his memoirs that together these three countries wanted to offer 60 billion dollars of aid to Iran.

However, the regime had rejected this huge and constructive help and insisted in the continuation of the war, but still wanted to receive the money.

It is a fact that the US is not the enemy of Iran and the Iranian people, but rather this fascist regime is.

Dr. Mehran Barati:

About two months ago we heard from some sources inside the regime that the country’s food reserves will only last for another two months and this was even before the recent devastating flood across the country.

If what people like Alam Ulhoda claim was true, then the regime did not even need any revenue form the oil.

But we know very well that theregime is now desperately selling Iran’s oil on open seas and on black markets to just provide food and medicine for the nation and this is all at the same time that the country’s official media is every day exposing more corruption among the top leadership of the regime.

And this is beside the millions of dollars that it spends on the Hezbollah of Lebanon and its proxies in Yemen, and Syria and Iraq.



April 29, 2019 09:34 AM






advertise at nourizadeh . com