November 25, 2006

در سوگ استادم دكتر مصباح زاده

مردي كه مثل ابر

در سالهاي روشن بيداري

چتري از عشق بر سر ما ميگرفت

و در سياهترين لحظه هاي ما

با واژه هاي سربي

در چشمهاي ما

معناي خانه پدري را

تفسير كرده بود

در حسرت زيارت ميهن

خاموش شد...

November 25, 2006

اینهمه شعبده خویش که می‌کرد اینجا...

یکهفته با خبر
www.nourizadeh.com
nourizadeh@hotmail.com
سه‌شنبه 14 تا جمعه 17 نوامبر
پیشدرآمد: مثل اینکه حکایت حوزه علمیه انتها ندارد. هر بار می‌گویم در این شماره ماجرا را به پایان می‌برم اما در خاتمه نوشته متوجه می‌شوم نکته‌ای از قلم افتاده و یا مطلب تازه‌ای می‌رسد که باید به عنوان تکلمه‌ای از آن بهره جویم. روحانی ارجمندی از قم پاره‌ای مطالب جالب برایم از طریق پست الکترونیکی فرستاده که با تعدیلاتی آن را در همین جا می‌خوانید: «ابن عم عزیز ـ اشاره به پیش نام سید هر دوی ما ـ آنچه را در باب حوزه و حوزویان مرقوم داشته‌اید البته بسیار حتی برای من گرفتار در این ماتمکده دیار جالب بود اما به سهو یا به عمد مطالبی از قلم افتاده بود که گمان ندارم از ذکرش مکدر شوید و خدای ناکرده گمان برید این فقیر قصد قلم اندازی دارد و نیت فضل فروشی...

November 22, 2006

ميزگردی با شما

صدای آمريکا
۲۰۰۶/۱۱/۲۲
Download file

November 16, 2006

مجلس خبرگان، چالشهای پيش روی ايران

مهمان چهارشنبه بيست و چهارم آبان "ميزگردی با شما" درصداي آمريكا:دکتر عليرضا نوری زاده ۱۵/۱۱/۲۰۰۶
Download file

November 13, 2006

وابستگان سوريه درتلاش براي سرنگوني دولت لبنان

روز شنبه نزدیک به دو سال پس از ترور رفیق حریری، فواد سینیوره نخست وزیر لبنان اعلام کرد امروز دوشنبه نشست کابینه برای بحث بر سر سند سازمان ملل مربوط به داگاه محاکمه عاملان ترور حریری برگزار می شود. در پی آن پنج وزیر شیعه کابینه استعفا دادند. امیل لحود رئیس جمهوری طرفدار سوریه یکشنبه شب در نامه ای به نخست وزیر نوشت: کابینه مشروعیت خود را از دست داده، اما فواد سینیوره گفت امروز نشست کابینه برگزار می شود و از رئیس جمهوری نیز خواست در آن شرکت کند. دکتر علیرضا نوری زاده تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:
Download file

November 12, 2006

Iran's Apocalyptic Ideology

On The Line
Roya Boroumand, executive director of the Boroumand Foundation for Human Rights and Democracy in Iran
Arthur Herman, author and historian.
Alirezah Nourizadeh, Center for Arab-Iranian Studies
The United States is pressing for United Nations sanctions against Iran in response to its effort to acquire nuclear weapons. Iran started up a second line of centrifuges, increasing its capacity to enrich uranium. Enriched uranium can be used to make nuclear bombs.
Download file

November 10, 2006

احوال شيخ و قاضي و شرب اليهودشان…

يكهفته با خبر
www.nourizadeh.com
nourizadeh@hotmail.com
سه‌شنبه 31 اكتبر تا جمعه 3 نوامبر

حكايت يك ملاي جوان

در ادامه بحث هفته گذشته پيرامون آينده مرجعيت و ملايان جوان و رنسانس واجب هم عيني و هم كفائي براي مذهب شيعه، اين هفته نخست حكايت روزگار يك ملاي جوان خوشفكر و بسيار با استعداد را برايتان نقل مي‌كنم و بعد در پرتو داده‌هاي اين حكايت بحث را دنبال مي‌كنم.
«محمد» كه من او را با نام مستعاري كه در نامه‌هايش از آن استفاده مي‌كند «كاوه» مي‌نامم، 28 سال دارد. او در خانواده‌اي روحاني و سرشناس به دنيا آمده كه بيش از سه قرن روحانيون و رجال برجسته‌اي را پرورده است. او در آذرماه سال 57 تنها دو ماه پيش از انقلاب چشم به جهان گشوده است. پدرش برخلاف جد و عموهايش، لباس روحاني نپوشيد و با آنكه در فقاهت و علوم حوزوي دست كمي از پدر و برادران نداشت و همه قبيله او عالمان دين بودند اما معلم عشق او را شاعري آموخت.

November 08, 2006

نامه‌ی برای ‌آزادی كوروش زعيم

سازمان ملل متحد، سازمان حقوق بشر
جناب آقای كوفی عنان

كوروش زعيم، نويسنده و پژوهشگر، و عضو شورای مركزی جبهه ملی ايران، از روز ٢٨ مهر ١٣٨٥ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی و نشر اكاذيب» بازداشت و در زندان اوين به سر می‌برد. بر همگان روشن است كه آقای زعيم در طول زندگی اجتماعی و فرهنگی خود هميشه به ايران و مردمان ايران‌زمين عشق می‌ورزيده و در هر شرايطی متعهد به منافع ملی بوده‌اند....

November 06, 2006

ميزگردی با شما

بررسی وقايع ايران و جهان در ماه گذشته در گفتگوي احمد بهارلو با دکنر عليرضا نوری زاده... ۶/۱۱/۲۰۰۶
Download file

November 06, 2006

احتمال و تاثیر اجرای حکم اعدام برای صدام حسین

روز یکشنبه صدام حسین رئیس حکومت پیشین عراق به جرم جنایت علیه بشریت به اعدام با چوبه دار محکوم شد. دکتر علیرضا نوری زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:

Download file

November 03, 2006

… كه مستحق كرامت گناه كارانند

يكهفته با خبر
www.nourizadeh.com
nourizadeh@hotmail.com

سه‌شنبه 24 تا جمعه 27 اكتبر
پيشدرآمد: حكايت ملايان جوان حوزه را در پي مبحث مرجعيت مي‌ آورم تا آشكار شود آيا مرجعيت آينده ‌اي دارد و در صورت برافتادن رژيم ديني حاكم بر ايران رابطه مردم با دين چگونه خواهد بود و آيا اصولا جامعه به جايگاه و مركزي به عنوان مرجعيت نياز خواهد داشت؟ چه كساني بر ناصيه‌شان از هم اكنون نشان مرجعيت ظاهر شده است؟ و مارتين لوتر شيعه آيا هم اكنون سر برداشته و يا هنوز از لاك بيرون نيامده است. اينها سئوالاتي است كه شايد در نظر بعضي از شما جا و مكاني در بين اولويت‌هاي جامعه ما به ويژه در پس برافتادن جمهوري ولايت فقيه به هر شكل و طريق ندارد اما اگر جامعه را خوب بشناسيم، و نگاهمان فراتر از نوك بيني (ايديولوژي) و يا (باورهاي سياسي)مان را ببيند آنگاه در مي ‌يابيم يافتن پاسخ سئوالات مذكور ضروري است و در واقع بدون بررسي احتمالاتي كه در فرداي حوزه‌ها امكان تحقق خواهد داشت اصولاً مسأله عبور از ولايت فقيه و نظام مذهبي غيرممكن است.







advertise at nourizadeh . com